Filmkritika

Dick és Jane trükkjei

Olórin kritikája
2006. január 13. 16:38

Manapság jó, ha három filmből egy készül eredeti ötlet alapján. Többek közt Jim Carrey új vígjátéka is a maradék kétharmadba sorolható, hiszen a Dick és Jane trükkjei egy 1977-es komédia alapján született. A történet szerint a jól menő nagyvállalatnál dolgozó Dicket éppen előléptetésben részesítik, mikor a cég hirtelen befuccsol, és egycsapásra munka nélkül találja magát. A kezdeti sokkot hamarosan felváltja a „majdcsak lesz valami”-féle bizakodás, az pedig pár eredménytelen hónap után totális reménytelenségbe csap át – így Dick, és felesége, Jane, drasztikus lépésekre szánja el magát, és a bűn útjára lép.

Dean Parisot (Galaktitkos küldtetés) rendező nem tudta eldönteni, kedves vígjátékot, vagy maró szatírát akar-e csinálni. Így végülis filmje egyik sem lett, valahol a kettő közt lavírozik, és nem találja a megfelelő egyensúlyt. De nem azért, mert koncepciótlanul ugrál egyik zsánerből a másikba, valójában a megfelelő hangulat mindig a megfelelő helyen telepszik rá  a cselekményre, a gond az, hogy a bájos komédiához szükséges poénok nagy része elcsépelt, felesleges, túlzó és humortalan. Előre tudjuk, milyen vicceket fognak elsütni a következő percben, hogy hová fog kilyukadni az aktuális dialógus, és hogy ki és miben fog hasraesni a következő pillanatban. Ezen a téren tehát nem sok fantázia van a filmben, meg kell elégednünk az ugatásgátló kutyanyakörv – egyébként sziporkázó – ötletével. Ám, mint említettem, szerencsére a Dick és Jane-nek van egy másik oldala is, ami nem egy esetben készteti a nézőt térdcsapkodós röhögésre.

Parisot komédiája akkor van igazán elemében, amikor gúnyos, csípős szatíraként ostorozza a nagyvállalat kegyetlen farkastörvényeit – és persze azokat, akik ezek szerint élnek, és szinte szó szerint vérre mennek egy állás megkaparintásáért. A Dick és Jane trükkjei nagyszerű érzékkel, egy Jim Carrey-filmhez méltóan, kellemesen eltúlozva és felnagyítva rágja meg a multikra épülő amerikai társadalmat, hogy aztán kiköpje, a maradékot pedig jól megrugdossa és széttapossa. Ebben nem kis szerepe van Alec Baldwinnak, aki az Elizabethtown-beli szerepéhez hasonló karaktert játszik, azzal a különbséggel, hogy ezúttal még nagyobb tapló, mint amilyen ott volt. Felejthetetlen, ahogy vélhetően többmilliós rezidenciája előtt golfozik/vadászik, miközben arról nyilatkozik a sajtónak, hogy cége hatalmas pénzügyi fiaskója milyen súlyosan megviselte, mind lelkileg, mind anyagilag.


És ahogy a történet halad előre, úgy merülünk el egyre jobban és jobban ebben a szatirikus környezetben. A film, ami tipikus vígjátékként indul, egyre abszurdabb szituációkkal örvendezteti meg a nagyérdeműt (miközben – sajnos – azért a fáradt, ezerszer elhasznált poénokról sem hajlandó lemondani), ez pedig még akkor is üdítően frissnek hat az ezerszer elunt, tipikus komédiákhoz kényszerűségből hozzászokott néző számára, ha néha túlzásba esik. Ezekben a túlzásokban Jim Carrey-nek is része van, aki az utóbbi években főleg komolyabb színészi imázsán dolgozott, és hanyagolta a Hanta Boy-jellegű munkákat. Most, pihentetett gumiarcát újra elővéve, gátlastalanul grimaszol, kapálódzik, akárcsak a régi szép időkben – ebben tökéletes partnere Tea Leoni, akinek ugyan alkalma sincs, hogy labdába rúgjon mellette (pedig képes volna rá, ezt legalábbis a Spangol óta tudjuk), mégis szépen, szolidan emeli a film színvonalát.


Ez a színvonal azonban sajnos nem olyan magas, mint szeretnénk, mert a Dick és Jane teljes élvezhetőségének gátat vetnek az elcsépelt poénok, és a levegőben rekedt magas labdák. Kétségkívül tud rendkívül kellemes perceket szerezni, de megtekintése után a néző nem szabadul a gondolattól, hogy ez lehetett volna sokkal jobb is. Főleg, mivel a zárásra jutó óriási poén (melyben a film alkotói megköszönik az inspiriációt… hogy kinek, vagy minek, azt mindenki megtudja a mozikban) is sejteti, mi lehetett volna ebből a filmből, ha kicsit nagyobb kreativitással állnak hozzá az alkotók.

Értékelés:

Dick és Jane trükkjei

Játékidő: 90 perc

Rendezte: Dean Parisot

Szereplők: Jim Carrey, Téa Leoni, Angie Harmon, Alec Baldwin, Richard Burgi, Richard Jenkins

Forgalmazó: InterCom

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."