Magazin / Összefoglaló

A sötétség krónikája - krónikája

2004. augusztus 21. 22:55

2000-ben került mozikba egy kis költségvetésű amerikai sci-fi, és minden várakozást felülmúlva, közel 40 millió dollárral távozott a mozipénztáraktól. A filmet követő DVD kiadás újabb 40 millió dollárt jövedelmezett, s a filmet forgalmazó stúdió zöld utat adott a folytatásnak. 2004-ben, aug. 19-én kerül a magyar mozikba a második rész, műfajváltással, mega-költségvetéssel - és erősen vágott változatban. Az egykori sci-fi horrorból igazi franchise lett, a magas korhatárt enyhébbre cserélték, a karaktereket gyerekbarátra változtatták, s a filmhez tartozó játék babák és számítógépes játékok és extra DVDk is hamarosan kaphatóak lesznek - mindent a magasabb profit reményében. Kultfilmből nyári blockbuster - avagy hogyan ne forgassunk sequeleket.

Játék, könyv, anime, trilógia, plüssmackó és McDonalds figura - legkevésbé sem a tipikus franchise-kellékek jártak David Twohy rendező fejében, amikor készre vágta a Pitch Black - 22 évente a sötétség című, kis költség-vetésű sci-fi horrorját. Az oda-vissza folytatások helyett ugyanis még a film bemutatója sem volt biztos, mivel a forgatás során szép csendben kimúlt a gyártó PolyGram, s félő volt, a film a mozi és tévék képernyői helyett egy raktár mélyén porosodik majd az örökkévalóságig.

A Pitch Black ötlete a kilencvenes évek közepén született meg egy forgatókönyvíró testvérpáros, Jim és Ken Wheat (A légy 2.) fejében. A Wheat fivérek filmjében még idegen harcosok szellemei népesítették be az elsőre elhagyatottnak tűnő bolygót, ahol a film kezdetén egy szerencsétlenül járt űrhajó landolt, fedélzetén egy maroknyi túlélővel. Köztük volt Taras Krieg, az elvetemült női gyilkos, halálosabb még a rettegett alieneknél is, s aki-nek a figurából a később színre lépő Twohy formálta meg a Pitch Black kulcsszereplőjévé vált Riddicket. Twohy, aki korábban a Galaktikus támadás című sci-fit is írta-rendezte, alaposan átalakította a film történetét, hatásosabbá, ütősebbé téve azt, a rendezői mellett kiérdemelve az írói kreditet is.

A Pitch Black forgatására 23 millió dollár állt a rendelkezésére, így a Nicolas Cage kaliberű sztárok helyett fiatal, feltörekvő színészek kapták a főbb szerepeket. Köztük volt Radha Mitchell, az ausztrál High Art c. művészfilmből, Wings Hauser fia, Cole Hasuer és a New York-i független filmes Vin Diesel. Twohy és kis csapata 1998-ban az ausztráliai Coober Pedyben vette fel a filmet, ott, ahol 13 évvel korábban a harmadik Mad Max mozit is forgatták.

Az 1999-re tervezett bemutató azonban elmaradt, amikor a PolyGram csődje után a Universal Studion belüli USA Filmshez kerültek a jogok. Az elfelejtett filmet az Ain‘t It Cool website karolta fel; szerkesztői Harry Knowles és Moriarty még 1999 őszén egy privát vetítés keretében látták a filmet és szerettek bele a kis alienírtó moziba. A filmet éves Butt-Numb-A-Thomb fesztiváljuk programjára tűzték, s a hajnali 3 órakor tartott vetítés végén álló tapssal ünnepelte a közönség a jelenlevő Twohyt és Dieselt.

A film végül 2000. február 18-án került az amerikai moziba, erős kezdéssel (11,6 M$) a bevételi lista negyedik helyéig jutott a film, nem sok-kal lemaradva a szintén újdonság listavezető Bérgyilkos a szomszédom (13,7 M$), a második Női vonalak (13,6 M$) és a második hetes Sikoly 3. mögött. A moziátlagokat tekintve (össz jegybevétel / mozik száma) pedig magasan verte a Top 10 mezőnyét. A PB végül 39 millió dollárral távozott az amerikai mozipénztáraktól, amit a DVD kiadással később meg is duplázott.

A Pitch Black rendkívüli sikerét egyedi stílusának, vizualitásának, speciális effektjeinek, érdekes és fordulatos történetének és leginkább az antihős-főszereplő karakternek köszönhette. A film főhőse, Richard B. Riddick ugyanis egy gyilkosságért elítélt szökött fegyenc volt, akinek sosem állt szándékában hőssé válni. Fekete humora, gyilkos egymondatosai és szenvtelen tettei mögött mégis egy rendkívül “cool” személyiség rejlik, akit a film nézői a film végére biztosan megkedvelnek.


[cim]Folytatás közeledik[/cim]

A Universal gyorsan zöld utat adott a folytatásnak; David Twohy ambiciózus, három mozit is kitevő ötletét elvetve azonban az X-Mennel ismertté vált David Haytert kérve fel a szkript megírására. Hayter először egy, az előzményeket bemutató mozival próbálkozott, majd egy vérszegény Pitch Black 2-t produkált, amiben Riddick visszatérve az első részben megismert bolygóra újra a szörnyeket öldöste. Az ötlettelen szkriptet látva a Csodálatos elmével éppen Oscart nyert, de sci-fiben gyenge Akiva Goldsmant (Lost in Space) kérték fel az iromány orvoslására.

Mindeközben fokozatosan emelkedett Diesel csillaga, 2001-ben a Halálos iramban nem várt sikert hozott a Universalnak (144 M$), s 2002-ben a Revolution Studiosnál bemutató előtt álló XXX reklámkampánya Vint az új évezred első igazi sztárjának kiáltotta ki. A Vin-mánia tetőfokán a Universal is megadta magát, újra elővette az elvetett folytatások ötletét, visszahívta Twohyt, és felkérte a “The Chronicles of Riddick” írására-rendezésére. Twohy új könyve maga mögött hagyta a horror műfaját, s sci-fit megtartva a fantasy világa felé mozdult el, új világokat és mitológiát teremtett, nagyszabású és látványos filmet álmodott vászonra. Twohy nem csak egy filmet tervezett meg, egy teljes trilógiányi anyag született meg a keze alatt. Elragadtatva a tervektől, (és a franchise lehetőségétől) a Universal 120 millió dolláros költségvetést hagyott jóvá a filmhez.

Az ambiciózus filmesek nagy tervekkel vágtak bele a C-1 munkacímű film forgatásába, új mitológiát teremtve a Riddick univerzum számára. Dieselék újra Ausztráliát nézték ki forgatási helyszínnek, de Brad Pitt és Darren Aronofsky Fountain c. projektje már lefoglalta a helyi kapacitásokat. S mire Brad a Trója kedvéért váratlanul otthagyta a filmet, a Riddick monumentális díszletei már a kanadai Mammoth stúdióban álltak. A forgatás kezdetét előbb 2003. februárjára, majd a stúdióban pusztító tűz után áprilisára tűzték ki, de végül csak júliusban hangzott el az első csapó.


[cim]Forgassunk krónikát![/cim]

Judi Dench. Az iőközben producerré is előlépett Diesel egy londoni színdarabban látta meg Dench-et s az öltözőbe küldött virágcsokor mellé a gáláns színész-producer 7 millió dollárt ajánlott fel a Aereon, az univerzum egyensúlyáért aggódó követ szerepének eljátszásáért. Igaz később sosem tisztázódott, Dench ténylegesen kézhez kapta-e a rekordgázsit, vagy csak ügyes marketingfogás volt a hír.

A Pitch Black további szereplői közül csak Keith David tért vissza; az Imamot játszó színésznek az új moziban csak egy kisebb, de fontos szerep jutott. Szintén feltűnik a Krónikában Jack, az első részt túlélt bátor kislány is; a már Kyra néven futó harcos amazont a Rhiana Griffith-t váltó Alexa Davalos játssza. A film rajongói körében nagy vitákat kavart színészcserének igazán egyszerű oka van, Griffith kisasszony ugyanis elbukott a válogatáson.

A további szerepek közül a Lord Vaako, a fiatal Halálkufár kapitány szerepét a Gyűrűk urával ismertté vált Karl Urban kapta; hatalomvágyó feleségét az angol Thandie Newton alakítja. Lord Marshal, a félelmetes Halálkufár-vezér szerepe a kanadai Colm Feore-é lett, míg Toombs-ot, a kapzsi fejvadászt Twohy Merülés a félelemjéből is ismert Nick Chinlund játssza.

Nem jutott viszont játéklehetőséghez Ja Rule, aki korábban saját magát a film egyik főszereplőjeként reklámozta. Ja a “Halálos iramban” egy kisebb szerepében játszott együtt Diesellel, s hamarosan Hollywood legújabb ütős párosaként beszélt az izmos színészről és önmagáról. Ugyancsak kimaradt a filmből Amber Tamblyn tévés színésznő, aki Kyra szerepére pályázott, és a hivatalos oldalán korábban azt suggalta, övé lett a szerep; illetve F. Valentino Morales, Diesel egyik legjobb barátja, aki szinte minden korábbi Diesel-filmben kapott egy villanásnyi szerepet.

“A sötétség krónikája” felvételei végül 2004. januárjában fejeződtek be, a hat hónapig húzódó filmezést még kétszer egy hét utóforgatás követte. Az első előzetes “A gyűrűk ura” harmadik részéhez kötve jelent meg az amerikai mozikban: a decemberi klip látványos effekteket, de látványosan mellőzött Dieselt mutatott. A teaser sokakban gyanút ébresztett, a címszereplő hanyagolása mellett a Pitch Blackre sem tett utalást a nyúlfarknyi filmrészlet.

A tavaszi utómunkálatok során is csak lassan csordogált a filmes infó, s amíg más nyári filmek képekkel, videókkal és egyéb promóciós anyaggal árasztották el az Internetet, a Riddick szinte észrevétlen maradt. Az AICN-on publikált kritikák az első tesztvetítésről többnyire pozitívak voltak, nem elhallgatva a film hibáit sem, a hiányzó speciális effektusok és zene mellett dicsérték a poénokat, a történetet és a karaktereket.


[cim]Franchise elemek[/cim]

Ha a filmről nem is, a mellékelt franchise elemekről egyre többet tudhattunk meg. A legtöbb publicitást a The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay nevű Xbox játék kapta. A részben Vin Diesel saját cége, a Tigon által fejlesztett “Trancsír Öbölben” Riddick életének egy korábbi epizódját játszhatjuk végig, attól a perctől kezdve, hogy William Johns Butcher Bay börtönébe szállítja frissen elkapott fegyencét. A játék hatalmas sikert aratott, remek kritikákkal és eladási statisztikákkal.

A franchise egy másik eleme a The Chronicles of Riddick: Dark Fury c. anime lett. Az alig fél órás filmet Peter Chung (Animátrix) rajzolta, kapcsolatot teremtve a Pitch Black és az öt évvel később játszódó folytatás között. A teljes napfogyatkozásba boruló bolygóról elmenekült Riddicket, Jacket és Imamot egy pszichopata fejvadásznő hajója szedte fel, s az újabb sikeres szökés után Riddick “A sötétség krónikája” elején megismert jeges bolygón bujdosott el.


Még a “Pitch Black” is új köntösbe bújt, címe kibővült a krónikákkal. A ma már The Chronicles of Riddick: Pitch Black címre hallgató lemez új extrákat kapott, David Twohy intróját, részleteket Johns naplójából, vizuális krónikát, a többi Riddick termék előzetesét illetve a “régi” audiokommentárokat. A lemezek és játék mellett a SOTA Toys játékbabákat is készített, Alan Dean Foster írt regényt a filmhez, Graeme Revell kísérőzenéje CD-re került, s végül, de nem utolsó sorban, autogrammal is ellátott cserélhető kártyák is forgalomba kerültek.


[cim]Vágott változat[/cim]

Ennyi extra termék mellett furcsa volt, a Universal mennyire elhallgatta a filmet, míg egy másik nyári nagyfilmje, Stephen Sommers Van Helsingje szinte mindenütt ott volt, ahol a mozirajongók megfordultak. Május elején végül beindult a mozis főszezon, világszerte bemutatták a Van Helsinget, s végre a Riddick került a Universal fókuszába. S amíg a 160 M$ vámpírmozi bukott, bármerre járt; a stúdió keményen újravágatta Twohy filmjét.

Az eredeti Pitch Black R-es korhatár-besorolású volt, azaz 17 éven aluliak csak szülői felügyelettel tekintették meg az érdes nyelvezetű, véres és erőszakos filmet. A folytatással a Universal azonban a fiatalabb nézőket célozta meg, s a 13-17 éves kamasz fiúk elvárásaihoz igazította az MPAA (Motion Pictures Association of Amerika - kb. olyan, mint egy ORTT moziknak, ők sorolják korhatár-kategóriákba a filmeket) szerint a akciójeleneteiért ezúttal is R-es kategóriába eső filmet.

A film tehát visszakerült a vágószobába, és miközben megvágták az akciójeleneteket, a tizenéves tesztközönség igényeinek megfelelően sztori egy részétől is megszabadultak. A teszt kópiákhoz képest 20-25 percnyi anyag esett ki a filmből, s az élvezhetetlenné vágott küzdelmek mellett a Riddick mitológia egy része is kiesett a végső változatból. Riddick fúria-származása, álomszerű találkozása faja képviselőivel, különleges, fúria-energiája, a halálkufár vallás részletesebb ismertetése a rendezői változat DVD-re talán visszakerül majd.

Hogy miért is kellett megvágni a filmet, bizonyos szempontok szerint kegyetlenül logikus. A moziba járók nagy része 18 év alatti, akik, hacsak nem szereznek maguk mellé felnőtt kísérőt, kimaradnak az R-es filmek élvezetéből. Mivel azonban komoly vásárlóerőt képviselnek, elmaradásuk a jegypénztáraktól súlyos veszteséget jelent a gyártóknak, akik ebben az esetben legalább 140 millió dollárt kockáztattak. A nyári filmek többsége ezért is olyan vérszegény és sablonos, a Van Helsingtől a Macskanőig a drága mozikból többnyire száműzve van a vér, az erőszak, a szexualitás és a durva szavak.

A vágások híre hamar a webre került, aggodalommal töltve el az eredeti film rajongóit és általában minden mozibarátot. Az olló bevetése végül tervezett nézőközönség-bővítés helyett a film kárára vált, hiszen a fiatalkorú nézők maradtak a Shrek 2, a Harry Potter 3, vagy éppen a Riddickkel debütáló Garfield mellett, míg a felnőtt közönség a lesújtó kritikák miatt hanyagolta a filmet. A június 11-et követő hétvégén ugyan még tűrhetően szerepelt a film, 24M$ dollárral a második helyen nyitott a Harry Potter 3 mögött, de a második hétre a rengeteg negatív újságcikk és kedvezőtlen nézői reakciók megtették a hatásukat: a film gyorsan zuhant vissza a nézettségi listákon, s a bemutató óta eltelt 10 hétben mindössze 57 millió dollárt hozott vissza a 100-120 M$ közötti gyártási költségből.


[cim]The Chronicles of Riddick-ulus[/cim]

The Chronicles of Riddick-ulus” - gúnyolódtak a film címén a tengeren túli szakírók (ridiculus = nevetséges), gúnyt űzve - a vágások után - értelmetlen és logikai hibákkal tűzdelt történetből és zűrzavaros harci montázsokból. Diesel ugyan továbbra is “cool” maradt, mint Riddick, de a politikailag korrekt PG-13 környezet nem engedte kibontani a karakterben rejlő lehetőségeket.

A Riddick nemzetközi eredményei idáig kiábrándítóak, a távol-keleti és ausztrál eredmények közepesek, és várhatóan Európában sem fogadják majd jobban A sötétség krónikáját. Twohy és Diesel azonban bizakodóak, és az európai premierek során is úgy beszéltek tovább a tervbe vett második és harmadik részről, mintha mi sem történt volna.

Pedig sok minden történt. Létezett egyszer egy különleges kis sci-fi horror, kultmozi sok-sok követővel és szimpatizánssal, ami elismertté tette a készítőit, Twohyt és Dieselt. Egy ilyen filmet folytatni hatalmas feladat, az elvárások, a stúdió és a rajongók részéről is kemények voltak: visszahozni a százmilliós költségvetést, eladni a felhalmozott extrákat, s mindemellett érdekes, izgalmas filmet kellett volna készíteni.

Az alapötlet, trilógia “A csillagok háborúja” és “A gyűrűk ura” nyomdokain, megcsavarva a sötét oldal bemutatásával, izgalmas ás ambíciózus volt. Riddick rendkívüli karakter, aki egy kiábrándult és kaotikus világban ragyogott volna, vérrel és verítékkel írva “A sötétség krónikáját”. A stúdió követelése, a gyerekbiztos PG-13 világ, vágások, amíg csak egy látványos, de üres film maradt, elvette a film élét és erejét, a biztos bukásba küldve a jobb sorsa érdemes krónikát.

Sovány vigasz számunkra, hogy nem a Riddick az egyetlen, néhány jól igazított vágással érdektelenné tett film; Antoine Fuqua Artúr királya és Paul WS Anderson Alien vs. Predatorja szintén hasonló sorsra jutott.  Még az Ördögűző sem úszta meg az ollót, miután az MPAA a legmagasabb, NC-17 osztályba küldte a filmet, Renny Harlinnak is vágnia kellett amíg R-es nem lett a film. De legalább R-es lehetett.

A Riddick krónikája augusztus 18-án kerül a magyar mozikba; szeptember-től a korábbi mozi DVD-je és az anime is kapható lesz. Amerikában novemberben jön ki “A sötétség krónikája” DVD-n, s kiderül, mennyiben más a bővített, nem korhatárbesorolt rendezői változat. Riddick talán kap egy második esélyt, hogy bizonyítson, hiszen végső soron ez a kopasz, cool és mégsem olyan gonosz gyilkos mindent megérdemel :-)

Kommentek

#3, 2006-09-09 21:32:17

fasza kis film mind a ketto, naon bejonnek:) es telleg nem lehet veluk betelni:P

#2, 2006-08-13 18:31:37

Én imádom a filmeket minden nap megnézem őket!!Nem lehet vele betelni!remélem csinálnak még filmet!!!!

#1, 2006-02-21 00:47:28

Már mindenhol megnéztem, de sehol nem találtam semmit a (Fastlane) Halálos iramban című filmről…PLEASE segítsetek!!!!!! Legjobban Peter Facinelli érdekel.

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink