Magazin

Animátrix - Mi az az Animátrix?

2003. november 2. 12:05

A Mátrix a maga filozófiájával, törvényszerűségeivel, attitűd mintáival és karaktereivel teljes világot alkot. Egy olyan zárt univerzumot, melynek szellemi síkon kidolgozott tökéletességét csak annak végtelen számú dimenzióbeli hatványozottsága tudja felülmúlni. A Mátrix szerteágazó, ugyanakkor világának minden egyes szála rendszerbe illeszkedik.

Andy és Larry Wachowski e fantázia-glóbusz kidolgozásakor már tudták (hiába gondolkodtak rögtön trilógiában), hogy nem lesznek képesek minden fontos összetevőt elmesélni képzelet-szülöttükről, hiszen a Mátrix-világ, mintegy önmagát új elemekkel tükröző élőlény, minden irányban tágítható. Ezért a nagyfilm(ek)en túl kellett keresniük valamit, ami még több színnel tölti meg a már amúgy is multikolor univerzumukat. A válasz tulajdonképpen már a kezdetek óta a Wachowski-fivérekben mocorgott, hiszen a Mátrixszal azt akarták bemutatni egy élőszereplős filmben, ami az anime-filmekben bámulatba ejtette őket: a képzelőerő és a mozdulatok szabad szárnyalása. S mivel éppen ezért a Mátrix nagyon sok inspirációt adaptált az anime műfajától, a rendezőpáros az anime elismert alkotói segítségével készítette el azt a kilenc, egyenként nagyjából tízperces Animátrixot, melyeknek képi lehetőségei alkalmasak arra, hogy csak az alkotók képzeletén múljon, meddig tágítják a Mátrix kínálta határokat. “A Mátrix világa jóval szélesebb univerzum annál, mint amit egy film, de akár egy egész trilógia képes megjeleníteni - erősítette meg a Wachowskik elképzelését Joel Silver producer. - Ezért gondoltuk, hogy ezeket a Mátrixhoz kapcsolódó történeteket egy másfajta filmes formanyelv felhasználásával tárjuk a közönség elé. Az Animátrix epizódjainak segítségével a rajongók még messzebb kalandozhatnak ebben az univerzumban, új szereplőket, színhelyeket ismerhetnek meg, így a Mátrix világa még inkább kitárul a számukra.”

A rendezőpáros és a producer a Japánban élő Michael Arias számítógépes animációs szakembert kérték fel arra, hogy vezesse be őket a szigetországi rajzfilmipar berkeibe. “A Mátrix játékfilmben igen erős anime befolyás érvényesül - mondta el Michael Arias, miután Joelék felkérték az Animátrix-projekt koordinálására. - Akár úgy is fogalmazhatunk: most bezárult a kör.” Az Animátrix a Mátrix eddig nem ismert világába kalauzolja el a nézőket. Annak keletkezéséről kapunk új információkat, s olyan szereplőkkel ismerkedhetünk meg, akiknek kalandjai szorosan kapcsolódnak a trilógia cselekményéhez. “Amerikában és Európában az animációs filmeket sokszor a filmművészet másodlagos kifejezőeszközének tekintik, ami nem igazán alkalmas komoly, felnőtteknek szóló történetek közvetítésére. - állítja Michael Arias. - Pedig ez nem feltétlenül igaz.”

Arias első lépésként készített egy listát, amely a legismertebb anime rendezők neveit tartalmazta, majd megkereste őket az Animátrix-kisfilmek terveivel. A legtöbben pozitívan reagáltak a felkérésre, s az is kiderült, hogy a listán szereplő alkotók többsége már eleve a Mátrix rajongótáborába tartozik. Így volt ezzel Yoshiaki Kawajiri, a híres anime rendező is: “A Mátrix lenyűgöző élmény volt. Képi világa és története olyan eleganciával kovácsolta egybe a különböző filmművészeti ágak eltérő elemeit, hogy engem rögtön meggyőzött arról, a filmkészítésnek egy teljesen új válfaja született meg. Óriási izgalommal tölt el, hogy a Mátrix alkotóival dolgozhatom együtt.”

A Wachowski-fivérek természetesen megkérdőjelezhetetlen szenvedéllyel őrködtek Mátrix-világuk kiterjesztésének sajátos elképzelései fölött, ám ugyanakkor nem zárkóztak el egyetlen menetközben felmerült pozitív gondolat elől sem, ami aztán azt eredményezte, hogy az Animátrix-filmek japán rendezői nem egyszerű alkalmazottként, hanem kreatív alkotóként vettek részt a közös munkában. Ennek, no meg az anime világ rendezői krémjének más és más alkotóstílusának köszönhető, hogy az Animátrix egyes epizódjai nem lettek egyformák sem képi világukban, sem hangulatukban. A végeredmény a számítógépes animáció és a japán rajzfilmiskola hagyományainak olyan egyedülálló ötvözete lett, amely képes arra, hogy a Wachowski-világ jobban átlátható, megérthető és megtapasztalható legyen.

Az Animátrix egyes epizódjainak eseményei lazábban vagy szorosabban, de egymáshoz is, és a mozifilmekhez is kapcsolódnak. Így alkot a Mátrix-trilógia, az Animátrix epizódok és az Enter the Matrix videojáték egy nagy, egységes egészet. Természetesen az Animátrix-filmek, vagy a videojáték ismerete nem feltétlenül szükséges ahhoz, hogy maradéktalanul élvezhessük a trilógia befejező darabját, de a mozilátogatók sokkal mélyebben megérthetik a Mátrix mibenlétét a segítségükkel. Például önmagában az a tény, hogy az Animátrixban többfajta szimulált világ jelenik meg, felveti a kérdést: Vajon csak az az egy Mátrix létezik, amelyet az eredeti film vázolt fel? Vagy esetleg több “tökéletesen” megépített gépi világ is működik egymás mellett?

Erre a válasz valószínűleg “odaát” keresendő. Vagy a zseniális rendezőpáros elméjében.

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink