Magazin / Összefoglaló

Természeti katasztrófa kisokos

2004. május 26. 19:31

Mióta készülnek filmek, azokat az emberek szórakoztatására, meghökkentésére, tanítására használják. Közvetítenek vele. Kezdetben is, mint akár ma, természetesen pénzt is kerestek vele, és ehhez mindig az volt a legjobb módszer, ha olyat látattak a közönséggel, amire az hevesen reagálhatott.

Louis Jean Lumiére és Auguste Lumiére egyik első próbálkozásának már majdhogy nem köze volt a katasztrófához, hisz a A vonat érkezése című filmecskéjük miatt tömeges pánik keletkezett a nézőtéren. A nézők megriadtak a hatalmas acélparipa vászon felé robogó látványától, és fejvesztve ugráltak fel helyükről, a két testvér pedig heves kézrázással gratulált egymásnak. A filmművészet pedig a vonathoz hasonlóan robogni kezdett a siker felé.

1902-ben Georges Mélies megrendezi Az utazás a holdba (Le Voyage dans la lune) című absztrakt fantáziát, mely kissé már a meteoros filmeket vetíti előre, bár ebben a bolygóba csapódó tárgy egy rakéta, a bolygó, azaz a Hold, pedig a rendező maga.

1908. Olaszország két derék fia, név szerint Arturo Ambrosio és Luigi Maggi (nem a levesgyáros) elkészíti a Pompei városát elpusztító Vezúv kitöréséről szóló grandiózus történelmi moziját. Ez persze iskolát teremt, így azután már tucatjával készülnek hasonló filmek, a lekülönböző tartalmi és elkészítési minőségben.

A műfaj igazi térhódítása úgy a 60-as évek legvégére datálható, bár az egyik legismertebb direktor, Alfred Hitchcock, már 1963-ban elkészítette a Madarak című horror és természeti katasztrófa témájú filmjét, rögtön 1964-ben pedig a másik halhatatlan rendező, Stanley Kubrick rukkolt ki a fenyegető atomháborúval a Dr. Strangelove-ban, és bár mindkét filmben van katasztrófa bőven, ezek még nem a klasszikus értelemben vett katasztrófa-filmek.

1972. Poszeidon katasztrófa (The Poseidon Adventure) Nos, innentől számítható a kifejezetten katasztrófákról szóló filmek megjelenése. Sokszor minimális mondanivalóval, szinte csak magára a kritikus eseményre koncentrálva készültek filmek. Gyakorlatilag a film a bajokra fókuszált, alárendelve minden mást. Sokszor a színészek csupán statisztává degradálódtak. A főszereplő a vulkán, tűzvész vagy a földrengés, esetleg egyéb természeti jelenség lépett. Nem mindegyik filmnél, de sajnos előfordult. Ha például a Godzilla filmeket a katasztrófa kategóriába, a szörnyfilm szekcióba soroljuk, akkor ott mindjárt látjuk, hogy a történet a makettek és a jelmezbe bújtatott színész találkozásáról szól.

A “katasztrófa-film”, mint meghatározás elég széles skálán mozoghat, arról nem is beszélve, hogy vannak filmek, melyek magukban is katasztrófák. Vannak a tipikus katasztrófafilmek, központban valamilyen természeti jelenséggel, mint a viharok, természeti csapások, föld jelenségek, űrből jövő fenyegetés. Másik kategória, amikor a katasztrófa a filmben mellékes szereplő, vagy előtte vagy már utána járunk (pl 12 majom, Mad Max).

Most néhányat kiemelnék a kifejezetten természeti katasztrófák közül, hogy csemegézhessetek, és kedvet kapjatok a megtekintéséhez.


1908 Pompeji utolsó napjai (Gli Ultimi Giorni Di Pompei)
Rendező: Luigi Maggi, Arturo Ambrosio
A történetet mindenki ismeri. Pompei városát az ág is húzza. Kr. E. már 62-ben megbolygatja egy földrengés, aztán a Vezúv kitörése miatt az egész várost eltemeti a vulkáni hamu Kr. E. 79-ben. Az olaszok ezzel iskolát teremtenek.


1974 Földrengés (Earthquake)
Rendező: Mark Robson
A filmben lévő morajlások, effektek kihangsúlyozására új hangrögzítési technikát alkalmaztak. A nézők a zsigereikben érezhették a föld morajlásait. A filmben Los Angelest fenyegeti földindulás. A színészek sok veszélyes jelenetet maguk vállaltak, és Charlton Heston a főszereplő a karakterét direkt öleti meg a film végén, mert a forgatókönyvíróval szemben, azt érzi helyes befejezésnek.


1976 Árvíz (Flood!)
Rendező: Earl Bellamy
A címe mindent elárul. A várost hatalmas víztömeg fenyegeti. A tévéfilmes rendező ezernyi sorozatban vett részt, de néha megpróbált kitörni a keretei közül. Ebben a filmben segítségére volt Robert Culp, Barbara Hershey és a country-zenész Leif Garrett.



1977 Meteor (Meteor)
Rendező: Ronald Neame
A meteoros filmek előfutára. A teleszkópok vizsgálata közben a föld felé tartó hatalmas test veszélyezteti a föld lakosságát. Rakétát nekik! Film, mely kissé a fegyverkezést támogatja. Sean Connery kommersz szerepben.


1977 Az utolsó hullám (The Last Wave)
Rendező: Peter Weir
Sidney lakosságát különböző természeti csapások sokkolják. Egy fiatal ügyvéd (Richard Chamberlain) ugyan rájön az események összefüggésére, de figyelmeztetése elkésik, és az özönvíz elárasztja a várost.


1980 Az idő szorításában (When Time Ran Out)
Rendező: James Goldstone
Az egzotikus nyaralósziget közelében olajfurással is foglalkoznak. Parázs vita kerekedik a vezető technikus és a vállalat igazgatója között, mert előbbi nyomasztó jeleit tapasztalja egy esetleges vulkánkitörésnek. Aztán már csak szaladni marad idő.



1996 Twister
Rendező: Jan De Bont
Két szélkutató csoport szelet vet és vihart arat. Autókázások váltakoznak gyönyörű rombolásokkal. Az első film, amit dvd formátumra írtak, és egyben szeles road-movie.

1997 Vulkán (Vulcano)
Rendező: Mick Jackson
Tommy Lee Jones karizmatikus katasztrófa elhárító, akinek egy ifjú geológus lesz segítségére, mivel a városban egyre-másra szaporodnak a meghökkentő balesetek és egyéb feladatok, melynek összegeződéseként egy vulkán tör ki a föld alól. Remek akciómozi, sok szereplővel, önfeláldozással, szeretettel.


1997 Dante pokla (Dante‘s Peak)
Rendező: Roger Donaldson
Ugyanaz, mint előbb, csak itt egy hegyi városka élete bolydul fel. A polgármester (Linda Hamilton) szimpatikusnak találja a kutatót (Pierce Brosnan) így majdnem ő az egyetlen, aki elhiszi annak teóriáját egy lehetséges vulkánkitörésről.


1998 Vízözön (Hard Rain)
Rendező: Mikael Salomon
Az esőzések elmossák a kisvárost, de van, aki közben sem tétlen. A segítségtől elvágott pénzszállító-kocsit banditák támadják meg. A biztonsági őr (Christian Slater) menekül a pénzzel, miközben arra még a helyi seriff is a fogát feni. A film mintegy mellékesen kezeli a természeti csapást, az mégis folyamatosan beleavatkozik a cselekménybe. Akció-krimi vizes beöntéssel.


1998 Armageddon
Rendező: Michael Bay
Egy szép, nagy meteor közeledik a föld felé. Akkora, mint egy amerikai állam. A teendő ilyenkor magától érthetődő. Bérelj fel egy csapat olajfúró szakembert, lásd el őket űrhajóval és atombombával, majd az egész brigádot juttasd a közeledő célobjektumra, hogy ne legyen belőle meteorit. Hatalmas siker, és könnyek mindenütt, és egy csodálatos Aerosmith klip - nemhiába, Bruckheimer-film.


1998 Deep Impact
Rendező: Mimi Leder
A “Vészhelyzetes” rendezőnő második nekifutása a vásznon. A meteor elől mindenki a föld alá kívánkozik, akik viszont nem férnek el mind ott. Egy megoldás marad; kifutni a világból. Ha van egy jó crossmotorod, még sikerülhet is a mutatvány. Hangulatos film, bár néha kissé logikátlan fordulatokkal.


Ebben a gyűjtésben nem kaptak helyet az állatok támadásait bemutató filmek, tűzesetek, halálos betegségek, emberek által gerjesztett problémák (mint pl: Airport, Végítélet), vagy tárgyak hibáiból létrejött katasztrófák, sem azok a művek, melyek a baj előtt, vagy utána játszódnak, mert akkor sosem lenne vége. Majd máskor, de akkor minden ami belefér.

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink