Magazin / Összefoglaló

Werner Herzog és a mainstream

2010. március 14. 11:39

Werner Herzog, az “új német mozi” kitalálója legújabb filmjében a Mocskos zsaru - New Orleans utcáin-ban Nicolas Cage-et egy önpusztító utazásra küldi. A www.br-online.de riporterének adott interjújában a német rendező többek között azt is elmeséli, miért New Orleans illik a legjobban archaikus gondolatok megjelenítéséhez.

A címen kívül nem sok minden emlékeztet Abel Ferrara 1992-es A mocskos zsaru-jára…

Werner Herzog: A cím csupán egy spekuláció volt Edward R. Pressman producertől. Ő birtokolja ennek a filmcímnek a jogait, és valami francia jellegű mozit akart kitalálni. Mint például James Bond, vagy ahhoz hasonlót.

Ön viszont valami mást tartott szem előtt…

Werner Herzog: Az első naptól kezdve azt mondtam, hogy egy remake hiba lenne. Az én filmemnek semmi köze nincs Ferrara mozijához. Egyáltalán nem is ismerem őt. Az én címem “Port of Call”, azaz “Kikötő” volt, tehát az a hely, ahol a “Bad Lieutenant”-t, a “Mocskos zsarut” a sors a nehézségekkel szembeállítja. Így egy ilyen furcsa kompromisszumot kötöttünk.

A film címe németországban “Bad Lieutenant - Zsaru lelkiismeret nélkül” lett.

Werner Herzog: Azzal sincsen semmi gond, mert ahogyan a producerét, úgy Nicolas Cage-ét és az én munkámat is érintetlenül hagyja a cím. Amint látja, ez rendezői vágás.

Megsértődne, ha azt mondanák, a Mocskos zsaru egy olyan Werner Herzog film, amely a mainstream-hez, azaz a felszínesebb közízléshez áll a legközelebb?

Werner Herzog: Én nem így látom. Úgy gondolom, a “Nosferatu”-ban is sok a mainstream-elem, csakúgy mint a “Fitzcarraldo”-ban, az “Aguirre, Isten haragjában” vagy “A grizzlyember”-ben. Én mindig is mainstream-es voltam, de legtöbbször csak “titkos” mainstream-alkotó.

Talán ez is az egyik oka annak, hogy többszörös díjnyertes tévére készült portréfilmje, A grizzlyember Németországban egyáltalán nem is ment a mozikban, csupán DVD-n adták ki?

Werner Herzog: Hogy mi maradandó, és mi nem, gyakran csak 30 évvel később derül ki. A Fitzcarraldo például, amit akkoriban szinte senki sem nézett meg, ma már mainstream. Minden gyerek ismeri. Tudom, hogy hol állok, és merre tartok…

Ön a filmet New Orleans-ba vitte. Döntésének okát az hozta, hogy ott a belső pusztulást a külső tükrözi?

Werner Herzog: Ez is egy elképzelés volt a producerektől. A forgatókönyv szerint eredetileg Detroit-ban játszódott. Ezután a producerek megtudták, hogy New Orleans-ban remek adókedvezményeket kaphatnak, ezért megkérdeztek, nem tudnánk-e ott forgatni.

Önnek ez nem lehetett probléma, annak, aki a Fitzcarraldo-ban egy egész hajót vitt a hegyeken keresztül, és a legendás Klaus Kinski-dühkitörést megalkotta…

Werner Herzog: Rögtön azt mondtam: csodálatos. Ez pontosan az a hely, ahová a film tartozik; egy város, amit a hurrikán elpusztított. Egy város, ahol az emberek hirtelen összeomlottak. Ahol a rendőrök új cadillac-ekeket loptak…

És ez is lehetővé tette az ön “történetünk belső képei”-féle ábrázolását?

Werner Herzog: Természetesen. Imádom a hatalmas, archaikus látásmódot, amelyek az álmaink alapjait képezik. Nem számít, ki honnan jön, a “fénylő hegy” Gasherbrum-ból, a dél-amerikai dzsungelből, vagy éppen az elpusztult New Orleans-ból; különösnek, furcsának találjuk ugyan, de mégis meg tudjuk érteni.

Az álmok a moziban pénzbe kerülnek. Beszélne a film költségeiről?

Werner Herzog: Semmi probléma, nyugodtan beszélhetünk a számokról. A film költségvetését 19,7 millió dollárral kalkuláltuk. Nagyon büszke vagyok arra, hogy 2 nappal előbb végeztünk a filmmel a tervezettnél, és 2,6 millió dollárunk megmaradt. Ilyen még nem nagyon történt Hollywoodban.

Ez biztosan örömmel töltötte el a stábot…

Werner Herzog: Az egyik executive producer, Avi Lerner - aki az utolsó Rambo filmet készítette - azt mondta, hogy el akar venni engem…

Az ön filmjeit valahogy mindig jellemezték a bajor elemek, függetlenül attól, hogy Ghánában, Ausztráliában, vagy az USA-ban forgatta őket, illetve az állatokról sosem tudott lemondani. Egy leguán most is központi szerepet kapott a filmjében.

Werner Herzog: Az állatokkal kapcsolatos történetek nem mindig szerepelnek a forgatókönyvben, én mégis kedvelem, ha egy bizarr állat fontos szerephez jut a filmben. Ezek egyszerűen olyan jelenetek, amelyeket az ember nem felejt el. És így a filmet sem felejti el. Természetesen nem ez az egyetlen ok. Ha olyan színészekkel forgatok, mint Nicolas Cage - aki tényleg nagyszerű -, muszáj nyitottnak, talpraesettnek, életrevalónak lennem. Minden forgatási napot meg kell élni, a jókedvet megtartani, és helyt kell állni.

Igaz az, hogy Cage törölte a forgatókönyvnek azt a 16 oldalát, amelyben a leguánt kellett volna legyőznie?

Werner Herzog: Igen. Jó, ha az ember tudja, hogy mi a fontos…

A Mocskos zsaru - New Orleans utcáin-t március 11. óta
játsszák a hazai mozikban.

FORRÁS: www.br-online.de

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink