Magazin / Összefoglaló

Exkluzív: A Hughes-fivérek visszatérnek!

2010. január 10. 12:45

Már több, mint nyolc éve nem hallottunk Allen és Albert Hughes rendező testvérpárról, egészen pontosan A pokolból című Johnny Depp-film óta. Hogy aztán 2010-ben egy poszt-apokaliptikus erőszakmozival térjenek vissza a filmvászonra Denzel Washingtonnal a címszerepben. Az Eli könyve egy erőszakkal táplálkozó világban játszódik, ahol a túlélés érdekében mindenki úgy cselekszik, ahogyan képes, még ha ez azt is jelenti, hogy megöli és kifosztja a gyengébbeket. Egyedül Eli az, aki saját erkölcsi meggyőződésében, az emberiség egyetlen menekvését hordozva magánál száll szembe a rátörő főellenséggel, a Gary Oldman alakította Carnegie-vel.

Mint ahogyan a Hughes-fivérek korábbi filmjei, az Eli könyve is olyan mozi, amely lehetővé teszi számukra, hogy megmutassák azt az egyedi vizuális látványvilágot, amelyhez a legjobban értenek. A ComingSoon.net filmes oldal szerkesztőinek 2009 júliusában kínálkozott lehetőségük arra, hogy interjút készítsenek a testvérpárral, még mielőtt akár csak egyetlen filmkocka erejéig is belepillanthattak volna a készülő moziba. Az Eli könyve aktuális amerikai- (január 15.) és közelgő magyar premierje (február 25.) okán a Moziplussz ebből a riportból közöl most részleteket::

Biztos, hogy ez az a kérdés, amellyel minden interjú elején szembesültök, de muszáj feltennünk: Hol voltatok eddig? A Pokolból 2001-ben készült, azóta tervezéssel és előkészítéssel töltöttétek az időt?

Allen Hughes: Albert korábban egy sajtótájékoztatón már elmondta, ez nem úgy működik, hogy egyszer csak eldöntöm, mostantól egy ideig nem dolgozom. Megpróbálsz kitalálni valamit, és azt megvalósítani, de a dolgok folyton változnak, így van, hogy hosszú időbe telik egy-egy projekt kivitelezése. Vagy az anyag nem volt soha tökéletes, vagy a stúdió nem állt készen, hogy tető alá hozzuk a produkciót.

Albert Hughes: Úgy is lehet, hogy nekiállsz, és megcsinálsz egy filmet. De mi inkább úgy vagyunk vele, hogy keresünk egy különleges történetet, hogy azt vigyük filmvászonra, nem pedig azt figyeljük, mennyit kereshetünk egy gyengébb mozival.
Közben pedig figyelembe kell venni a világ filmes trendjeinek változásától kezdve a politikai helyzetig sok mindent, ez az oka ennek az 5-6 éves szünetnek. Úgyhogy mivel egyre tapasztaltabbak, és ezzel együtt válogatósabbak is lettünk, csak éltük az életünket, és vártuk, hogy adódjon valami különleges, amit megcsinálhatunk.

A korábbi filmjeitek mind függetlenek voltak, vagy a stúdiók figyelő tekintete előtt készítettétek őket?

Allan hughes: Szerencsére mindig éreztük a függetlenséget, kivéve A pokolból esetében, és ez a másik ok. Mivel mi a független filmezés világában kezdtük a pályánkat, nagyon nehéz volt később számunkra a stúdió-rendszer keretein belül dolgozni.

Egy affajta óriási projektnél, mint például az Eli könyve, tiétek volt az eredeti ötlet, amelyet egy stúdió égisze alatt készítettetek el, vagy éppen fordítva, a Warner keresett meg benneteket az ötlettel?

Allen Hughes: Az Eli könyve esetében a Warnernek és Joel Silver producernek volt egy különleges forgatókönyve, amely senkit sem érdekelt, mi viszont felfigyeltünk rá. Aztán elkezdtek jönni az ötletek, a vizuális megvalósítás, hogyan kellene kinéznie a főhősnek és a gonosznak, ők pedig pozitívan reagáltak.

Miből gondoltatok Denzel Washington-ra és Gary Oldman-re a szerepekhez? Oldman ugyan nyitottan reagál a különbözőféle szerepek iránt, de Washington nem annyira, és különben is csak 1-2 filmet készít évente.

Allen Hughes: Amikor olvastuk a forgatókönyvet, szóba került 3-4 jelölt a szerepre, de egyetértettünk abban, hogy Denzelnek kell játszania. Ezért elküldtük neki a szkriptet, ő pedig válaszolt. Úgy pedig, hogy ő beleegyezett, már könnyebb volt megkeresni a megfelelő színészeket a többi szerepre. Gary is kapásból igent mondott, hiszen karaktere nem egy hagyományos gazember, aki csak a bajuszát pödörgeti - ő is emberi lény, akinek egy sor rossz dolgot kell megtennie ahhoz, hogy, a dolgok rendben menjenek.

A történet western-jellege eredendően része volt a forgatókönyvnek és a vizuális látásmódnak?

Allen Hughes: Igen, azt hiszem, az írója eredetileg is a “poszt-apokaliptikus western” kifejezést használta a történetre, s bár a stúdió kicsit tartott ettől az elképzeléstől, de miután mi beszálltunk a projektbe, kitartottunk az attitűd mellett. Már A pokolból esetében is használtunk western-elemeket. Az hiszem, a nézők végül azt fogják kapni, amit látni akarnak: nem egy új Mad Max-et, nem egy westernt, hanem valami újat.

Valaki említette, hogy a Viggo Mortensen főszereplésével készült The Road néhány hónappal korábban jut majd el a mozikba, mint az Eli könyve, s hogy például az Új-Mexikóban forgatott legújabb Terminator a tiétekhez hasonló tájat, környezetet mutat be. Nem tartotok attól, hogy ezek mind befolyással lehetnek a filmetek sikerére?

Allen Hughes: Azt hiszem, Albert mondta korábban, hogy minden évben millió zsarus filmet mutatnak be, és közülük nagyjából tíz lesz sikeres. Azok is csak azért, mert jó a történetük, vagy olyan karakterekről szólnak, amelyek nem mindennaposak. És vajon hány poszt-apokaliptikus filmet csinálnak egy évben? Nagyjából nullát. Ezért van, hogy bizonyos években egyszerre több ilyen film is születik, hiszen ezek még mindig olcsóbbak, mint a horrorok vagy más műfajú mozik.

Ha már itt tartunk, volt valaha olyan késztetésetek, hogy horrort csináljatok?

Albert Hughes: Egyszer-egyszer előfordult, hogy nekikezdtem egy ilyen műfajú ötletnek, és ugyan az előkészületekig eljutottam, de mindig kiszálltam belőlük valamilyen oknál fogva. Ám ha jönne egy remek ötlet, belevágnék, de nem a horror-történeten lenne a lényeg, hanem a kiváló forgatókönyvön.

Nos, van egy konkrét kérdésünk is a filmről. Az a jelenet, ahol Denzel egy csomó, körülötte álló férfival harcol, erősen emlékeztet az Oldboy-ra. Vajon véletlenül?

Allen Hughes: Ez az első alkalom, hogy ez valakinek végre feltűnik! Valóban nem véletlen. Denzel-lel forgatva arra törekedtünk, hogy minden megmaradjon a realitás talaján, és mégis annál több, különleges legyen. Az Oldboy pedig valahogyan szintén így fokozta a valóságot.

Albert Hughes: Allen jött az Oldboy-jal, hogy ezt a harci jelentet mindenképpen látnom kell. Ott volt körülvéve 15 ellenséggel, és egyetlen lövés sem dördült el. Hagynunk kellett az általunk teremtett világ keretein belül folyni a harci jeleneteket is, amelyhez hozzátartozik a fegyverhasználat, vagy a verekedések stílusa is. Az egész betölti a 360 fokos tere, ettől kézzelfoghatóan színdarabszerűvé válik az egész. Annak ellenére, hogy megcsinálhattuk volna nagyon izgalmasan is a beállításokat, a kamera sem nem mozog, sem nem úszik, egyszerűen csak körbeforog, ezzel prezentálva a harc sokszögből való ábrázolását.

Az Eli könyve, mint írtuk, február 25-én érkezik a magyar mozikba, a látványos trailer pedig már elérhető a film adatlapjáról.

Kommentek

lecza
#1, 2010-01-11 02:07:55

Légyszi a “Gay Oldman” elgépelést javítsátok a cikk elején! Köszi…

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink