Magazin / Összefoglaló

Tombolni kezd a Viharsziget

2010. január 22. 10:41

A Viharsziget Oscar-díjas rendezője, Martin Scorsese Dennis Lehane azonos című bestsellerét vitte vászonra, melynek hátborzongató cselekménye egy erődszerű szigeten bontakozik ki, ahol elmebeteg bűnözőket tartanak fogva.

A hidegháború kellős közepén, 1954-ben járunk. Teddy Daniels rendőrbíró (Leonardo DiCaprio) és új társa, Chuck Aule (Mark Ruffalo) azt a feladatot kapja, hogy a Viharszigeten vizsgáljanak ki egy első hallásra képtelennek tűnő esetet. A tökéletesen őrzött Ashecliffe kórház bezárt cellájából megmagyarázhatatlan módon eltűnt egy ápolt - egy zseniális nő, aki többszörös gyilkos. A távoli, szél söpörte szigeten a két rendőrnek különös észjárású pszichiáterek és közveszélyes, elborult elméjű pácienseik között kell kideríteniük az igazságot - a hátborzongató hangulat kezdettől azt sugallja, semmi nem az, aminek látszik.
Lecsap rájuk a hurrikán, de a nyomozás gyorsan halad. Ám amint a vihar egyre jobban dühöng, a rejtélyek sokasodni kezdenek, és egyik ijesztőbb, mint a másik. Egyre több dolog utal arra, hogy sötét összeesküvések munkálkodnak a háttérben, az intézményben embertelen orvosi kísérleteket folytatnak, az ápoltakat titkos börtönőrök tartják rettegésben. Teddy alámerül a kórház rémisztő világába, ahol a minden hájjal megkent fogva tartottak szörnyűségeket művelnek, és nem tudni, pontosan mivel is foglalkoznak a szintén agyafúrt orvosok. A rendőrbíró érezni kezdi, hogy minél többet derít ki a nyomozás, annál inkább szembesülnie kell legmélyebb és leggyilkosabb félelmeivel. Végül az is felrémlik előtte, hogy talán sosem menekülhet a szigetről…

Utazás Viharszigetre: Lehane-től Scorsese-ig

Nem sokkal azután, hogy befejezte Titokzatos folyó című regényét, Dennis Lehane radikális fordulatot hajtott végre. Otthagyta kedvenc terepét, a bostoni munkásnegyedek lepusztult világát, és fülledt atmoszférájú, rémisztő bűnregényt alkotott, amelynek cselekménye 1954-ben játszódik, amikor éppen tetőzött a hidegháború paranoiája. Új alkotásában a felismerhetetlenségig elmosódik a határ józan ész és őrület, valóság és káprázat között.
A Viharsziget több műfaj elemeit ötvözi: tetten érhetjük benne a gótikus krimik, a ponyvaregények, a konspirációs thrillerek, a klasszikus kísértethistóriák, valamint az Edgar Allan Poe-féle horror novellák hatását.

A cselekmény középpontjában egy megmagyarázhatatlan rejtély áll: hogyan tűnhetett el egy gyilkos női ápolt a gondosan őrzött, erődszerű épületből? A hátborzongató fordulatok labirintusában azonban még talán ennél is fontosabb kérdések rejlenek. Ilyen a második világháború továbbélő traumája, a 20. századi nagy összeesküvések lehetősége, a kegyetlen pszichiátriai kísérletek problematikája, de leginkább az a tény, hogy az emberi elme minden orvosi vagy jogi erőfeszítés ellenére sem vonható ellenőrzés alá.

Bradley J. Fischer producer egy repülőtéri kioszkban vette meg a regényt, és annyira beleszeretett, hogy azonnal meg akarta filmesíteni. A Phoenix Pictures partnereként megszerezte a jogokat, és mozgósította a cég két főnökét, Mike Medavoy-t és Arnold W. Messer-t, akik producerként csatlakoztak a vállalkozáshoz.

A csapat következő tagja Laeta Kalogridis forgatókönyvíró lett, aki arról ismert, hogy kiváló érzéke van a feszültségteremtéshez és a karakterépítéshez. A forgatókönyv fordulatos cselekményét visszapillantások, hallucinációk, álmok és merész időugrások teszik izgalmassá. Alaposan tanulmányozta azokat a nyugtalanító témákat is, amelyeket Lehane érint regényében: az elmegyógyintézetek borzasztó történetét, hogyan “gyógyították” a betegeket homloklebeny-eltávolítással, mit műveltek a nácik a koncentrációs táborokban, és milyen kutatásokat folytattak a hidegháború alatt az agymosással kapcsolatban.

Fischernek rendezőként azonnal az Oscar-díjas Martin Scorsese jutott eszébe, aki nemcsak hogy éppen ráért, de kifejezetten lázba jött a Viharsziget történetétől és stílusától. “Éjjel fél tizenegykor kezdtem el olvasni, de képtelen voltam abbahagyni az olvasást, minden oldalon új fordulat várt - mondta a rendező. - Tudtam, hogy ez az, ami nekem kell, mert a történet a thriller teljes palettáját felvonultatja a borongós noirtól a vegytiszta horrorig. Az érdekelt benne leginkább, hogy a cselekmény előre haladtával miként változik a történések valószerűsége, és hogy egészen a legutolsó jelenetig minden arról szól, hogyan közelítjük meg a valóságot.”

Rögtön a forgatás elejétől Scorsese éjszakai vetítéseket rendezett a stábnak: legendás és meglehetősen nyomasztó filmeket mutatott be nekik, amelyek valamilyen módon kapcsolódtak a Viharsziget témáihoz és stílusához. A film noirokon és lélektani drámákon kívül továbbá Scorsese intenzív horrortanfolyamot is tartott munkatársainak, és a stáb egy rendkívül fontos dokumentumfilmet is megtekintett: Frederick Wiseman 1967-es műve, a Titicut Follies bemutatásakor hatalmas botrányt keltett, egy ideig be is volt tiltva. A Viharsziget készítői megdöbbentő bepillantást nyertek az ötvenes-hatvanas évek amerikai elmegyógyintézeteinek életébe. A dokumentumfilm a bridgewateri Elmebeteg Bűnözők Gyógyintézetében készült, ahol a fogva tartottakat meztelenül a falhoz láncolták, erőszakkal táplálták, és általában megfosztották őket legalapvetőbb emberi jogaiktól. A film hatását máig nem lehet túlbecsülni. Olyan széles körű felháborodás tört ki bemutatása után, hogy precedens értékű pert folytattak le Bridgewater ellen, amelynek következtében jelentősen javultak a viszonyok az állami elmegyógyintézetekben.

Viharsziget felfedezése: a karakterek

A film főhőse Teddy Daniels, a kipróbált háborús veterán, aki most rendőrbíróként ered a Viharsziget elmegyógyintézete titkainak nyomába. Ahogy a nyomozás egyre több akadályba ütközik, Teddy okkal feltételezi, hogy manipulálják, megfigyelik, talán el is kábítják, és olyan helyzetekbe hozzák, hogy eljut a józan ész határához. Úgy tűnik, hogy a rendőrbírót nyugtalanító titok láncolja a helyhez.

Az összetett és néhány nap alatt gyökeresen megváltozó karakter megformálását a kezdetektől a háromszoros Oscar-jelölt Leonardo DiCaprio-ra akarták bízni a film alkotói, akit nem is kellett sokat győzködni. “A karakter magával ragadott, és nem eresztett - magyarázta a színész. - A sztori egyik nagy erőssége, hogy folyton feszültségben tart, mert olyan sok szinten működik. Felkavart, ahogyan Teddy az igazságot keresi önmagában és a komor falak között, s mélyen meghatódtam, mire a forgatókönyv végére értem.”

Ahogy igent mondott, DiCaprio kutatásba fogott. Tanulmányozta, milyen kiképzésben részesültek az ötvenes évekbeli rendőrbírók, milyen viszontagságokon mentek keresztül a világháborús veteránok, és utánanézett azoknak a pszichiátriai eljárásoknak is, amelyeket a korszak elmegyógyintézetei alkalmaztak.

A felkészülés során azonban a Scorsesével folytatott meghitt beszélgetések adták a legtöbb muníciót DiCaprio-nak. “Marty szeret mindent a legapróbb részletekig megbeszélni. Ez rengeteget segít abban, hogy a karakter minél összetettebb legyen, és minél hitelesebben jelenjen meg a vásznon. A jeleneteket olyan alaposan megbeszéltük, mintha helyszínelőkként milliméterről milliméterre vizsgáltuk volna át a tetthelyet. Ettől olyan felemelő, egyben kicsit ijesztő is Martyval forgatni: mire odaérsz, hogy indulnak a kamerák, már szinte szétrobbansz az energiától, amivel korábban feltöltött. Teddy esetében ráadásul volt egy határ, ameddig elmehettem. Martyval alaposan megrágtuk, mi az, amit még meg lehet mutatni, és mi az, amit csak sejtetni szabad. Azt hiszem, aki másodszor is megnézi a filmet, egy csomó rejtett üzenetet fog felfedezni.” 

Mark Ruffalo alakítja Teddy új társát, Chuck Aule-t, akit szintén magába szippant a sziget rejtélyeinek örvénye. “Mark sokoldalú színész, már régóta szerettem volna vele dolgozni - mondta DiCaprio. - A két karakternek érdekes a kapcsolata: kezd kiépülni közöttük a bizalom, de közben gyanakodnak is egymásra. Mark ultrarealista alakítása nélkülözhetetlen a filmben, mert az ő karaktere két lábon áll a földön, és ő köti a valósághoz Teddyt, aki egy idő után kezd látomásai rabjává válni.”

“Első olvasásra azt hinné az ember, hogy a Viharsziget csak egy érdekes noir detektív sztori, de aztán egyik fordulat követi a másikat, és kiderül, sokkal mélyebb dolgokról van szó - érvelt Ruffalo. - Minden egyre furcsább lesz, és hirtelen egy másik világban találod magadat. Ezért volt nagy kihívás Chuck megformálása: viszonylag egyszerű lélek, aki olyan kérdésekkel találja magát szembe, amelyek már-már meghaladják képességeit. Chuck elméletileg azért van Teddy oldalán, hogy vigyázzon rá, valójában azonban ő az, aki a végső leszámolás felé taszigálja társát.”

A színészcsapat harmadik jeles tagja az Oscar-díjas Ben Kinsgley, aki a briliáns dr. Cawley-t alakítja. Ő kéri fel a két nyomozót, hogy találják meg az eltűnt ápoltat, de árgus szemmel figyeli és elemzi minden mozdulatukat. Kingsley boldog volt, hogy ilyen titokzatos karaktert játszhat. “Olyan ez a történet, mint egy régészeti ásatás - fejtegette a színész. - Elkezdünk mélyebbre és mélyebbre hatolni, és mindig újabb rétegekre bukkanunk. Dr. Cowley figurája különösen azért tetszett, mert elképesztő dolgokat titkol, és ezek a történetben végül kiderülnek.”

A veterán Kingsley nagy örömmel figyelte, hogyan lubickolnak szerepükben további kollégái. “Teddy elérkezik élete hamleti fordulópontjához: fel kell tennie magának a nagy kérdéseket, és Leo pompásan érzékelteti a figura vívódását. Mark Ruffalóról sugárzik az együttérzés és a lojalitás, Michelle Williams bámulatosan sebezhető, Emily Mortimer vibrál és verdes a szárnyaival, mint egy kismadár, Max Von Sydow tekintélyes figurája pedig monumentális.”

Hogy Dennis Lehane regényének filmre való átültetése mennyire sikerült jól, azt végül a nézők fogják eldönteni (magyar bemutató: március 4.), de a mozi előzetese talán árulkodó lehet. A trailer a film adatlapjáról érhető el.

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink