Két nővér
kézzel-lábbal próbál kapaszkodni valamibe, amely ellentmondást nem tűrően csúszik ki újra és újra a kezei közül. Ez az érzés nemcsak azért szörnyű, mert szilárd talaj nélkül fejjel zuhanhatunk kifelé a filmből, amely hatása alá döbbentett bennünket, hanem mert ráadásul még az a frusztráló érzés is ott zsong az agyunkban, hogy az egészről mi tehetünk! Mi voltunk azok, akik elvesztették a fonalat, akik tévútra csámborogtak, akik mást próbáltak belelátni a valóban másba. Holott a dolog egyáltalán nem biztos, hogy ilyen egyszerű! Könnyű a saját vállunkra venni a kérdésfeltevések felelősségét, nehezebb azonban annak elismerése, hogy megvezetett cinkosságot vállaltunk a rendezővel, és ezért buktunk a végén orra. Mert ha a film mögött álló művész véges-végig azt suttogja a film textúráján keresztül a fülünkbe, hogy “gondolkodj, gyártsd csak le a saját kis alternatíváidat, próbálj fogást találni a szemed előtt zajló történeten”, akkor mi akaratlanul is megtesszük, amire kér bennünket. Azt hiszem, ezt nevezik átverésnek, rút csalogatásnak, amely egyenesen a kitörhetetlen csapdába vezet. S ha az utolsó kocka is lepergett, ott ülünk a csáva legközepén, rágva magunkat, hol is rontottuk el? Én sejtek egyfajta választ. Vagy ott, amikor többet akartunk látni a jelenlévőnél; vagy akkor, amikor nem láttuk a fától az erdőt. Pedig csak néznünk kellett volna. Mert amit nem lehet látni, az a végén úgyis a szemünk elé bukkan. Remélem, most már mindenki látja!
rébuszokban beszélni, mint egyesek rejtvényekben alkotni. Mert első látásra nagyon úgy tűnik, Kim Ji-woon is ezt tette a nézővel Két nővér című filmjében. Abban a dél-koreai lélektani horrorban, amelynek egyértelmű története csakis azok számára van, akik tartózkodnak a “mindent megérteni”-attitűdtől. (Nyugi, én sem ezek közé tartozom.) Mert ha a sztori igazát akarjuk kutatni, folytonos zsákutcákba, sőt, körbe-körbe járó értelmezésekbe botlunk. Nézzük: szóval akkor most egy vagy két lány érkezett vissza a villába? A lányok anyja öngyilkos lett? És a húg tényleg meghalt? Rendben, mindketten halottak, de akkor a mostohaanya sem lehet élő, aki szintén látja a halott húgot. Ja, hogy ő a nővér egy másik személyisége? De akkor csak az apa és a nővér jöttek vissza a villába? Vagy ha esetleg mindenki lát mindenféle szellemet, akkor csak az apa élő? Vagy esetleg csak ő a szellem? ... Na ugye! Ez a néhány kérdés-állítás csupán csepp a tengerben (a fejemben), nem más, mint a kapaszkodónak remélt felszín. Egyszóval, ha így akarok a Két nővérre tekinteni, akkor van egy olyan gyanúm, hogy nincsen összefüggő, egy irányba mutató és kétségtelen története. Ellenben ha megpróbálok nem fókuszálni, a homályból talán kibontakozik valami, amely választ adhat az egész nyugtalanító látomásra. (Mert mi van akkor, ha a Két nővér csak a film elején megjelenő Su-mi fejében létezik? És egyáltalán Su-mi van elemgyógyintézetben?) Ki válaszol nekem biztosan?
nem a történetet kell néznük, hanem a viszonyokat, a szereplők közötti kapcsolatot, mert akkor megkerülhetjük az egyes, szimultán időbeli dimenziókra vonatkozó kétségeinket. Ha azt nézzük, ki kivel hogyan viselkedik, talán átláthatunk a miértek megtévesztőre szőtt hálóján. Vagy az is lehet (és hogyha már “vagy”, akkor teljesen biztos, hogy totálisan bizonytalan), a Két nővér annyira nyitott és formátlan, hogy csakis a más és más néző tud neki logikus alakot adni, ergo tovább nem is próbálkozom. Inkább tárgyilagosan leírom azt, amit bizton láttam. Például, hogy Kim Ji-woon zseniális stílusának köszönhetően az útvesztővé táguló ház (nem érdekes, ha valaki sikongat, senki nem hallja a sikolyokat?) együtt lélegzik a benne lakókkal (vagy a benne kísértőkkel). Ji-woon olyan atmoszférát terít filmjére, amelynek hűvöse (rejtélyessége) a csontunkig hatol, és szinte még érezzük is azokat a kopasz ujjakat, amelyek ránk fonódnak. Ebben a világban minden egyes lépésnek, mozdulatnak szerepe (befelé) és célja (kifelé) van. Csakúgy, mint a fényeknek és színeknek, amelyekből akár egy látó (esetleg képzelő), kiolvasható az alternatív megoldás. S ha ez segít, nekem is megvan a magam elgondolása, amely (bizonyára) csak nekem beszél érthetően.
A színészi játékot is nagyjából meggyőzőnek érzem, talán csak az apa jelenléte haloványabb (de ez sajnos a karakteréből következik). Különösen a két nővér, Su-mi és Su-yeon között érezni valamilyen furcsán bizsergető, erős és mégis vészterhesen egyenlőtlen kapcsolatot. Ez is hozzájárul a film azon bizonytalanságához, amely bennem dúlt, miközben néztem: féltem, hogy valami olyan derül ki a végén, amely számomra gyökeresen befogadhatatlan. (Hm, és talán nem így lett…?) A Két nővér története egyszeri, egyedi és megismételhetetlen, akárcsak a film előtt ülő néző; ezért lehet, hogy felesleges mindenféle alternatív befejezés, hiszen az személyenként vált(ak)ozva bennünk lakozik. Kim Ji-woon filmje meghatározó lélektani horror, mivel végig (és még azon túl is) függőben tart, méghozzá úgy, hogy a néző a többrétegű bizonytalanság ellenére is (vagy éppen pont azért) végig benne él a történetben; együtt kerül Su-yeon-nal a szekrénybe, és együtt lépdel Su-mi-val a véres parkettán. A Két nővérben zseniális módon a legrémisztőbb nem a történet kétes és vitás volta; nem a szellemek és az ijesztő ház; nem az elme becsaphatósága és nem az érzelmi “megnyugvatlanság”, hanem hogy semmi nem ér véget! Minden ugyanúgy van és minden örökké ott van, mert a múlt és az elképzelt csupán a jelen azon dimenziója, amely bárki számára látható, aki… akire egyszer rákacsintott az elfojtásra képtelen harag, gyűlölet, bánat vagy éppen szeretet.

Két nővér
Játékidő: 115 perc
Rendezte: Kim Ji-woon
Szereplők: Su-jeong Lim, Geun-yeong Mun, Kap-su Kim, Jung-ah Yum, Seung-bi Lee
Tovább a film adatlapjáraKommentek
Legyél te az első, aki hozzászól!
Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!