Magazin / Összefoglaló

Peter Jackson mennyországa

2010. március 11. 09:32

Bár A Gyűrűk urával vált robbanásszerűen ismertté a világ legeldugottabb pontján is Peter Jackson, az új-zélandi rendező korábbi filmjei közül mindenképpen említést érdemel két mozi. Az 1992-es vértől iszamos horror-paródia, az azóta rajongói kultstátusznak örvendő Hullajó éppúgy, mint a Mennyei teremtmények című, 1995-ben Oscar-díjra jelölt dráma - amely Kate Winslet-et elindította a világhírnév felé.

A www.indielondon.co.uk szerkesztői egy másik mennyország, Alice Sebold regényének adaptációja kapcsán beszélgettek a rendezővel, amelynek során Peter Jackson beszámolt a Komfortos mennyország-ot érintő kulcsinformációkról, beleértve az eredetileg kiszemelt férfi főszerepet játszó Ryan Gosling visszalépését, a befejezést követő terveit, és arról, hogyan segített neki a film abban, hogy megbirkózzon saját szülei elvesztésével…

Említette a sajtótájékoztatón, hogy a lánya azt mondta önnek, elkövetné ugyanazt a hibát, amit Susie Salmon a filmben, azaz hogy követte Harvey-t, a szomszédot. Mire gondolt, amikor ezt hallotta tőle?

Peter Jackson: Megkérdeztem, miért, erre azt felelte: “Hát, mert a késés probléma, és ez megfelelő kifogásként szolgált volna arra, hogy miért is kések.” Igazán érdekes volt belepillantani abba, ahogyan egy gyerek gondolkodik. De azt hiszem, ha megnézi a filmet, egyáltalán nem menne bele. Miközben a forgatás alatt látott minket, csupán megosztotta velünk a gondolatatit, hogy mit csinálna ő. De a film nem igazán a gyilkosságról szól. Ténylegesen a szeretetről szól, és arról, hogy mivel Susie meghalt, mindenkinek, aki szerette, újra kell rendeznie az életét a lány halála miatt. Édesanyja például úgy érzi, többé már nem tudja szeretni. Egy ideig aggódik is azért, mert így érez, és ez eléggé fáj neki. Az apja nagyon imádta őt, azonnal meg akarja találni azt, aki megölte, ami teljesen természetes dolog. És persze Susie-nak magának, el kell fogadnia a tényt, hogy azokkal, akiket szeretett… nem érintkezhet többé. Szóval, azt hiszem, ez az egész arról az útról szól, ahogyan a szeretetnek újra kell definiálódnia, miután valaki elveszett. Valahogyan mindenképpen megtalálni a módját a folytatásnak.

Aggódott egy kicsit is azért, hogy fiatal színészekkel dolgozott ezen a témán? Hogyan győződött meg egyáltalán arról, hogy Saoirse Ronan jól fog alakítani?

Peter Jackson: Hát, találkoztunk Saoirse szüleivel… ez fontos volt számunkra, mert amikor forgattunk, ő 13 éves volt. Fantasztikus emberek, és elmagyaráztuk számukra, amennyire csak lehet, hogyan forgatjuk a filmet, milyen feladatok várnak majd a lányukra. A szülei abszolút támogatóak voltak. Tudod, ez olyan, hogy meg kell értetni, amit a képernyőn látsz két óra hosszan, az hét vagy nyolc hónap forgatási időt jelent. Egyébként, amikor forgatsz egy filmet, az érzelem, amit a vásznon akarsz végül látni, nincs mindig jelen a forgatáson. Ez sokkal inkább mechanikus folyamat. Mindenesetre jókat szórakoztunk forgatás közben. Nem volt különösebben megrázó a munka része.

Mondta, hogy mindenképpen határok közé akarta szorítani a krimi elemeket, ami azt jelentette, hogy a rendőr szerepe háttérbe szorult…

Peter Jackson: Hát, vannak krimis vonatkozásai is a sztorinak. A film cselekménye szempontjából fontos, hogy a rendőrség nem oldja meg a bűnügyet, és ez lesz az, amit Susie-nak magának kell végül helyretenni. Meg kell találnia a módját, hogyan használja fel apját fegyverként Harvey ellen, hiszen látja, hogy a rendőrség nem fogja tudni megoldani az ügyet. Szóval, ez mind része volt a cselekmény hátterében lévő mozgatórugóknak.

Hogyan tudta kikerülni a gyilkosságot? Az a jelenet, ahol Susie meghal, tele van feszültséggel, de nem mutatja meg magát a cselekményt.

Peter Jackson: Nos, a film nagyon erős médium, és az igazság az, ha egy gyilkossági jelenetet akarsz ábrázolni, plusz olyan módon, ami valódi és reális, egyáltalán nem kellemes azt végignézni. Nem akartam látni, ahogyan Saoirse-t megölik… nem érdekelt engem egyáltalán. Ez az, amiért úgy csináltuk a dolgot, hogy menekül… mert a történet része, hogy menekül a halála elől. Fut előle. A történet szerint Susie karaktere számára a rejtély része, hogy nem igazán tudja, mi történt vele, és hogy vissza kell mennie a házba, és szembesülnie az igazsággal, ami megtörtént.

Mennyire volt intenzív az együttműködés Alice Sebold-dal?

Peter Jackson: Őszintén, nem dolgoztunk közvetlenül vele… és ez igazából az ő választása volt. Alice-szel szuper volt az összhang, azt mondta, megírta a könyvet, ez az ő változata a sztorira, mi vagyunk a filmesek, így a mi feladatunk a könyv adaptálása. Nagyon reális hozzáállás az, hogy azt mondta, a mi filmünk, és úgy kell megcsinálnunk, ahogyan a legjobbnak gondoljuk. De mégis folyamatosan tartottuk a kapcsolatot. Találkoztunk vele az előkészületek közben; megosztottuk vele a gondolatainkat a forgatás során; megmutattuk neki a forgatókönyvet, és ő fűzött is hozzá néhány megjegyzést; látta a film egyik első vágott változatát, és ott volt a premieren is. Nem hiszem, hogy olyan könnyű lenne a rendezőnek és az írónak közösen forgatókönyvet fejlesztenie. Azt hiszem, nagyon ritka az, hogy ez sikerül. Szóval, ily módon nagyon jó volt a hozzáállása, mert hagyta, hogy csináljuk a filmet. És ez a mi filmünk - a döntések, amiket hoztunk, biztosan nem lettek volna az ő választásai; ha te csináltad volna a filmet, te is más döntéseket hoztál volna. Miközben adaptáltam a könyvet, rájöttem, hogy maga a döntés egy nagyon személyes valami.

Mennyi időre hátráltatta a munkában Ryan Gosling visszalépése? És mennyi ideig tartott a beugró Mark Wahlberg felkészülése a karakterre?

Peter Jackson: Mark-nak körülbelül 10 perce volt felkészülni. Nem igazán lassított bennünket a helyzet gyakorlati értelmében. Nyilvánvalóan nehéz időszak volt számunkra, de ennek ellenére időben kezdtük a forgatást. Tényleg nehéz helyzetben voltunk, amiből végül a lehető legjobbat hoztuk ki. A megoldás is nagyon barátságos volt. Ryan mindig is aggódott, hogy túl fiatal a szerepre. Azt hiszem, 26 éves volt, miközben a lányok apjának kellett volna lennie. Ez zavarta, mert nagyon módszeres színész, akinek hinnie kell a szerepben, amit játszik. Próbálkoztunk mindenféle ötlettel, sminkkel, de egyik sem segített. Végül eljutottunk ahhoz a ponthoz, ahol közösen úgy döntöttünk, hogy el kell engednünk a közös munkát. Mark beugrása nagyon szuper volt, mert 35 körül volt akkor, három gyerekes apa, így képes volt azonnal a szerepre hangolódni.

Miért választotta ezt a témát? Van benne valami különös az ön számára?

Peter Jackson: Hát, ez volt az érzelmi reakcióm a könyvet olvasva. És amikor már olyan idős vagy, mint én, találkozni kezdesz a rokonaid - nagybácsik és nagynénik - halálával. Az elmúlt pár évben vesztettem el a szüleimet, és ez sokkal inkább befolyásol most, mintha fiatalon történt volna mindez. Nagy hatással volt rám a könyv, hogy a veszteségről szól és arról, hogy mi történik, miután meghal valaki, meg ilyenek. Szóval, igazán érdekes és kihívást jelentő témának tűnt - elég nehéz is volt megcsinálni. Olyan, mint egy kirakós játék, két évet töltesz el vele, hiszen nem megy könnyen a dolog. A film egyáltalán nem könnyed foglalatosság, de ennél különösen úgy éreztem, hogy nehéz lesz a megfelelő módon megcsinálni. Mindez csakis arra sarkallt, hogy sokkal kreatívabbak legyek. És a King Kong, illetve A Gyűrűk ura után csak annyit akartam, hogy valami más legyen…

Hogyan döntötte el a túlvilág, és benne Susie ábrázolásának módját?

Peter Jackson: Ez eléggé nehéz volt. Nem igazán szerettük volna Susie-t szellemként megjeleníteni. Nem akartam használni a bevett képeket, amiket szokásosan a szellemfilmekben használnak, amikor ugye áttetszőek a személyek. Szerettük volna megtartani őt a saját terében, mert része volt annak az a csalódottság, hogy úgy érzi, nem tud kommunikálni, és nem tud mozgatni dolgokat a valódi világban. Továbbá az, hogy nagyon nehéznek találja a kapcsolódást a földi világhoz, főleg miután megérti, hogy mi is történik valójában. Látja is a fickót, Harvey-t, emészti a dolgot ... így rajta keresztül szembesülhettünk az érdekfeszítő sztorival. Helyes-e az, hogy Susie bosszút akar? Vagy tovább kéne lépnie? Szerintem ez az egész történet legnehezebb aspektusa ... Susie túlvilági tapasztalatait visszahelyezni valamiféleképpen a fizikai környezetbe. Igazából sokkal inkább a néző fantáziájára bíztam volna a dolgot. Ugyanakkor nem tudtam megtalálni a módját annak, hogyan mondjam el a történetet, és hogy igazán a néző képzeletére hagyjam, ami történik - láttatnom kellett.

Nagyon bizarrá sikeredett…

Peter Jackson: Igyekeztünk álomszerűvé tenni, amennyire csak lehetett. Megpróbáltuk használni az álmok képanyagát. Ez mindig egy lépéssel eltávolított… ez egy érzelmi alapú képzeletvilág. A világítótorony-kilátó jelent valamit ... ez nem pontosan egy kilátó, de ez képviseli az otthonát és a családját - hasonlóképpen Harvey háza jelenti a lelkét és az igazságot, vagyis ami vele történt. Szóval, a dolgok mindig egy kicsit mást jelentenek, mint amik.

Hogyan találta meg a tökéletes Susie-t?

Peter Jackson: Igazából ő talált ránk. Susie szerepére Amerikában válogattunk, azt hittük, hogy ott akadunk rá. Csináltunk néhány meghallgatást Los Angeles-ben és láttam is néhány érdekes embert. De aztán kaptam egy DVD-t , amit Saoirse apja csinált. Felvette őt pár olyan jelenetben a házuk hátsó udvarán, ami a Susie-szerephez kellett a meghallgatásokon. Fantasztikus volt. Soha nem hallottam róla, mert a Vágy és vezeklés még nem jött ki akkor. Hogy mik vannak… megnéztük a DVD-t és befejeztük a keresést. Abban a pillanatban tudtuk, hogy megtaláltuk Susie-t.

Segített önnek a film abban, hogy elfogadja saját szülei elvesztését?

Peter Jackson: Hát, nem elsősorban, bárki elvesztését általában. De persze, ahogy öregszel, elkezdesz gondolkodni azon, mi fog történni, ha meghalsz. Azt hiszem, mindenki elkezdi valahol. Úgy látom, ahogy idősödsz, egyre többet és többet gondolsz rá. Valahogy pozitív érzéseim vannak ezzel kapcsolatban. Úgy érzem, van valami folytatás a halál után… hogy a szellem vagy a lélek vagy az energia megmarad. Nem feltétlenül hiszem, hogy valamiféle szabályos rendszerről lenne szó. De hiszem, hogy van valamiféle folytatás. Szóval, azt gondoltam, hogy a film elkészítése abszolút jó dolog, mert a film ezt a pozitív érzést is hordozza, azaz a folytatás érzését és azt, hogy minden a helyén van. A központi gondolat a film végén az, hogy ha valaki elvesztett egy számára nagyon kedves valakit, teljesen rendjén van, ha még mindig szereti őt. Helyén kell kezelni a tényt, hogy ők már nincsenek körülötted, ami nagyon fájdalmas és nehéz is, de végül vissza tudsz helyezkedni oda, ahol egyensúlyba kerülsz, ugyanakkor ezzel együtt tudod szeretni a személyt is, noha már nincsen melletted.

Fél a haláltól?

Peter Jackson: Nem igazán. És azt hiszem, részben azért is csináltam meg a filmet, mert nem félek. Úgy gondolom, van valamiféle folytatás utána. Legalábbis remélem… szeretem a filmkészítésben rejlő kihívást, és szeretem elképzelni a filmet a fejemben. Amikor olvasok egy könyvet, vagy egy forgatókönyvet, vagy ötletelünk, elkezdek kis jelenetekkel játszani magamban. Szóval, nem igazán vagyok félős. Arról van szó, hogy próbálod megvalósítani a filmet az alapján, ami a fejedben van - próbálod megragadni, és fizikailag áttenni a valóságba, mint film és megosztani másokkal.

A Komfortos mennyországot március 11-étől játsszák a magyar mozikban.

Forrás:[/u] [b]www.indielondon.co.uk

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink