Taplógáz
“Who the fuck is Michael Schumacher???” A legjobban talán így lehetne megfogalmazni a Taplógáz üzenetét - már ha lenne neki olyan. De, nagy szerencsénkre, Adam McKay és csapata még a látszatát is el akarja kerülni annak, hogy filmjük bármiféle mondanivalót közvetítene. Ők azért indultak el ezen a vígjátéknak nevezett, már nagyon rég megépült versenypályán, hogy rekeszizmunk felett arassanak mindent elsöprő győzelmet. Reményeiket pedig egy rutinos versenyzőbe, Will Ferrellbe fektették. Ő az, aki szinte egy személyben felelős a flúgos futam kimeneteléért; még a hollywoodi veteránnak éppenséggel nem nevezhető társíró-rendező is hozzá fordult a forgatókönyv megalkotásának ötlet- és főleg poénhiányos periódusaiban. A Saturday Night Live egyik emblematikus figurája most komoly(talan) esélyt kapott arra, hogy a magyar nézőkkel is megkedveltesse egyedi humorát. Eddig ugyanis, a Diszkópatkányok megosztott főszerepétől eltekintve csupán apró (ám annál viccesebb) mellékszerepekben láthattuk őt a hazai mozikban. És azt követően, hogy a két Butabi végre bejutott a Roxburybe, Mr. Ferrell pályafutásának további alakulását csak a legvérmesebb mozgóképzabálók figyelték árgus szemekkel kis hazánkban. Ezért kíváncsiságu(n)k legfőbb tárgya az lehet: vajon Ricky Bobby a talladegai körverseny után a magyar filmszínházakban is győztesnek érezheti majd magát?
A NASCAR a tengerentúl Forma-1-e. A helyszínen százezreket, a képernyők előtt milliókat vonz egy-egy futam; így Észak-Amerikában már maga a téma is garancia volt a film kedvező fogadtatására. Nálunk viszont csak akkor számíthat jelentős érdeklődésre a Taplógáz, ha a (hasonló vígjátékok esetében megszokott) „suttogó propaganda” meggyőzi a mozit a premierhéten megtekintők barátait és üzletfeleit, hogy ez egy kifejezetten vicces film. Márpedig az…
Az eredetiben a „Ricky Bobby balladája” alcímet viselő mozi humorát nem nevezhetjük sem intellektuálisnak, sem kifinomultnak. Mégis, több mint másfél órán keresztül a hasunkat fogva, könnyeinkkel küszködve nevetünk (mit nevetünk, röhögünk!) a film egyszerre alpári és abszurd poénjain. A tempó, amivel a gegeket adagolja a szerzőpáros, szédítő; témájukhoz igazodva ők sem ismerik a fékpedált. Minden bizonnyal rekordgyorsasággal szerelték össze a jól ismert alkatrészekből felépülő sztorit is, ami ettől függetlenül - a zsáner hagyományos követelményrendszerét alapul véve – meglepően épkézlábra sikeredett. Ricky Bobby („Két keresztneve van???”) egy átlagosnak tűnő jenki kissrác, aki egy szélsebesen száguldó autóban látja meg a napvilágot – ez majdnem olyan durva, mint a Rolling Stones “Crossfire Hurricane” típusú vadászgépe - , szerető anya és velejéig romlott, drog- és sebességfüggő apa gyermekeként. Már ekkor sejteni lehet, az égiek különleges sorsot szánnak Ricky barátunknak. Felnőve aztán (egy tréfás véletlennek köszönhetően) a kontinensnyi ország legünnepeltebb autóversenyzője válik belőle, akinek folyamatosan a szeme előtt lebeg rosszarcú faterjától örökölt jelmondata: „Ha nem lehetsz első, légy utolsó!”. Siker, pénz, csillogás, bombázó feleség, belevaló gyerekek és egy hűséges barát, Cal (John C. Reilly) veszik körül filmünk hősét. Egész addig a pillanatig, amikor feltűnik a színen Jean Girrard (Sacha Baron Cohen), a Forma-1 francia menője, hogy szerencsét próbáljon a NASCAR sorozatban is. Jean nagy csatában legyőzi Ricky Bobbyt, aki innentől padlógázzal száguld lefelé a lejtőn, a beteljesült Amerikai Álom pedig végül apró darabokra hullik körülötte. Az őrület és a depresszió kettős malmában őrlődő Ricky legnagyobb meglepetésére nem várt segítséget kap: pont a „tékozló apa” lesz az, aki kihúzza őt a beteges önsajnálat kátyújából, erőt adva neki a folytatáshoz, és reményt, hogy visszavághat a pökhendi franciának a talladegai betoncsíkon rendezett futamon. Ennyit a történetről, amit minden pátosza ellenére (sőt, főleg annak ordítóan hamis volta miatt) tilos komolyan venni. Érdeklődő tekintetünk immár a Taplógáz főbb humorforrásai felé fordíthatjuk.
Azon túl, hogy természetesen a NASCAR sorozatnak, a versenyzőknek, a nézőknek és úgy általában minden résztvevőnek görbe tükröt állít, a film még ennél is sokkal de sokkal tovább megy: magát az amerikai életet, életstílust parodizálja a kíméletesség legkisebb jele nélkül. Ez válik végül a mozi legnagyobb erényévé, ettől lesz igazán bátor és emlékezetes ez a - máskülönben a „vegytiszta ökörködés” ál-műfaji címkéjével korrektül meghatározható - mozgókép. Az amerikai életstílus kulcsfogalma pedig nem más, mint az individualizmus; ami igazán látványosan jelenhet meg egy ilyen, az egyéni teljesítményre támaszkodó technikai sportban és az azt körülvevő miliőben. Így fordulhat elő, hogy Ricky Bobby, a mega-giga-szupersztár a legnagyobb természetességgel közli gyerekkori cimborájával és csapattársával, hogy barátság ide, barátság oda („Sülve-főve!”), soha a büdös életben nem hagyja majd őt nyerni. Ugyanez az individualista felfogás érvényesül az amerikai családmodellben is, ahol a gyerekeket elsősorban önállóságra (és sikerorientáltságra) nevelik, az idősebb családtagok tiszteletére viszont nem szoktatják rá őket. Ezek a motívumok is megjelennek a Taplógázban, persze kellőképpen eltorzítva, az - olykor már a nézőt is zavaróan - nagyszájú kölykök, Walker és a Texasi Kopó (mert a filmes utalások sem maradhatnak el) és a szinte a família kutyájaként kezelt nagypapa-figura képében.

A legbátrabb és egyben legviccesebb momentumok egyike pedig egy szintén markánsan amerikai toposzhoz, a vallások arrafelé fellelhető rendkívül széles skálájához köthetők. A vacsoraasztalnál a mindannyiukban totálisan másként élő Jézus-képről beszélgető szereplők eszmecseréje egy pár perces jelenetbe süríti azt a tapasztalatot, miszerint az igazhitű amerikai teljes szabadságot élvez istentisztelete módjának megválasztásában. Ricky a csecsemő Jézushoz imádkozna, Cal ellenben a rockzenész Krisztust preferálja… Jean Girrard és Ricky Bobby párharcában pedig a Hollywoodban unos-untalan előrángatott „meleg-vonal” is megjelenik, mintegy a vígjátékisággal járó kötelező elemként; de ebben a filmben még ez is csak azért, hogy a jelenséget követő általános (republikánus színezetű) értetlenségre hívja fel a maga ordenáré eszközeivel a figyelmet.
A Taplógáz humora tehát a legmesszebbmenőkig abszurd, a történet egy nagyszabású, parodisztikus társadalomkritika, szereplői pedig egytől-egyig karikatúrák. Azzal a fontos kitétellel, hogy sok más vígjátékkal ellentétben filmünk „tanulsága” nem didaktikus, hanem könnyed tálalásban, az egymáshoz adódó fricskák által keltett összbenyomásban ölt testet; az alkotók elsődleges szándéka minden kétséget kizáróan a szórakoztatás volt. A forgatókönyv ennek megfelelően rendkívül rugalmas; elegendő teret hagy az improvizációnak, amiben a főszereplő hármas tagjai vitathatatlanul profik.
Egyetlen igazi szépséghibája van ennek az üde humorú komédiának: a következetlenség. Következetlenség abban, ahogy a valóságtól teljesen elrugaszkodott figurák és történések sűrűjében néhol a hétköznapi realitásokkal kacérkodó érzelmes jelenetek bukkannak fel; apa-fiú, férfi-nő és a legjobb barátok közti kapcsolatok szintjén. Magyarul: McKay és Ferrel többször elbizonytalanodik, és letér az abszurd ezúttal üdvösnek tetsző ösvényéről; mintha kerékcserekor egy fura, oda nem illő adalékanyagot tankolnának a járgányba, amitől az egy-két kanyart valamivel nehezebben vesz be, a nézők legnagyobb döbbenetére. A Taplógáz nem mer akkora elvont baromság lenni, mint a „műfajtiszta” Csupasz pisztoly-filmek, és ezzel a vígjátéki mezőnyben közel sincs egyedül; persze a többi, hasonlóan meg-megingó mozihoz képest itt sokkal kevésbé bántó ennek a „népbetegségnek” a feltűnése.

Viszont ami a színészeket illeti, nos, rájuk egy rossz szavunk sem lehet. Hagyták őket játszani, és ennek minden percét kiélvezték. Nem meglepő, hogy közülük is kimagaslik Will Ferrel, aki egész egyszerűen nem normális, a lehető legjobb értelemben. Lubickol ennek a nagyképű, előítéletekkel és téveszmékkel telezsúfolt agyú idiótának a szerepében, és ehhez kitűnő társat kap Sacha Baron Cohen személyében, aki a híres-hírhedt Ali G után egy újabb emlékezetes figurával ajándékoz meg minket. Ha ezzel a francia akcentussal egy Shakespeare-szonettet szavalna el, már akkor is lefordulnánk a székről a nevetéstől, ám az általa megformált Jean Girrard sokkal kevésbé magasztos gondolatoknak ad hangot a film során; nem túl hízelgő véleményt alkot többek között az USA egészéről (még egy, nem is oly burkolt kritikai elem…), no és a Hegylakó című örökbecsűről.
John C. Reilly egy igazán remek buddy, olyan, amilyet Ricky Bobby csak kívánhat magának; Michael Clarke Duncan pedig pont annyira vicces, amennyire a mogorva, de aranyszívű csapatfőnök kevésbé jelentős szerepe megköveteli tőle. A többiek sem lógnak ki a moziból, tehetségükhöz mérten járulnak hozzá Ricky Bobby balladájához, javarészt az egy-két poénos mondatot ajándékba kapó díszletelemek magabiztosságával.

Ahogy Ricky Bobby, mi is győztesnek érezhetjük magunkat akkor, mikor a végefőcím alatti (ilyenkor szokásos) bakiparádé képsoraival búcsúzik tőlünk a legújabb Will Ferrell-vígjáték stábja; mert egy szellemiségében friss és újító jellegű, lehengerlően humoros komédiával ajándékozott meg minket ez a vidám kis csapat. Ehhez még bónuszként járulhat a felismerés, hogy a film autóverseny-jelenetei igencsak érdekesre és izgalmasra sikeredtek, ezzel pedig komoly kedvet csinálhatnak ehhez az Európában kevéssé ismert technikai sporthoz. Mi mást mondhatnánk ezek után? Go, Ricky Bobby, Go!!!

Taplógáz
Játékidő: 105 perc
Rendezte: Adam McKay
Szereplők: Will Ferrell, John C. Reilly, Sacha Baron Cohen, Michael Clarke Duncan, David Koechner, Gary Cole, Amy Adams, Andy Richter, Greg Germann, Molly Shannon
Forgalmazó: InterCom
Tovább a film adatlapjáraKommentek
Legyél te az első, aki hozzászól!
Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!