Magazin / Összefoglaló

10 év, 10 jó magyar film

2010. május 23. 22:55

Tíz év nagy idő. Tíz év alatt felnőtt a Moziplussz, s úgy fest, a legújabbkori magyar film is. Generáció- és paradigmaváltás közepén vagyunk, ami 2001-2010 között kezdődött: megizmosodott a tetszhalott magyar közönségfilm; bemutatkoztak a Simó-osztály legtehetségesebb tagjai; nem kell szégyenkeznünk az A-kategóriás fesztiválokon; és van valaki, akit itteni nagy dobása egész Hollywoodig repített.

A fenti mondatokból két dolog derül ki: 1. nem a Szemle idején íródtak; 2. bár kétségtelenül gödörben van a magyar mozi, a mélység nem feneketlen. S valóban, a “megváltás” már úton van - addig is összegezzünk.

A hazai film dicsőségét zengve összegyűjtöttük fennállásunk idejének tíz legmeghatározóbb magyar filmjét; és szeretnénk, ha Ti választanátok ki közülük az évtized legjobbját - s azt is jelezzétek, ha szerintetek egészen másképpen kéne festenie ennek a lajstromnak. Jó “nosztalgiázást”!

Moszkva tér

Miért? Mert kultfilm, igazi generációs élmény.
Indoklás: Török Feri tökéletesen átélhető időutazásra hívott meg minket, és - a film egyik poénjával ellentétben - nem kamu címet mondott be. Jó helyre érkezünk, mikor lepacsizunk Rojállal, hogy vele együtt várjuk a nagy bulit, közben megtaláljuk életünk szerelmét, csalódjunk is, ahogy illik - ja, közben meg érettségi… A legőszintébb magyar filmek egyike; erre a másfél órára ismét “megáll az idő”.
Még: a film adatlapja

Üvegtigris

Miért? Mert szállóigék tucatjait szülte. Olyannyira, hogy a harmadik részre akkor is beülnének az emberek, ha Fapuma lenne a címe.
Indoklás: Az Üvegtigris a legendás Portugál szellemiségét vitte tovább, de emészthetőbb formában: sokkal kisebb a tét, sokkal több a teli pofával röhögés. S a legszebb az egészben, hogy annak ellenére, hogy tulajdonképpen saját magunkon nevetünk jóízűen, ez a film nézése közben senkit sem zavar. Így is van jól, “Ízirájder, öcsém, ízirájder!!!”
Még: a film adatlapja

Valami Amerika

Miért? Mert az első és máig a legjobb a hazai bulvárvígjátékok között.
Indoklás: S bár az elkészülte óta nem úszunk meg magyar filmet Szabó Győző és/vagy Pindroch Csaba nélkül, még mindig nagyon szeretjük. Hiszen hosszú idő után újra egy itthoni mozi töltötte meg a vetítőtermeket - és ez a magyar vígjáték szórakoztatta is az embereket, tagadhatatlanul erős kedélyjavító hatása volt. Ez pedig nagy szó, hiszen az élet pont ilyen egyszerű: “Mindig az a jófiú, aki nyer…”
Még: a film adatlapja

Kontroll

Miért? Mert Antal Nimródot ez a mozi juttatta el (pontosabban: vissza) Hollywoodba.
Indoklás: “Antal Nimród érti a dolgát. (...) a film az elejétől a végéig a kezében van, minden perc a tenyeréből eszik. A Kontrollnak van stílusa (...), a fordulatok ott vannak, ahol lenniük kell. Minden pontosan passzol (...). A stáb (az operatőrtől a vágóig, a színészektől a technikai emberekig) gondos összetétele végig meglátszik a filmen, az a hozomány pedig, amellyel Antal amerikai szemléletet importál az alapvetően és ízig-vérig magyar filmbe, (...) csakis pozitívumként hat.”
Még: a film adatlapja

A fény ösvényei

Miért? Mert minden kockája fájdalmasan szép.
Indoklás: “Vannak filmek, amikről nehéz beszélni. Talán nem is lehet. Ez nem a film minőségét jellemzi, nem azt jelenti, hogy a film jó-e vagy rossz. Mindössze annyit, hogy meg kell nézni. Át kell érezni belőle valamit, mert olyat tud nyújtani, amiről beszélni egyszerűen csak fecsegés lenne.(...) A mindenjórafordulás nem zavaró. Megérdemeltnek látszik. Hihetünk benne. Mispál Attila filmje szép, tiszta és őszinte.”
Még: a film adatlapja

Fehér tenyér

Miért? Mert a nyugati profizmust ötvözi a hamisítatlan káeurópai életérzéssel.
Indoklás: “Hajdu Szabolcsot a mai magyar kortárs film egyik legeredetibb rendezőjeként szokás emlegetni, teljesen megérdemelten. (...) Nemcsak a sportolói karrier bemutatását nevezhetjük kiemelkedőnek: a múlt rendszerbéli Debrecenről is hiteles korrajzot kapunk. (...) Definiálhatjuk drámának, életrajzi filmnek, sportfilmnek, de mondhatjuk rá azt is, hogy fikciós témájú – csakúgy, mint azt, hogy igaz történeten alapszik: mindez nézőpont kérdése. De egyben biztosak lehetünk, hogy jó film.”
Még: a film adatlapja

Taxidermia

Miért? Mert zseniálisan visszataszító.
Indoklás: “Ez a film egyszerűen jó, hogy van és szeretném, ha a közeljövőben minél több, ehhez hasonló alkotás kerülne ki a hazai rendezők (és elsősorban a fiatal tehetségek) keze alól. (...) minden pillanatában élvezhető filmes performansz. Elgondolkodtat, nem ítél, hanem megmutat és gondoskodik róla, hogy az élményt, amit ad, hazavigyük és ne dobjuk ki a popcornoszacskóval együtt, a teremből kifelé menet. Megnézni nem kötelező, de erősen ajánlott.”
Még: a film adatlapja

Iszka utazása

Miért? Mert minden mocsok ellenére, amit megmutat, angyalian tiszta.
Indoklás: Szeméttelepen guberáló kisgyerekek, alkoholista, gyerekbántalmazó szülők, intézeti élet, mélységes mély szegénység, lemoshatatlan mocsok. Messze a nagy álom, a tenger. Dehát Bollók Csaba már a film legelején tisztázza: lesz még rosszabb. S hogy akkor mi menti meg a világot, és mitől lesz költőien szép ez a mozi? Két, hihetetlenül tiszta és ártatlan gyermeki tekintettől. Egy film: egy utazás, amit nem kellemes nyitott szemmel megtenni, de igenis kötelező.
Még: a film adatlapja

A nyomozó

Miért? Mert műfajt teremtett - egyszerre többet is.
Indoklás: “Hosszú idő óta ő az első magyar rendező-forgatókönyvíró, aki olyan filmet hozott össze, amiben ennyire ütős történet van. Persze, sok magyar filmben van jó történet, de én itt most olyasmiről beszélek, ami akár a nemzetközi mezőnyben is simán megállja a helyét, mert mellé még elképesztően vicces is.(...) Mindenkinek erősen ajánlom tehát, hogy ha még nem látta, váltson rá jegyet. Hacsak nem akarja szántszándékkal kihagyni az elmúlt évek legjobb magyar filmjét.”
Még: a film adatlapja

Bibliothéque Pascal

Miért? Mert ilyen filmre ülnek be az emberek szerte a világon, ha varázslatot akarnak látni.
Indoklás: “Maga a csoda. Hajdu Szabolcs most valami olyat varázsolt nekünk, ami után az a minimum, hogy tátva marad a szánk. (...) Lehengerlő, felemelő, vicces, tragikus, félelmetes és otthonos mozi, aminek jó mélyen a nézőbe kell hasítania ahhoz, hogy igazán boldoggá tegye. Mert a történet nem éppen habkönnyű, folyton történik valami hihetetlenül fontos, sorsfordító vagy lélekbemászó dolog – ezt a színészek minden percben hitelesen adják át nekünk (...). Nagyon jól muzsikál az egész, úgy, ahogy van.”
Még: a film adatlapja

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb cikkeink