Magazin / Összefoglaló

Film a filmben: Super 8

Erdélyi Tamás / UIP-Duna Film írása
2011. június 24. 11:24

1979 nyarán egy csapat kamasz egy ohiói kisvárosban elhatározza, hogy kimennek a mezőre zombifilmet forgatni. Miközben Super 8 kamerájukkal dolgoznak, szörnyű vonatbalesetnek lesznek szemtanúi. Maguk is alig élik túl az eseményeket, és hamarosan rájönnek, hogy a szerencsétlenség nem a véletlen műve volt. Nem sokkal később a környéken emberek kezdenek eltűnni, és megmagyarázhatatlan események történnek, ezért Jack Lamb seriff megpróbálja kideríteni, mi az igazság – nem is gondolják, hogy minden képzeletet felülmúló szörnyűség a titok nyitja. A Super 8 szíve hat kamaszgyerek, akiknek barátságára visszafordíthatatlanul kihatnak az átélt események, a lelke pedig két alkotó, akik annak idején maguk is 8 mm-es kamerával vágtak neki a filmkészítésnek. J.J. Abrams és Steven Spielberg gyerekként kezdték megismerni a filmezés rejtelmeit, Super 8, illetve 8 mm-es kamerát használva, s ez alapozta meg mai nagyjátékfilmes sikereiket.

Abrams rendezőként első munkája Mission: Impossible III volt, de ő vezette le a 2009-ben újraindított Star Trek-et is. Producere volt a Cloverfield című szörnyfilmnek, tévés alkotóként pedig olyan sikereket jegyez, mint a Felicity, az Alias, A rejtély (Fringe), illetve a rekordokat döntött Lost – Eltűntek.

Spielberg, aki pedig a filmtörténet több feledhetetlen alkotásának rendezője (E.T. – A földönkívüli, Harmadik típusú találkozások, Az elveszett frigyláda fosztogatói), a kis Abrams számára igen hamar ihletforrásul szolgált. A Super 8 formátum iránti közös rajongásuk (s talán a sors) intézte úgy, hogy a két alkotó pályája újra és újra kereszteződött. Abrams 8 évesen kezdett ismerkedni a Super 8 használatának örömeivel – az Eastman Kodak 1965-ben dobta piacra – , házimozikat forgatott mindenről, ami egy kamaszt szenvedélyesen érdekel, vagyis üldözésekről, csatákról és szörnyekről.

Pár évvel később Abrams és jó barátja, Matt Reeves (a Cloverfield rendezője) benevezték filmjeiket egy Super 8 fesztiválra, aminek eredményeként a Los Angeles Time cikket közölt róluk Kis zsenik címmel. Rögtön ezután megkereste őket Spielberg akkori asszisztense, Kathleen Kennedy, és megkérdezte tőlük, volna-e kedvük felújítani a rendező gyerekkorában forgatott Super 8 munkáit. Tehát amikor J.J. és Matt csak 15 éves volt, megkínálták őket azzal a lehetőséggel, hogy összevágják Steven 8 mm-es legkorábbi filmjeit. Közös érdeklődési körük évekkel később ismét összehozta őket. „Olyan filmekről beszélgettünk, amiket imádunk, meg hogy talán egyszer közösen csinálhatnánk valami hasonlót – emlékszik vissza Spielberg. – A kiindulási pont az volt, hogy mindketten 8 milliméteres filmekkel kezdtük a pályánkat. Jó ötletnek tartottuk, hogy olyan srácok történetét meséljük el, akik filmkészítés közben keverednek mindenféle kalandokba.”

Az alapsztori

Abrams a Super 8-t kedvenc filmjeinek hagyománya szerint akarta elkészíteni, miszerint a középpontban egy kis közösség áll, amelynek derék tagjai élik szorgos mindennapjaikat, dolgoznak, szeretnek, összetartják a családjukat, aztán hirtelen rendkívüli, rémisztő és fantasztikus események borítják fel ezt a rendet. „Arra törekedtem, hogy a néző igazi nyári popcorn mozit kapjon a pénzéért, tehát a filmben van akció, humor, feszültség meg jó sok robbanás, ám a Super 8 történetének mélyén lélek is lapul, ami számomra a produkció legfontosabb alkotóeleme. A rengeteg durva dolog ellenére ez az első mozi, amit igazán a magaménak érzek.”

Az már rögtön megvolt, hogy amatőr filmes gyerekekről szól majd a film, de Abramsnek találnia kellett egy történetet is, amibe be tudja ágyazni őket. Úgy döntött, elővesz egy olyan motívumot, ami már régóta izgatta a fantáziáját. „Volt egy sztori kezdeményem arról, hogy egy vonat szállít valamilyen rémisztő dolgot az 51-es körzetből – magyarázza a rendező, arra a nevadai szupertitkos katonai támaszpontra utalva, ahol a néphit szerint egy lezuhant földönkívüli űrhajó roncsait/utasait tanulmányozzák, illetve a halálsugár és a legyőzhetetlen bombázó meg még számos egyéb fantasztikus találmány kifejlesztésén dolgoznak. – Ehhez az ötletemhez nem voltak meg a karakterek, és hirtelen rájöttem, ha a sztori nélküli filmes rácokat belerakom, megvan az izgalmas történet.”

„Amikor J.J. előállt az ötletével, hogy filmezgető kamaszok egy nagyszabású fantasztikus esemény kellős közepébe kerülnek, ami a feje tetejére állítja az egész várost, rögtön tudtam, hogy épkézláb történettel van dolgunk – veszi át a szót Spielberg. – Ráadásul dupla fenekű a dolog: a produkció a hetvenes évek filmkészítési kultúrájáról szól, meg arról is, az egész hogyan alakult ki.”

A főszereplők: gyerekek

J.J. Abrams számára a Super 8 karakterei voltak a legfontosabbak. Bár az álmos ohiói kisváros életét rémisztő és megmagyarázhatatlan események zavarják meg, a szereplők nagyon is reális érzelmeket élnek át, kapcsolataik, a szeretet és a megtapasztalt veszteség teljesen emberiek. Abrams tudta, a film csak akkor fog működni, ha megtalálja a megfelelő színészeket, ezért gőzerővel látott a kereséshez. Olyan friss arcokat kellett találnia, akiket örömmel fedez fel a közönség, ugyanakkor csapatként ábrázolni tudják azokat a kapcsolatokat, amelyek a gyerekkori barátokat és ellenségeket jellemzik.

„Kamasz színészeinknek az a nagy erőssége, hogy úgy játszanak, mintha nem is játszanának – mondja Bryan Burk producer. – Ez J.J. érdeme is, mert nemcsak hogy megtalálta a tökéletesen megfelelő srácokat, de azt is tudta, hogyan dolgozzon velük.”

Alice szerepét Hollywood egyik leggyorsabban emelkedő ifjú csillaga, Elle Fanning (Babel, Benjamin Button különös élete, Somewhere) kapta. Nővére, Dakota Fanning már régóta Hollywood egyik legnagyobb leendő sztárjának számít. A 12 éves Fanning először el sem tudta hinni, hogy őt választották a 14 éves karakter megformálására.

Elle-el ellentétben Joel Courtney-nek semmilyen színjátszói tapasztalata nem volt, mégis ő kapta a film egyik főszerepét. Joe Lamb-et alakítja, aki próbálja feldolgozni édesanyja elvesztését. „Nem találtam jó ötletnek, hogy az amatőr filmek rendezője legyen a főszereplő – magyarázza Abrams. – Jobb ötletnek találtam, ha a rendező barátja a főhős, aki egyfajta menedéket talál a csapatban, mert az édesanyja halála miatt nehéz időket él át az apjával.”

Riley Griffith-nek első nagyjátékfilmje a Super 8. Az ambiciózus, tökélyre törekvő Charlest játssza, aki a csapatnyi kamasz filmjének forgatókönyvírója és rendezője. Riley annyira megszállottjává lett a szerepének, hogy elkezdte utánozni Abrams rendezőt, sürgött-forgott meg fontoskodott a forgatáson, a rendező stílusát utánozva. „Figyeltem, mit csinál J.J., és azt igyekeztem belevinni a karakterembe – magyarázza az ifjú színész. – Elmesélte, hogyan működik a Super 8, meg hogy ő is ilyen kamerával kezdett filmezni, szóval nagyon klassz volt.”

Zombik egy UFO-s filmben

A Super 8 sztorija mélyén újabb történet rejtőzik: J.J. Abrams még a kezdetek kezdetén elhatározta, hogy nem írja meg a kamaszok által készítendő film forgatókönyvét, hanem hagyja a cselekményt szabadon kibontakozni, a fiatal színészek fantáziájára bízva a történet alakulását.

„A srácok azonnal ráéreztek, mekkora buli a filmezés – mondja Burk producer. – Azt remélem, azok a kamaszok, akik megnézik ezt a mozit, maguk is kedvet kapnak a forgatáshoz. Van valami mágikus abban, hogy akkoriban elég volt meggyőzni a haverjaidat, hogy a nyarukat szánják rá a filmezésre, és már el is indulhatott a produkció. Azt hiszem, J.J. most beleülteti a bogarat a nézők fülébe, hiszen tényleg csak egy kamera, pár jó barát meg egy ötlet kell ahhoz, hogy megtörténjen a csoda.” Abrams siet rámutatni, hogy a mai fiatal filmeseknek elképesztő digitális technológia áll rendelkezésére, amiről az előző nemzedék csak álmodhatott. „A technológia mostanra annyira demokratizálódott, hogy míg 1979-ben egy kamasz boldog lehetett, ha kamerája volt, ma már az megy csodaszámba, ha valakinek nincs. Minden telefonnak van kamerája. Olyan minőségű házimozik készülhetnek, amilyenek gyerekkoromban csak a fantáziámban léteztek.”

Ha a Super 8 szívét és lelkét a színészek, illetve az alkotók jelentik, akkor a csontváza kétségtelenül a látványvilág. A film a gyerekek szemével láttat egy tipikus hetvenes évekbeli középnyugati iparvároskát, hogy aztán a gondosan megkonstruált valóságot a színéről a visszájára fordítsák a váratlanul bekövetkező fantasztikus események. „J.J. eltökélte, hogy a filmben minden pontosan 1979-be repíti a nézőt, ugyanakkor olyan látvánnyal akarta megkínálni a közönséget, amilyen létrehozására csak a legmodernebb technológia képes – magyarázza Guy Riedel executive producer. – Megvan a Super 8-ban az a kedvesség és könnyedség, ami a hetvenes évek mozijára jellemző, de J.J. a trükkök terén beveti a nehéztüzérséget, mert azért ez egy 21. századi Abrams-film, ne feledjük.”

A Super 8 június 16. óta látható a hazai mozikban.

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink