Filmkritika

A számat figyeld

Czeller Péter kritikája
2005. november 22. 17:51

Jacques Audiard, a Vénusz szépségszalon című könnyű, francia film rendezője ezúttal egy komoly lélegzetvételű alkotás elkészítésére vállalkozott. Főszereplőnek két nagyszerű francia színészt sikerült megnyernie a nagyszerű Vincent Cassel és a különleges szépségű Emmanuelle Devos személyében. Vincent egy Paul nevű börtönviselt embert alakít, aki feltételes szabadulása után szeretne új életet kezdeni egy iroda alkalmazottjaként, ahol a főnöke Carla, egy magányos és munkatársai miatt sokat szenvedő nő lesz. Paulnak azonban még vannak tartozásai, így miután rájön arra, hogy Carla a rossz hallása mellett képes szájról olvasni, be szeretné vonni a lányt egy veszélyes rablásba, hogy törleszthesse adósságait.

A film erejét a történet csavaros, ügyesen megírt fordulatai adják. Amikor a néző már úgy érezné, hogy lassan leül a sztori, akkor mindig jön egy nem várt esemény, amely rögtön visszazökkent minket a film megragadó és egyedülálló hangulatába. Ez utóbbit pedig a kamera játékának köszönhetjük, mely erős hasonlóságot mutat a Táncos a sötétben című musicalben használt amatőr felvételt szimuláló operatőri munkával. A nyers és sokszor sajnos túlzottan szókimondó szövegkönyv nagyon életszerűre sikerült, mondhatni, a szereplők tökéletesen úgy viselkednek, ahogyan az az életben is előfordulna. A lány érzelmi világát igyekszik a film elhomályosítani, de ezzel együtt utal arra is, hogy bármit képes lenne megtenni a férfiért, akibe hirtelen halálosan szerelmes lesz. A börtönviselt Paul szerepét Cassel egy ütődött kisfiú bambaságával játssza, aki képes a legváratlanabb helyzetekben is megnevettetni a nézőtt egy-egy keserűen valóságos jelenetben, és aki a kellő pillanatban mégis képes kamatoztatni egykori tolvaj-észjárását.

végül egy olyan rendkívül okosan megalkotott ötlettel vágja ki a hőseit a csávából, melyet leginkább egy elismerő füttyszóval jutalmazhatnánk. Bár a film érzelmi szálait igencsak rövidre vágták, ahhoz képest főleg, hogy elég fontos lett volna a részletesség, mégis elmondhatjuk, hogy egy izgalmas thrillerrel állunk szemben, melyből az elhangzottak ellenére mégsem hiányzik a drámai vonal, melynek magját a szereplők egyéni társadalmi helyzete adja. A filmben egymással egyre jobban és sajátosabban összemelegedő, belsőleg teljesen különböző páros pedig akár az egész cselekmény menetét szimbolizálhatja: a néha-néha botladozó történetet a végére nagyon könnyen meg lehet szeretni.

Értékelés:

A számat figyeld

Játékidő: 115 perc

Rendezte: Jacques Audiard

Szereplők: Vincent Cassel, Emmanuelle Devos, Olivier Gourmet, Olivier Perrier, Olivia Bonamy, Bernard Alane, Céline Samie, Pierre Diot

Forgalmazó: Budapest Film

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."