Alive in Joburg - A District 9 előtt
Ebből lett a cserebogár: Neill Blomkamp hamarosan bemutatásra kerülő District 9 című sci-fije a 2005-ös Alive in Joburg című rövidfilm egészestés változata, és bár utódjával ellentétben tényleges történettel még nem rendelkezik, annak témai közöl a legfontosabb már ebben is tetten érhető.
A hatperces kisfilm nyitányában egy hatalmas űrhajót látunk, ahogy Johannesburg felett lebeg, majd pedig riportokból tudjuk meg, hogy az idegenek miért érkeztek ide (menekültek hazájukból, ahol rabszolgaként tartották őket), és hogy hogyan romlott a viszonyuk a helyiekkel és a hatóságokkal. A különös bioruhákat viselő földönkívüliek iránti kezdeti ámulat fokozatosan bizonytalanságba, gyűlöletbe és félelembe csapott át, ahogy lassan beszivárogtak Johannesburg egyre több részébe, bűnök elkövetésére kényszerültek az életben maradásuk érdekében, és űrhajóikkal elektromosságot loptak a városból.
Az Alive in Joburg a Földre kényszerült idegenek életkörülményeit, az emberek róluk alkotott véleményét, és a két civilizáció gyakran tettlegességig fajuló konfliktusait mutatja be, teljesen dokumentarista stílusban, bármiféle történetváz nélkül – azaz „csak” egy állapotot ábrázol, a lehető legnagyobb hitelességgel, és ennek megfelelően megoldást sem kínál a felvázolt problémákra. A problémákat pedig Blomkamp természetesen a valós életből merítette: nem véletlen, hogy a kisfilm 1990-ben játszódik, amikor Dél-Afrikában még érvényben volt az apartheid, és az sem, hogy azok a riportrészletek, amik nem említenek földönkívülieket, nem színészektől vannak, hanem olyan lakosoktól, akiket a közelükbe telepített zimbabwei menekültekről kérdeztek. A District 9 ugyan explicitebb módon érzékelteti az emberi társadalom visszásságait (nagyobb hangsúlyt fektetnek benne arra, hogy a bűnöző idegenek a körülmények áldozatai, így a kisfilmtől eltérően az egyén romlottságát és kapzsiságát is csatasorba állító egészestés változatban az emberi civilizáció még aljasabbnak tűnik), de ezzel az ügyes párhuzammal Blomkamp itt is eléri a célját – tökéletesen, ha a játékidő adta kereteket nézzük.
Az apartheid nyilvánvaló metaforája mellett a kisfilm rendkívül hiteles speciális effektusainak is köszönheti hírnevét. Nem csak a város felett lebegő űrhajók tűnnek valódinak, de meglepően hatásos az a jelenet is, amiben egy idegen járműveket dobál az őt támadó katonákra – és minthogy ez a jelenet a film elején van, ügyes dramaturgiai fogás is egyben, hisz látványosan ellensúlyozza a száraznak tűnő áldokumentumfilmes stílust. Nem csoda, hogy Peter Jackson felfigyelt a rendezőre…
Az Alive in Joburg itt megtekinthető:
Kommentek
Legyél te az első, aki hozzászól!
Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!
Megvannak a 84. Oscar-díjátadás jelöltjei
Az Amerikai Filmakadémia nyilvánosságra hozta a 84. Oscar Díjátadás jelöltjeit. Íme a 2012. február 26-ának estéjén kiosztásra kerülő díjak nominációs listája.Váratlan utazás - a sorozat végre DVD-n!
A várva várt Váratlan utazás eredeti szinkronos, szélesvásznú, felújított DVD-kiadása decembertől végre Magyarországon is megvásárolható.Fotók és videók a The Dark Knight Rises forgatásáról
Éppen New York-ban a Wall Street-en zajlanak a hozzánk 2012. július 19-én érkező A sötét lovag - Felemelkedés felvételei, íme némi bepillantás egy tömegjelenetbe.Mickey Rourke beszélt a Sin City 2-ről
Rourke korábbi nyilatkozata szerint nem kíván újra Marv bőrébe bújni, ennek okai a képregény-figurák természetében gyökereznek.