Magazin / Összefoglaló

Shrek a vége, fuss el véle

2010. július 9. 15:01

Egyszer volt, hol nem volt…

Shrek és barátainak fura tündérmeséje ma már világszerte ismert klasszikus. A William Steig közkedvelt Shrek! című meseregényén alapuló filmek milliárdos bevételt hoztak, és az egyik produkció elsőként kapta meg az animációs filmnek járó Oscar-díjat. Vagyis Shrek és Túl az Óperencián többi lakója megérdemelt helyet foglal el a mozi és az animáció történetében.

Mivel annyi mindent elmeséltek már a zöld ogréról, az utolsó film készítői nagy fába vágták a fejszéjüket, amikor munkához láttak. “Az volt a fő kérdés, hogyan adjuk meg a közönségnek azt, amit már annyira ismer és szeret, de úgy, hogy közben felfrissítjük a történetet - mondta el Mike Mitchell rendező, aki gazdag tapasztalatokat szerzett élőszereplős filmek alkotójaként is. - Ráadásul az a keserédes feladat jutott nekünk, hogy az utolsó részt készítsük el, a rajongóknak pedig nagyon nem mindegy, hogyan fejezzük be a történetet.”

Mitchell-nek két tapasztalt producer, Teresa Cheng és Gina Shay lett a munkatársa, akik ugyanúgy rajonganak az animációért, mint ő. Chen több mint 20 éve foglalkozik animációval és vizuális effektusokkal, Shay pedig többek között a Spongyabob - a mozifilmet jegyzi. Az alkotók abból indultak ki, hogy Shrek az idők során megállapodott, háromgyermekes családapa lett, aki felelős másokért, és komoly kötelezettségei vannak. Már nem az a félelmetes óriás, akit az első film elején megismertünk, köztiszteletben álló híresség. Így Shrek esetében kézenfekvő volt az ötlet, hogy annyi kaland után kapuzárási válságba kerül.

Már a fejlesztési szakasz elején megszületett a kép, amelyen Shrek tűnődve vizsgálgatja magát a tükörben, illetve egy másik, ahol nosztalgiával nézegeti régi körözési plakátját, miközben arra gondol: mi lett belőlem? “Jó ötletnek találtuk, hogy Shrek megállapodott, és mindenki szereti - vette át a szót Mitchell. - Az lett tehát a feladata, hogy megtalálja régi önmagát.” Josh Klausner forgatókönyvírónak az az ötlete támadt, hogy mi lenne, ha Shrek visszamenne az időben. “Tudtuk, ez olyan motívum, amellyel a közönség nagyon könnyen tud azonosulni - mondta Mitchell. - Mindannyian vágyunk arra, hogy visszatérjünk a múltunkba, és tiszta lappal elölről kezdjük az életünket.”

“Ez kitűnő ugródeszkának bizonyult - folytatta Gina Shay producer. - Shrek elkezd azon töprengeni, mit is jelent ogrénak lenni. Szeretné tudni, mi lett belőle, és arra is kíváncsi, hogyan festene az élete, ha nem találkozik Fioná-val.” Walt Dohrn, a sztoricsoport vezetője úgy érezte, a koncepció tökéletesen illik Shrek világába. “Az első filmben Shrek megtanulja szeretni magát. A másodikban megtapasztalja, milyen érzés, ha valaki egy családhoz tartozik. A Harmadik Shrek-ben pedig arra döbben rá, hogy férjként és apaként felelősséggel tartozik szeretteiért. A negyedik és utolsó filmben végül szembesül a nagy kérdéssel: mi lett volna, ha másként alakul az életem?”

A csapat tehát nekilátott egy klasszikus “mi lett volna, ha?” történet kidolgozásának. Shrek boldog, háromgyerekes családapa, irányítgatja királyságát, és élete roppant rutinossá válik. Mivel nosztalgiával gondol régi ogre életére, szerződést köt az ördöggel, aki esetünkben nem más, mint a tündérmesék jól bevált gonosza, Rumpelstiltskin. Shrek legújabb ellenfelének ugyanis egy célja van: hogy ő legyen Túl az Óperencián királya. Tudván, mire vágyik Shrek, visszautasíthatatlan ajánlatot tesz neki: egy napig felelősségek nélkül élhet, mint egy igazi ogre. Cserében Shrek-nek csupán egy napot kell adnia a múltjából Rumpelstiltskin-nek. Shrek persze nem olvassa el az apróbetűs részt, amelyben Rumpelstiltskin pontosítja, hogy olyan napot vesz el Shrek életéből, amely mind az ő, mind Túl az Óperencián lakóinak sorsát drámaian megváltoztatja. Rumpelstiltskin ugyanis elegáns gonoszsággal Shrek megszületésének napját választja. “Totális katasztrófa a következmény - mesélte Mitchell. - Minden, amit a közönség Shrek-ről és barátairól tud, a feje tetejére áll, és átkerül egy alternatív valóságba. Ebben a másik Túl az Óperenciánban senki nem ismeri Shrek-et. Annak látják, ami: egy ijesztő ogrénak.”

Rumpelstiltskin a neve…

Olyan jól sikerült főgonoszok után, mint Farquaad nagyúr, Szőke Herceg és Tündér Keresztanya, a kreatív csapat újabb nagyszerű ellenfelet álmodott meg, akinek az a célja, hogy megkeserítse Shrek és Fiona életét. “Az összes főgonosz emlékezetes a Shrek-filmekben - magyarázta Walt Dohrn, a sztoricsapat vezetője. - Most olyan démont szabadítottunk el, aki méltó a végső összecsapáshoz.”

Rumpelstiltskin meséje csaknem kétszáz éve él a köztudatban. Karakterének kidolgozásakor az alkotók arra törekedtek, hogy a legkevésbé se hasonlítson a korábbi főgonoszokra. “Farquaad, Tündér Keresztanya és Szőke Herceg elegáns figurák - magyarázta Dohrn. - Rumpelstiltskin viszont aljas patkány, bár neki is megvan a maga bája.” Patrick Mate karaktertervező álmodta meg a Grimm-mese negatív hősének felturbózott változatát. Először szörnypofa-szerűséget kapott, ráadásul még patkányfarkat is, a karaktertervezők végül mégis úgy döntöttek, emberibbre veszik Rumpelstiltskin-t.

Miután kidobták a szörnypofát meg a patkányfarkat, Mate-nek mutattak egy karikatúrát Max Boas művészeti vezetőről. “Mindig rajzolunk egymásról karikatúrákat - árulta el Mate. - Mike Hernandez művészeti vezető készített egyet Max-ról, nagyot nevettünk rajta, és azt mondtuk: oké, akkor ilyen lesz. Pont a karikatúradizájnra volt szükségünk.” Még Rumpelstiltskin frizurája is részben Max Boas hajáról mintázódott. Amire a figura elkészült, megvolt a sztori is, és az alkotók elkezdtek gyakorolni a színészekkel, akik a hangjukat kölcsönözték a figuráknak.

Tényleg túl az Óperencián

Azt hihetnénk, a tervezőcsapat szabad kezet kapott az alternatív valóság látványának megteremtésekor, ám korántsem így állt a helyzet. “Kemény feladat volt, mert tényleg új látványt szerettünk volna létrehozni, ám tudtuk, hogy annak, ami vászonra kerül, mégiscsak emlékeztetnie kell Shrek világára” - mondta Mitchell. “Biztosak voltunk benne, hogy a nézők kíváncsiak arra, Shrek jól ismert világa hogyan fest az alternatív valóságban” - tette hozzá Teresa Cheng producer.

Mitchell, Cheng és Shay abból a látványból indultak ki, amelyet Peter Zaslav tervezett a Shrekből az angyal című ünnepi különkiadás számára. “Ebben a rövidfilmben láthattuk először Shrek és Fiona házát hóval borítottan - magyarázta Mitchell. - Ismerős volt, mégis roppant különleges. Tudtam, hogy ebből a koncepcióból kiindulva kell megterveznünk az alternatív Túl az Óperencián-t.”

Zaslav és Boas azt a színpalettát vették kiindulópontnak, amelyet a nézők az első három Shrek-filmből már olyan jól ismernek. “A film eleje vizuális szempontból szerves folytatása az előző részeknek - magyarázta Zaslav. - Még kicsit fokoztuk is a színeket, hogy annál nagyobb legyen a kontraszt, amikor Shrek átkerül az alternatív valóságba. A film eleje sokkal ragyogóbb, boldogabb és színesebb, mint korábban megszoktuk. Ez egészen addig tart, amíg Shrek alá nem írja a szerződést, és át nem kerül abba a Túl az Óperencián-ba, ahol Rumpelstiltskin az úr.”

Amint Shrek átkerül az alternatív világba, minden drámaian megváltozik. A hajdan oly buja, zöldellő Túl az Óperencián kihalt, sötét senkiföldjévé változik, ahol az arany, zöld és szürke színek dominálnak. Ez részben a Shrek és Rumpelstiltskin által aláírt szerződés színeire emlékeztet, különös tekintettel az arany tintára. Az arany szín Rumpel világának domináns eleme, amely nem is csoda, hiszen olyan karakterről van szó, aki az eredeti Grimm-mesében azt ígéri a molnár lányának, hogy 24 karátos arannyá tud változtatni egy szalmaszálat. “Megszoktuk Shrek világának harsogó zöldjét, az alternatív valóságban viszont szinte minden színt kiszorítanak a sárga és az arany árnyalatai” - magyarázta Zaslav.

Ez az arany azonban nem csillog, hanem fakó, mint az ősszel lehullott levelek, amely éles kontraszt Shrek világának friss, tavaszi zöldjéhez képest. “Nagyon szórakoztató és kreatív feladat volt megalkotni Shrek világának szöges ellentétét - mondta Boas. - Szegény ogre kavargó fellegek alatt, kiszáradt fák között kénytelen bolyongani.” Miközben a szereplők, a színek és a táj mind Shrek ellen dolgoznak, azért egy apró reménysugár is felcsillan a csapdába esett ogre számára. Sikerül újra összebarátkoznia Szamár-ral, s találnak egy még apróbb betűs záradékot a Rumpel-lel kötött szerződésben, amely 24 órás haladékot ad zöld hősünknek, hogy rendbe tegye a dolgokat.

A sötét árnyalatok ellensúlyozására a film alkotói új helyszíneket és szereplőket is beillesztettek a filmbe, amelyek lehetőséget adtak arra, hogy egy kis humorral dobják fel Rumpel komor világát. Ennek a szándéknak köszönhető Rumpel és boszorkány hadseregének abszurd, dekadens megközelítése, akárcsak agyoncicomázott palotájának felturbózott látványa. Ám nem csupán a helyszínek mentek át nagy átalakuláson: a film egész formátuma megújult. Ha a “csata” szót halljuk, valami egészen nagyszabású dolgot képzelünk el, és a Shrek a vége, fuss el véle 3D éppen ezen a téren lép hatalmasat előre. Ez az első Shrek-produkció, amely sztereoszkopikus 3D-ben készült, ami a Doug Cooper vezette effektcsapat alapos munkájának köszönhető.

Túl az Óperencián újraálmodott lakói

Amint aláírja a szerződést Rumpel-lel, Shrek lába alól kiszalad a talaj. Olyan valóságba csöppen, amely látszólag hasonlít az igazira, de csak első pillantásra. Az ogre azt hiszi, minden rendben van, de hamar rádöbben, hogy rútul rászedték. Akkor áll össze számára a teljes kép, amikor megtámadja Rumpel boszorkányhadserege. A füstbombákkal felszerelt banyák ketrecbe zárják, hogy abban vigyék Rumpel színe elé. Szerencsére még sincs minden veszve, mert Shrek észreveszi, hogy a ketrecet szállító kocsit az ő Szamár barátja húzza. Szamár azonban meglehetősen ramaty állapotban van, szőrére ráférne egy alapos csutakolás.

Mivel a Shrek-filmek szereplői a lehető legalaposabban kitalált karakterek, át kellett menniük a lakmuszpróbán, ami azt jelenti, hogy személyiségüknek a teljesen megváltozott környezetben is hitelesnek kellett maradnia. Ezzel senki nem volt jobban tisztában, mint Aron Warner, aki az előző három rész producereként a kezdetektől a Shrek-univerzum legjobb ismerője. “A negyedik rész szereplői alapjában véve ugyanazok a karakterek, akiket a közönség korábban megszeretett - magyarázta Warner. - Amíg az alternatív valóságban is megőrzik eredeti tulajdonságaikat, hitelességükhöz nem férhet kétség.” A tétel illusztrálására Warner azt a jelenetet hívja segítségül, amelyben Shrek és Szamár találkozik, és az ogre már sejti, milyen változás történt. ”Shrek teljesen padlón van - folytatta Warner. - Újra összebarátkozik Szamár-ral, és bár egy alternatív valóságban vannak, kapcsolatuk ugyanolyan, mint régen.”

Az rendben is van, hogy a karakterek megőrzik régi személyiségüket az új körülmények között, de amikor Szamár és Csizmás Kandúr kinézete került szóba, a film alkotóinak újra kellett gondolniuk a mozgatásukat és külső megjelenésüket. “Azt kellett töviről hegyire elképzelnünk, hogyan alakult volna e karakterek élete, és hogyan viselkednének, ha nem találkoztak volna Shrek-kel” - mondta Mitchell.

Hogy hűek maradjanak a karakterek eredeti személyiségéhez, Szamár ugyanolyan lelkes lett, mint volt, Csizmás Kandúr pedig továbbra is ravasz és sompolygós. Csakhogy át kellett gondolni, hogyan lelkes Szamár a banyák szolgálatában, és miként lehet eszes Csizmás elkényeztetett, kövér kandúrként.

Hercegnő, ogre, feleség, anya… harcos!

Az egykori szende Fioná-ból az utolsó Shrek-filmben félelmet nem ismerő hadvezér lett, aki elhatározza, hogy megdönti Rumpel hatalmát. Csatabárdot ragad, bőrpáncélt ölt, és félelmetes amazonként indul a harcmezőre. ”Fioná-ból most előtör ogresége, és emberi oldala háttérbe szorul - magyarázta Jason Reisig, a karakteranimációs csapat vezetője. - Nagyon megrendült Rumpel aljassága miatt, és ez kihozta belőle az elszánt hadvezért. Mindig is nagy hatalmú hercegnő volt, de most harcosként új magaslatokra hág. Az új Fiona továbbra is nőies, de több tartással és keménységgel ruháztuk fel. Nagyon vigyáztunk a kényes egyensúlyra: harciasabb lett a mozgása és a mimikája, de azért a régi Fioná-t is megőriztük.”

Miután évekig hiába várt az igaz szerelemre az alternatív Túl az Óperencián-ban, Fiona megbékélt a ténnyel, hogy más van neki megírva a sors könyvében. Összeszedte bátorságát, megszökött a sárkány tornyából, és ogreségét elfogadva csatlakozott övéihez, akik Rumpel uralmát nyögik. Új családja körében magára talált, és minden energiáját arra összpontosította, hogy legyőzze Rumpel-t és banyáit. “Bár leszámolt az igaz szerelem illúziójával, és megszökött a sárkány tornyából, a komor falak továbbra is bezárva tartják szívét. Shrek-nek át kell törnie ezeken a falakon, hogy közel kerülhessen hozzá” - mondta Gina Shay producer. Ez a feladat nehezebb, mint Shrek gondolta. Amikor találkozik Fioná-val az ogretáborban, teljesen megdöbben attól, mekkora változáson ment át a hercegnő Rumpel birodalmában, amely ráadásul az ő hibája.

“Nagyon szép az a jelenet, amelyben Shrek és Fiona megpróbálják megérteni, miért kötődnek olyan szorosan egymáshoz, amikor a hercegnő nem is ismeri hősünket az alternatív valóságban. Mégis működik a kémia - folytatta a producer. - Van egy másik jelenet, amelyben hajbakapnak, ez engem két gimnazistára emlékeztet, akik kedvelik egymást, de nem tudják, hogyan dolgozzák ezt fel, ezért jobb híján pofozkodni kezdenek.”

A Shrek a vége, fuss el véle július 8-a óta ogréskedik a magyar mozikban.

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink