Magazin / Összefoglaló

Exkluzív: Michael Fassbender-interjú

2010. január 25. 08:44

A legtöbb filmrajongó valószínűleg ismeri Michael Fassbender-t, a Zack Snyder rendezte 300-ból (Stelios) vagy a Quentin Tarantino rendezte Becstelen Brigantyk-ból (Archie Hicox hadnagy), ugyanakkor 2008-ban még hatványozottabban vonta magára a figyelmet elképesztő teljesítményével: a Steve McQueen rendezte Éhség-ben briliánsan alakította az IRA vezető Bobby Sands-et, amelyre Fassbinder két hónapi éhezéssel készült fel annak érdekében, hogy megközelíthesse Sands halálos éhségsztrájkja alatt kialakult állapotát. E felejthetetlen teljesítmény tette oly közkedveltté és keresetté.

Idén elsőként az Akvárium-ban, az Andrea Arnold rendezte Red Road drámai folytatásában tűnik fel az ír színész. Az Akvárium alapvetően a figyelemre méltó újonc Katie Jarvis Miaként nyújtott teljesítménye miatt emlékezetes, aki egy harcias 15 évest alakít, akinek komoly gondjai vannak otthon, amikor megjelenik Connor (Fassbender), Mia anyjának új barátjaként, és beköltözik a házba a családhoz. Connor pozitívan hat Mia életére, erősítve a lány önbecsülését. Az Akvárium egy jellegzetesen realista mese a már ismert Arnold-féle Red Road vonalán, aki újfent a rideg valóságot mutatja be egyedi karaktereivel. Bár ez egyértelműen Katie Jarvis filmje, amely alapjában véve Miáról szól, tagadhatatlanul nagyszerű látni Fassbender korhű alakítását, ami lehetővé teszi számunkra, hogy jobban megismerjük sokszínűségét.

A ComingSoon.net szerkesztőségének lehetősége adódott, hogy január elején az Akvárium kapcsán leüljön a színésszel beszélgetni:

Mennyi idő is volt a filmre? Azt hiszem, miután az emberek látják, mennyire sovány vagy a filmben, azt gondolhatják, szinte azonnal nekiálltál forgatni az Éhség után.

Michael Fassbender: Hogy mennyi idő telt el a két forgatás között? Az Éhség-et azt hiszem, februárban fejeztük be, és az Akvárium-ot 2008 augusztusában forgattuk; igen, az Éhség-et 2007. szeptemberében kezdtük, akkor álltam neki a 10 hetes éhezőkúrának, és aztán Újévre szedtem vissza a veszteséget. A filmet Karácsonyig utómunkázták, az utolsó korrekciókat pedig februárban végeztük el.

Rengeteg filmben láttunk az elmúlt évben, gondolom, jónéhány közülük már több évvel ezelőtt készült.

Fassbender: Igen, egyfajta sorozattempó volt. Az utóbbi időben nagyon elfoglalt voltam. Az Akvárium után egyenesen a Becstelen Brygantik következett, így szinte egyszerre csináltam mindent, és mindkettő Cannes-ban debütált.

Feltételezem, hogy Andrea szemléletmódját már megtapasztaltad a Red Road-ban, és már ismerted a stílusát is. Ügynökségen keresztül kerültél vele ismét kapcsolatba az új film miatt, vagy kifejezetten ő keresett meg téged?

Fassbender: Utóbbi. Éppen Dél-Afrikában dolgoztam a Channel 4 számára a Devil’s Whore-on, ami egy négy részből álló minisorozat, mikor Andrea megkereste az ügynökségemet Londonban, és érdeklődött utánam új filmjének egyik szerepe miatt. Már megvolt a forgatókönyv, de egyelőre nem akarta a színészeknek megmutatni, jelenetről-jelenetre akart haladni a sztorival. Jelezte, hogy hajlandó lenne elrepülni Fokvárosba, hogy beszéljen velem. Nos, először azt hittem, hogy ez valamiféle tréfa. Szóltam az ügynökömnek, hogy “Csak mondd meg neki, hogy adjon nekem egy számot, és majd elbeszélgetünk.” Szerettem a Red Road-ban dolgozni, és szerettem, ahogyan Andrea karakterekben gondolkodik, azt, ahogyan munkáiban tartozódik a „fekete-fehér” megközelítéstől. Ő nem eteti a közönségét, nem jófiúzik-rosszfiúzik. Egymást alakító, hálózatos viszonyokban gondolkodik.

Mondott bármit is Connor karakteréről azon kívül, hogy az anya barátja?

Fassbender: Nos, alapjában véve annyit mesélt wl, hogy ez a film egy 15 éves lányról szól, és szerepem szerint kapcsolatba bonyolódok egyedülálló anyjával, majd hozzájuk költözöm, amelynek eredménye, hogy férfiként igazi befolyással bírok majd a három nőre… vagyis a két lányra és a nőre. Ez volt az összes info, amit az elején tudtam a filmről.

Tehát semmit sem tudtál arról, hogy hogyan fejeződik be a sztori, vagy hogy mi következik később? Próbáltad azért kitalálni?

Fassbender: Igen, valami sejtésem volt arról, mi fog történni általában. Connor sztoriját - saját történetének szempontjából - ugyanakkor nem tudtam. Mikor elkezdtünk dolgozni, szórakoztatónak találtam, hogy ez a figura mindig optimista és a felszínen mindig nagyon pozitív karakter, de magamban mégis úgy gondolkodtam, hogy úgy tűnik, azonnal és nagyon is szívesen ugrik bele ennek a családnak az életébe. Ebből következtettem arra, hogy valószínűleg futnia kell valami elől, és biztosan van valami titka, amit nem akar megosztani. De, hogy pontosan mi is lehet ez a titok, azt nem tudtam.

Mennyire voltál lelkes ezzel a mai sztorival kapcsolatban? Annyi történelmi szerepen vagy túl, szinte minden korszakból…

Fassbender: Ez igaz. És tök jó így, ahogy van. De persze mindig tuti valami mai témában alakítani, egy most írt, mai darabban részt venni, új író, új téma, valami, ami az “itt és most”-ban játszódik. Tényleg tetszett. Szeretem ezt a fajta változatosságot.

Nem érzed úgy, hogy Connor karakterébe többet adtál magadból, mint más szerepeidbe?

Fassbender: De, és persze ebbe az is közrejátszott, hogy nem kaptam forgatókönyvet, amit követnem kellett volna, így eléggé szabadnak éreztem magam, és engedtem, hogy történjenek a dolgok, hogy ne terheljen túl sok más, amire figyelnem kell.

Milyen volt a közös munka Andreával? Tényleg nem próbáltatok semmit… szántatok egyáltalán időt előkészítő foglalkozásra vagy beszélgettetek egyáltalán arról, mi is történik majd?

Fassbender: Nem, igazán nem. Azt hiszem, Andrea szeret ebben a fajta káoszban dolgozni. Kihasználja azt, ami a bizonytalanságból adódik, és felhasználja, mi történik ebben a fajta hangulatban. Létrehoz egy nagyon biztonságos és intim környezetet és megteremti azt, hogy igazán megbízz benne; azt hiszem, nagyon szeretné látni, mi jön ki ebből, mind a véletleneket, mind az érdekes pillanatokat. Nagyon jól elkapja az összes momentumot a jelenetben. Mi megírnánk a jelenetet forgatókönyvként, és aztán improvizálnánk. Ő azt mondja: “Rendben, menj, és csinálj, amit akarsz”, és minden instrukció nélkül megcsináljuk a jelenetet. Miközben forog a kamera, nagyon szabadnak érzed így magad, és tényleg, tényleg nincs próba.

Talán nem is annyira a te karaktered, mint a többi szereplő miatt szükségesnek tartottam volna, hogy minél több időt töltsetek együtt, azért, hogy egy igazi család kötelékét teremthessétek meg.  A legtöbb rendező előkészítő együttléteket és próbákat tartott volna ennek érdekében. Andrea valóban nem csinált semmi hasonlót?

Fassbender: Jó, azért valamiféleképpen voltunk együtt és közösen ebédeltünk mindig, meg ilyesmi. Mint kiderült a forgatásból, ez egy igen kis csapat volt. Olyan lakásban dolgoztunk továbbá, ami eléggé szűkös volt számunkra, így mindannyian gyorsan megismertük a másikat. Andrea sokat dolgozott Katie-vel, szinte ott lógott rajta és folyamatosan beszélt vele telefonon, tulajdonképpen állandóan elérhető volt Katie számára, amikor csak szüksége lehetett rá, így Katie igazán megbízott benne. Nagyon jó volt Katie-hez, ezt ugye nem is kell mondanom.

Katie-nek volt bármilyen filmes tapasztalata korábbról?

Fassbender: Nem.

Tehát ez volt az első fellépése, amit valaha ...

Fassbender: Abszolút.

Milyen volt képzett színészként tapasztalatlan szereplőkkel együtt dolgozni?

Fassbender: Azt hiszem, sok esetben kiderül, hogy nem szükséges színészképzőre járni vagy valamiféle képzésen résztvenni. Úgy értem, Katie-nek csodálatos ráérzései voltak. Már mondtam, hogy igazi tehetsége van kifejezni mindent. Semmi sallang nincs a játékában. Szimplán egy nagyon nyers, egyszerű helyről származik; szuper volt együtt dolgozni, és csak próbálkozhattam, hogy lépést tartsak vele.

Képzettként hogy érezted magad, mikor valaki ilyen természetesen alakított drámai jeleneteket előképzettség nélkül?

Fassbender: Oké volt. Arról van szó, hogy nem hiszem, hogy részt kellene venni képzésen, de én boldog vagyok, hogy alkalmam volt rá, mert néha a megérzéseid félrevezetnek vagy idegessé válsz egy jelenet előtt, így viszont van egy rendszerem, ami segít visszahozni a fókuszt és a célra koncentrálnom. Ez az egyetlen jó dolog a képzésben. Egyfajta alkalmi segédlet, olyan, mint az író jegyzettömbje, vagy valami ilyesmi. Mikor elkap a félelem és vannak eszközeid, amik lehetővé teszik, hogy mégis végezd a munkád.

Azon kívül, hogy Connor a családhoz költözik, és kapcsolata van az anyával, mely ponton adott útmutatást Andrea azzal kapcsolatban, hogy valami történni fog közted és Katie karaktere között?

Fassbender: Mindig sejtettem ezt a fordulatot. Az Andreával történő beszélgetések során gondoltam, hogy előbb-utóbb az egész családdal közös ágyba kerülök (nevet). Ott van az a sztori ...  nem emlékszem a címére, nem jut eszembe, de emlékszem a dokumentumfilm Terrence Stamp-é és úgy végződik, hogy az apával, a fiúval, a lánnyal, az anyával együtt alszik végül…

Ez érdekes, mert alapjában véve úgy tűnik, hogy Connor jó hatással van a családra, hiszen mielőtt megjelent volna, eléggé kaotikus volt a viszony Mia és az anyja között.

Fassbender: Persze. Igen, azt hiszem, nagyon pozitív hatással van Connor Mia életére. Ő az egyetlen, aki önbizalmat ad neki, felvilágosítja, hogy mennyire tehetséges, és hogy követnie kell az álmait a tánccal kapcsolatban, továbbá megmutatja neki, mennyit is ér. Azt hiszem, ez az, amiben Andrea igazán jó. Úgy gondolom, amikor egy ilyen karaktert játszol, legalábbis én is így próbáltam hozzáállni - és ez az, amiért Andrea nem akarhatta, hogy lássuk a forgatókönyvet -, fontos, hogy ne az járjon a fejedben, hogy ... hogy ő egyfajta ragadozó, és mindent előre megfontolt szándékkal tesz. Nem hiszem persze, hogy minden pillanatban így cselekedett volna Connor. Amit Andrea mutatott felénk, hogy képesek vagyunk megcsinálni ezt az egész kifinomult játékot, és ez nagyon érdekfeszítő volt, sokkal inkább, mint mikor a közönség elé egy egyszerű választást teszel le vagy “Ó, Istenem, itt van a rossz fiú ... rosszat akar itt” szituációt.  Nos, mi adunk egy kis gondolkoznivalót a film végére, hiszen a szereplők igazi hétköznapi emberek, akik jó és rossz dolgokat egyaránt tesznek. Pozitív dolgokat, majd negatív dolgokat a másikkal szemben.

A múlt évben nagyon lefoglaltak ezek a filmek, jó néhány most fut be a mozikban. Mégis, tudod már, mik lesznek a következők?

Fassbender: Nem tudom biztosan, mikor jön ki a Jonah Hex.  Azt hiszem, hogy valamikor nyáron, és aztán február elején Soderbergh-gel kezdek dolgozni.

Igazán kiváló rendezői csokor van mögötted, Francois Ozon-tól Tarantino-ig ...

Fassbender: Tudom, tudom ... Igazán szerencsés vagyok (lekopogja a faasztalon). El is mondom esténként az “Üdvözlégyet”. Nagyon jó helyzetben vagyok, maga a munka szuper, és mindennap hálát rebegek a csillagzatomnak.

Tudod, mikor fogod kezdeni a Jane Eyre filmet?

Fassbender: A Jane Eyre a Soderbergh után jön, Cary Fukunaga-val fogok dolgozni, aki a Sin Nombre-t ... briliánsan rendezte meg. Igazán kedves fickó, aztán jön a David Cronenberg dirigálta The Talking Cure, ebben Christoph Waltz-cal fogok játszani. Még soha nem játszottunk együtt, úgyhogy alig várom már.

Amikor egy valós személyt játszol, mint Éhség-ben, ahol Bobby Sands-et alakítod, máshogy állsz hozzá, mint a többi szerephez? Több rákészüléssel játszod, mint a többi karakteredet?

Fassbender: Nem, az a helyzet, hogy az olyannál, mint Bobby Sands, van egy csomó hivatkozási pontod, egy csomó elolvasni való leírás. Voltak olyanok, akik ismerték őt és velük lehetett beszélgetni róla, és akiktől benyomást tudtál szerezni, milyen is lehetett ő valójában. Egyáltalán nem próbáltam ízekre szedni, csak megragadni a lényegét, és aztán ott van alapjában véve a sztori a forgatókönyvben, tehát azt hiszem, ez majdnem olyan, mint amikor te minél több információt próbálsz összegyűjteni a témában, és aztán valahogyan szelektálsz abból, amid van, megszűröd, és végül már saját magad alakítod a végén.

Most, hogy részt vettél jó pár hollywoodi filmben, vissza tudnál térni a kisebb filmekhez, mint az Akvárium, ha szeretnél?

Fassbender: Igen, ideális dolog mindkettő fajta világban jelen lenni. Ugyanúgy, mint bárki más, szeretek beülni a moziba egy nagy doboz pattogatott kukoricával a kezemben és valami olyat nézni, ami igazán szórakoztató sztori, és tök jó kisfilmet vagy független filmet is csinálni, amelyeknek inkább a társadalmi mondanivalója a lényeg, de a legideálisabb a kettő együttese.

Gondolod, hogy nehezebb lenne ilyen típusú szerepet játszanod újra, mint amely mellett végül is két évvel ezelőtt döntöttél?

Fassbender: Nem, ez csakis a rendezőtől függ. Ha megbízom benne, feltétlenül belevágnék újra.

Az Akvárium március 11-én érkezik a magyar mozikba, előzetese már elérhető a film adatlapjáról.

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink