A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: fopen(/var/lib/php/sessions/ci_session3g1hivpr345ct1vlga4dqnv9snke8c4o): failed to open stream: No space left on device

Filename: drivers/Session_files_driver.php

Line Number: 172

Backtrace:

File: /var/www/moziplussz.hu/application/libraries/Ion_auth.php
Line: 91
Function: library

File: /var/www/moziplussz.hu/public/index.php
Line: 315
Function: require_once

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: session_start(): Failed to read session data: user (path: /var/lib/php/sessions)

Filename: Session/Session.php

Line Number: 143

Backtrace:

File: /var/www/moziplussz.hu/application/libraries/Ion_auth.php
Line: 91
Function: library

File: /var/www/moziplussz.hu/public/index.php
Line: 315
Function: require_once

Kritika: A Sziget - Moziplussz.hu
Filmkritika

A Sziget

tufee kritikája
2005. augusztus 26. 17:10

Michael Bay az elmúlt két évet azzal töltötte, hogy apait-anyait beleadjon első sci-fijébe, A szigetbe, melynek producerei közt most először nem találjuk meg Jerry Bruckheimer nevét, aki annak idején Bay nagyjátékfilmes karrierjét elindította, majd később ápolgatta. A videóklipdirektorból lett, színészeit gyakran “alulról rögzítő” vagy éppen “lassítva körbejáró” rendező ismét elemében van! Persze a kizárólag hatásvadásznak (és khm… bevételeknek) leforgatott Bad Boys folytatás után nem volt nehéz ilyen meggyőzően megújulni. A sci-fi műfaj ráadásul hemzseg a lehetőségektől.


Habár A sziget alapját egy 1979-es alacsony költségvetésű - mondjuk ki B-kategóriás - mozi, a The Clonus Horror szolgáltatta, nyomokban emlékeztet George “ténylegezazutolsóStarWars” Lucas THX 1138 című vizsgafilmjére. 2015-ben, a fertőzött külvilágtól elzárt Lincoln 6 Echo (Ewan McGregor) ugyanúgy éli meg napjait, semmi változatosság, semmi szín, semmi íz. Több ezer sorstársával együtt egyetlen életcélja van: türelmesen várni, amíg nevét A sorsoláson kihúzzák, és a katasztrófa után építeni kezdett paradicsomba, a Szigetre költözhessen. Csakhogy a Sziget nem létezik, az álmok pedig szertefoszlanak. Lincoln sorsát és plátói szerelmét, Jordan 2 Deltát (Scarlett Johansson) kezébe véve megszökik a szigorú szabályokat alkalmazó telepről. A két szökevény számára ekkor kinyílik egy új, sokkal terjedelmesebb világ, ahol képtelennek elhinni, hogy ők mindössze egy tökéletesen működő kereskedelmi társaság termékei, dollármilliókat kifizető ügyfelek biztonsági másolatai…

A cselekményvezetés két részre bontható. Az első félidő részletesen, kellő utópiával vázolja fel a menekültek lakhelyét. Amellett, hogy ők megúszták a világon elterjedt, hatalmas fertőzést, képtelen szabályokat kell betartaniuk. A fegyelem érdekében minden nap ugyanúgy kell öltözniük, vigyázniuk egészségükre, ráadásul mindenféle testi érintkezés is tiltott egymás között, hogy a reményt jelentő Szigetre kizárólag tökéletes, kifogásolhatatlan egyedek kerülhessenek. Egyesek konspirációs elméletekkel nyugtatják magukat, mások a zárt világból jelentő egyetlen kiutat jelentő sorsolásnak vetik oda sorsukat. A történet ezen része teljesen science fiction, és Michael Bay annak ellenére, hogy új műfajba kóstolt, tökéletességgel ábrázolja az elszigetelt világot, a statikus ízeket és a hűvös formákat. A váltás aztán ott kezdődik, ahol a Lincoln és Jordan megszökik a “telepről” és rádöbben a szörnyű igazságra. A mozi itt leáll egy kicsit filozofálni az Istent játszó ember gondolatán, majd szó szerint tövig nyomva a gázpedált, féktelen akciómozivá alakul. A Mátrix - Újratöltvét idéző, elképesztő autópálya-üldözéses jeleneteket futurisztikus motorozás, majd lenyűgöző, bár a végére már kissé hitelét vesztett felhőkarcolós menekülés követi.


Bay mindkét felvonásban előszeretettel alkalmazza a Tony Scott által tökélyre fejlesztett kontrasztállítós-villogós pillanatvágásokat, de hozza magával a már jól megszokott pátoszos kamerabeállításait is. Látványvilága azonban határozottan emlékeztet Steven Spielberg Különvéleményére, főleg a látóidegre kapcsolódó, pókszerű implantátumok, és a Los Angeles-i utcákon furikázó, 2015-ös karrosszériájú rendőrautók láttán. A sziget tehát marad a mostananság hódító sci-fi alkotások előre kiásott ötletmedrében. Sajnálatos módon kerüli a műfaji újításokat és a merész, alkotói kreativitást. Nem szeretne korszakalkotó lenni, csupán lekötni az átlagembert addig, amíg az jóízűen elfogyasztja popcornját. Ennek ellenére technikailag teljesen rendben van (külön kiemelném Lincoln ébredését!).


Ewan McGregornak jól áll a szerep, és ezt látni is felszabadult játékán. Az írók kedveztek neki: közismert motorszenvedélye mellett skót származását szintén integrálták a történetbe, ráadásul egy ponton belekóstolhatott Hollywood valódi technikai világába: a messzi, brit földről jött ifjú színész elsőként beszélhetett önmagával egy filmben. A humor másik forrása egyértelműen Steve Buscemi, aki korábban már dolgozott Bay-el, az Armageddon világmegmentőjeként és már akkor is csípős megjegyzéseiért szerettük (na jó, igazság szerint a Kutyaszorítóban óta ezért szeretjük). Viszont a másik főszereplőnek feltüntetett Scarlett Johansson McGregor mellett csak asszisztál - az In Good Company és az A Love Song for Bobby Long után ismét egy mellékszerepben láthatjuk a bájos arcú, huszonegy éves színésznőt. Lincoln és Jordan kapcsolata mindössze az alapként szolgáló The Clonus Horror-ból örökölt mellékszál, vagy ha úgy tetszik a főleg romantikus alkotásokra fogékony nézőréteg tudatos kielégítése. Dr. Merrick (Sean Bean), a főgonosz elméleti és fizikai megtestesülése hozza az ilyenkor tőle elvárt figurát, és nagyjából annyira nehezíti meg hősünk munkáját, mint amennyire egy betörőt a kirakatüveg.


Bár a forgatókönyv szinte észrevehetetlenül, de utal a két szökevény elfogására küldött Albert Laurent (Djimon Hounso) fináléban bekövetkező pálfordulására, az addig eltökéltnek és határozottnak mutatkozó zsoldosnak kissé túlpörgették a szerepét, főleg miután totál feleslegesen szóba jön afrikai származása és a polgárháborúk könyörtelensége… A jóságos óriás, Michael Clarke Duncan teljes mértékben cameózik, ráadásul a Halálsoronból kölcsönvett szenvedő imidzsével. Sosem értettem, hogy miért kell ilyen szerepeket, ilyen volumenű színészekkel eljátszattatni (oké, hogy húzónév, de ez a nézőnek is felesleges csalódás).

Összegezve mondandómat: a futurisztikus műfaj rajongójaként élveztem Bay szigetét. Kritikustársaim nagy részével ellentétben nem tudok olyan szőrősszívű lenni a rendezővel, hogy kimondjam, filmje erőltetett próbálkozás - pedig nem vagyok egyáltalán Bay-rajongó. Igaz, hogy a történet legvégére teljesen félresiklik - vagyis fejest ugrik a szokásos Bay-féle pátoszmedencébe -, de előtte csöpetnyi filozófiai mondanivalóval (“a klónozás csúnya dolog”), gigantikus díszletekkel és kötelező klissékkel üti el az időt. A szórakoztató és akcióparádéban bővelkedő, helyenként humorral, meghökkenéssel fűszerezett két órát.

Igen, mondhatjuk azt is, hogy a mostanság elvárt szélesvásznú akciószint egyik tökéletesen működő klónja.

Értékelés:

A Sziget

Rendezte: Michael Bay

Szereplők: Ewan McGregor, Scarlett Johansson, Djimon Hounsou, Michael Clarke Duncan, Steve Buscemi, Sean Bean

Forgalmazó: InterCom

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."