Magazin

Forradalmak - Filozófia

2003. november 2. 13:22

A Wachowski-fivérek teremtette Mátrix-trilógiát lehet szemlélni csupán egy korszakalkotó látványú sci-fiként is, de a felszín alól sokkalta mélyebb mondanivaló és szimbolikus utalások sora sejlik elő. Vessünk egy pillantást - a teljesség igényére való törekvés nélkül - a Mátrix misztikus-vallásos bugyraiba!

A Mátrix világának kiindulópontja, mely szerint amit látunk, az nem valóság, hanem csak egy látszat-világ, már az ókori görög filozófus, Platón fejében is felmerült. Híres barlang-hasonlata tanúskodik erről, melyben azt állítja, hogy a barlang bejáratának háttal ülők azt hiszik valóságnak, amit a tűz árnyékként rajzol a falra, s nem látják a valódi világot. A valóság ugyanis egy rémálom, s a Mátrix szürreális törvényszerűségei is álom módjára vannak felépítve. Ilyenek például a filmben a magasságtól való félelem, vagy a gravitáció legyőzésének képessége.

A Mátrix elején feltűnik egy filozófiai könyv (Jean Baudrillard: Simulacra és Simulations), amely arról szól, hogy a nyugati világ előnyben részesíti a szimulációt a valósággal szemben, és olyan mennyiségű eredeti nélküli másolatot hozott létre (simulacrumot), hogy már nyoma sincs a valóságnak. A könyv egyetlen röpke pillanatra való megjelenése nagyszerű prognózis arra, hogy a Mátrix sem valóság, hanem egy zseniális számítógépes program.

A trilógia szimbolikus karakterek tömegét sorakoztatja fel, amelyeket akár többféleképpen is lehet magyarázni. A Neo egy görög szó, magyarul ”új”-at jelent, de anagrammája a “One”-nak is, amely a kiválasztottra vagy Krisztusra utalhat. Ezt látszik megerősíteni az is, hogy az első rész végén Neo feltámad a halálból, és aztán felszáll az égbe. Neo “mentora”, Morpheus, aki vakon hisz Keanu kiválasztottságában, a görög mitológia álomistenének nevét viseli. Az Orákulum a delphi jósnőjének megfelelője. Neo szerelme, Trinity a szent-háromságra utal, Zion városának neve pedig a bibliai Jeruzsálemet jelöli.

De ezzel még messze nem ért véget az utalások erdeje! A görög mitológia és a keresztény Biblia mellett más vallási tanok is megférnek egymás mellett a Mátrix-világában. Például a kanalas kisfiú a Zen Buddhizmus Mátrixbeli megfelelője (“Nem a kanál hajlik, hanem te magad” = az értelem mozog, minden más mozdulatlan). A Mátrix-világot jelölő zöld jelek tükrözött számok és japán írásjelek, a Wachowskik által rajongott japán manga képregények hatását sejtetik. Az első rész elejének Fehér nyula fejhajtás Lewis Carroll Alice Csodaországban című meséje előtt, amely a fivérek egyik kedvenc könyve.

És akinek még ez sem elég? Az nézze meg a trilógiát újra meg újra, mert a Wachowski-tesvérek álmodta univerzum nemcsak kimeríthetetlen az elmúlt évszázadok eszméire tett utalások tekintetében, hanem egy olyasfajta, mozgásban lévő, nyitott látomás, amelynek eltérő magyarázatai az egyes nézők fejében keresendők. Tulajdonképpen mindenki azt lát beléjük, amit akar. S ennél több mondanivalóra, azt hiszem, nem is lehet szükség.

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink