A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: fopen(/var/lib/php/sessions/ci_sessionlimlfv4msmju6lhl8dm3n099nmfdmn57): failed to open stream: No space left on device

Filename: drivers/Session_files_driver.php

Line Number: 172

Backtrace:

File: /var/www/moziplussz.hu/application/libraries/Ion_auth.php
Line: 91
Function: library

File: /var/www/moziplussz.hu/public/index.php
Line: 315
Function: require_once

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: session_start(): Failed to read session data: user (path: /var/lib/php/sessions)

Filename: Session/Session.php

Line Number: 143

Backtrace:

File: /var/www/moziplussz.hu/application/libraries/Ion_auth.php
Line: 91
Function: library

File: /var/www/moziplussz.hu/public/index.php
Line: 315
Function: require_once

Kritika: Szőke Kóla - Moziplussz.hu
Filmkritika

Szőke Kóla

Hannibal kritikája
2005. december 28. 22:34

A hazai filmesek mostanság úgy vetik rá magukat a budapesti gettótörténetekre, mint éhes döglegyek az ínycsiklandó csokoládétortára. Forgatókönyvírótól rendezőig mindenki a nyóckerben keresi a bazinagy magyar valóság helyszíneit. Nos, szögezzük le, jó helyen kapirgálunk; a kerületben valóban ott tömörül a magyar (szervezett) bűnözés színe-java: folyton illegális üzletek köttetnek, megy a seftelés, az orgazdaság, a bátrabbja pedig a gyilkosságoktól sem riad vissza. A téma megközelítésében vérzik el a legtöbb kísérletező kedvű elsőfilmes. A Rap, Revü, Rómeó című alávaló förmedvényben – a dilettáns Oláh J. Gábor ügyetlen kezei alatt – Gálvölgyi János próbálta imitálni Marlon Brandót, majd az igen ötletesen Nyóckerre keresztelt animációs káoszban egy sereg cigánygyerek tett időutazást a múltba. Szusszanásnyi csend után a még tejfelesszájú Barnóczky Ákos rendező kapta fel a kallódó ötletet, hogy az amerikai vígjátékvonulatot meglovagolva kárpótoljon bennünket a korábbi baklövésekért. A Szőke kóla leginkább a roma főhős lepukkant Ladájához hasonlatos: lopott elemekből barkácsolták össze egésszé, és ez meg is látszik rajta: idővel lepereg róla a festék, behorpad a kasztni, és lepattan a motorháztető.


Mindez már abból is következik, hogy a főbb szerepekben nem is hivatásos színészek pózolnak: az újabban rapsztárként taroló Majoros Péter (Majka a rosszemlékű ValóVilágból), valamint a számomra túlságosan visszatetsző és nőies Beleznay Endre hizlalhatta a bankszámláját fellépésével. Mindez sajnos a szakma iszonyatos felhígulását jelzi, sőt, azt is, hogy manapság bármelyik sebtében felfedezett médiahős bepofátlankodhatja magát a castingokra. No, de ne terelődjünk mellékvágányra, inkább lássuk a sztorit. A beosztottjaival szemben undok és fölényes építési vállalkozó (Beleznay) élete néhány óra leforgása alatt pokollá változik: a gettó mélyén megfújják méregdrága verdáját, melyben rendkívül fontos iratokat őrzött, sőt, elrabolják vonzó barátnőjét is. A gazdag férfi kénytelen levetkőzni előítéleteit, és néhány napra beköltözik a Józsefvárosba, hogy egy helybéli cigány autószerelő (Majoros) segítségével visszaszerezze értékeit. Veréb azonban feltételhez köti a roma beavatkozást: csak akkor megy bele a játékba, ha Nándor cserébe feleségül veszi ronda húgát.

Az alapszituációt már jó néhány amerikai komédia kifacsarta, de fáziskéséssel hozzánk is el kellett, hogy jusson. A cselekményfolyam még a legtájékozatlanabb nézőket sem fogja ledönteni a székükről, néhány apróbb nüanszot leszámítva az első perctől az utolsóig nagy valószínűséggel megsaccolható. Egyszerűen csak végigzongorázza a hasonszőrű vígjátékok összes bevált passzusát, összeterel két eltérő beállítottságú, faji hovatartozású és anyagi helyzetű fazont, akik a kezdeti nehézségek után ütőképes mentőcsapattá csiszolódnak, és végül persze elverik a port a rosszfiúkon. Azt nem is érdemes most pedzegetni, hogy mennyi önállóságot sikerült a szövegkönyvbe csempészni. (szinte semmit.) A soványka alapanyagot viszont ellenpontozza a pesti gettókörnyezet jellegzetes hangulata, a megnyerő szereplők, akik ugyan nem középosztálybeli nyárspolgárok, nem is mindenható értelmiségiek; a tápláléklánc legalján vegetálnak, mégis sugárzik belőlük az életszeretet. Természetesen most is az erős romajelenlét felelős a humorért, amiből ugyan nem zúdul tekintélyes adag a nyakunkba, de azért nem panaszkodhatunk majd. A forgatókönyvben foglaltatott öncélúan trágár kifejezések után még Grétsy László nyelvészprofesszor úr is megnyalná mind a tíz ujját. Mikor fogjuk végre megérteni, hogy a vaskos káromkodások önmagukban még nem jelentenek vonzóerőt, sőt, inkább visszataszítóak? Van még mit tanulnunk, és ugyan Barnóczky nem rántotta le a legalávalóbb minimálfilmek bűzös posványába a „kísérleti nyulat”, az mégis több sebből vérzik. Az elfogadható szintű atmoszféraábrázolásra és néhány vicces ráadásra futotta az erejéből, ám hogy markáns stílussal vértezze fel a Szőke kólát, arra úgy látszik, még igencsak kezdetleges szaktudása nem bizonyult elegendőnek.


Ezek után sajnos még a „színészi” teljesítmény sem kielégítő: Beleznay Endre párját ritkítóan ügyetlen, tehetetlenül csetlik-botlik a kamerák előtt, vékony kamaszhangja és nőies arcfintorai egyenesen irritálóak. Nem tudom, ki fedezhette fel újra a korábban a debil Csííííz!-ben szerencsétlenkedő csepűrágót, ám az elmés illető lassan szedhetné a sátorfáját. Még a csakugyan aktori babérokra törő Majka is képes jobban eladni magát nála: bár néhol túljátssza szerepét, végső soron képes úgy végigbohóckodni másfél órát, hogy közben nem veti el túlságosan a sulykot. Gubás Gabi könnyedén birkózik meg bájosan naiv karakterével, a romatartozékok, Ricsi és Robi szerepében pedig Pozsonyi Takács Lászlót és Nyári Oszkárt illeti kalapemelés.

Magvas mondanivaló után hiába is búvárkodunk. Bár megláthatjuk benne a felszólítást a romák iránti tiszteletre, sőt, ha nagyon akarjuk, azt is belemagyarázhatjuk, hogy a Szőke kóla életünk gyökeres megváltoztatására sarkall bennünket (nem mintha ezekkel marhára bővülne a néző ismeretanyaga). Viszont nem tudom eldönteni, egyes részleteket Novák Csaba csak viccnek szánt, vagy a társadalomkritika veszedelmes mezejére kívánt lépni? Töprengek, vajon a nagy magyar válsághelyzetre való burkolt figyelmeztetés akart-e lenni, hogy a józsefvárosi rendőrök elsumákolják a törvénysértéseket (na jó, végül Starsky és Hutch-ként, kissé megkésve, de közbelépnek:-), vagy hogy a Hablegény italozóban már nem kapni alkoholmentes sört?

Akárhogy is, újabb vígmese a nagybecsű pöcegödörről, amelyet nyóckernek hívunk. Ha még nem unjuk az idei magyar blődliket, tapsoljuk hát el mozijegyre a zsebpénzt.

Értékelés:

Szőke Kóla

Játékidő: 96 perc

Rendezte: Barnóczky Ákos

Szereplők: Beleznay Endre, Majka, Görög Zita, Gubás Gabi, Margitai Ági, Parti Nóra, Nyári Oszkár, Szegedi Dezső, Csányi Dávid

Forgalmazó: SPI International

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."