A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: fopen(/var/lib/php/sessions/ci_session46ljhvmkc56clf7745git1f4nptn2330): failed to open stream: No space left on device

Filename: drivers/Session_files_driver.php

Line Number: 172

Backtrace:

File: /var/www/moziplussz.hu/application/libraries/Ion_auth.php
Line: 91
Function: library

File: /var/www/moziplussz.hu/public/index.php
Line: 315
Function: require_once

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: session_start(): Failed to read session data: user (path: /var/lib/php/sessions)

Filename: Session/Session.php

Line Number: 143

Backtrace:

File: /var/www/moziplussz.hu/application/libraries/Ion_auth.php
Line: 91
Function: library

File: /var/www/moziplussz.hu/public/index.php
Line: 315
Function: require_once

Kritika: Hajsza a metróban - Moziplussz.hu
Filmkritika

Hajsza a metróban

siz kritikája
2005. július 27. 14:37

Borzongás. Először nézzük a summáját! Elhagyatott metróállomások, csöpögős szennycsatornák, iszamos szervizalagutak. Pipa. Ártatlan fiatal lány, drogfüggő hajléktalanok, undorító emberszabású gyilkos. Pipa. Rémséges sikolyok, meghatározhatatlan zajok, sikló-zubogó hangok. Pipa. Egyértelműen horrorfilm-kellékek, hát hol itt a hiba? Nincsenek jó híreim: mindenhol! Savanyú mosolyt csakis az csalhat az arcomra, hogy a magyar cím valamelyest kifejező. Mert a borzongás hiába negatív fogalom, végső soron mégis olyan “se íze, se bűze” jelző benyomását kelti. Borzongani ugyanis csak meglehetősen gyenge dolgoktól lehet: a hűvöstől (de nem hidegtől), egy rossz hírtől (de nem letaglózótól), egy kellemetlen látványtól (de nem elviselhetetlentől). És pontosan ezek állnak a Christopher Smith rendezte brit-német horrorfilmre, mert a Borzongás képtelen a nézőben rémületet, undort, félelmet, visszataszítást kelteni. Csak olyan… olyan semmit. Épp ezért tűnik önkritikusan leleplezőnek a magyar cím, de ha igazából az angol eredetit nézzük (Creep), az is meglehetősen beszédes: mocsok, búvólyuk, szemétláda. Valljuk be, ennél több nem is jár ennek a mozinak, pedig szerintem bujkált benne több muníció, és lehetett volna belőle nagyobb durranás. Mindenesetre ezt jobb gyorsan elfelejteni.

Történetnek mindig kell lennie! Ezt akkor igazán nehéz teljesíteni, ha az eleve horrorisztikus helyszínekhez próbálnak sztorit faragni. Szerintem a Borzongás esetében így történt. Csakhogy a félelmetes kulisszák még nem képesek pótolni a cselekmény hiányosságait, elvetemült abszurditását, arcpirító pofátlanságát. Már persze ami a “szavahihetőséget” illeti. Mert hiába a jó kezdés (a főhősnő elalszik a metróban, és lekési az utolsó járatot), ha olyan ostobaságokra épül az egész történet (a gondtalan metrosecurity bezárja az állomásra a lányt; a titokzatos, undorító gyilkosnak egész birodalma van a föld alatt, beleértve egy maszek “klinika” és metrójáratok elkötése), amelyek paródiába hajszolják azt az attitűdöt, amely az alkotók hite szerint arra hivatott, hogy mélységesen klausztrofóbiás rettegésbe meneküljön. Már az alapmozzanatokon elcsúszik az egész, a butaság látványos megtestesülése pedig tényleg elveszi a néző kedvét attól, hogy szorongásba váltson. Az jó, hogy a föld alatti világot ennyire elszeparálva ábrázolják a föld feletti élettértől, rossz viszont, hogy mindenki előtt nyitott “törvényeket” felednek (metróban záráskor nem maradhat senki, a járatok útját ellenőrzés kíséri, nem lehet csak úgy metrókocsikat ellopni). Egyszóval a Borzongás esetében már ab ovo a sztori eldönti, lesz-e belőle film, vagy sem. Nem azt, hogy horrorfilm, hanem EGYÁLTALÁN FILM. Nos, persze, hogy nem lett!
profi stáb verődött össze! A helyszínek tényleg nagy gonddal vannak kiválogatva, a film eleji atmoszférára lehetett volna építeni (a történettel, de az fentebb vázolva), a képek, színek és hangok nagyon rendben vannak. Csak a dramaturgia nem találja a kiutat, körbe-körbe poroszkál, teljesen elvonttá téve a filmet. Ám ha véletlenül ez volt az eredeti szándék, akkor sem stimmel, mert a törvényszerűségek a valóságnak megfelelően működnek. A hagyományos klisék (hiábavaló menekülés, mert a gyilkos mindenhol ott van; amikor végezhetnének a gyilkossal, elmenekülnek) csak még tovább rontják a helyzetet, ha van még egyáltalán hova. Egyszerűen nincsen feszültség a Borzongásban, a néző képtelen azonosulni a főhőssel, és egy ponton túl (amikor már nincsen más, csak ismétlődés) a végkifejlet sem érdekli az embert. Az író-rendező persze megfogalmaz egyfajta értékelhető indoklást azzal kapcsolatban, ki is a gyilkos és miért mészárol, ám hiába nagy pozitívum, hogy ezt a motivációt nem rágja szájba, egyszerűen annyira hihetetlen, hogy valaha kísérletet végeztek az embereken a föld alatt, Craig-ről (a gyilkos) pedig teljesen elfeledkeztek, hogy sajnos fabatkát sem ér az egész. Én mondjuk képes vagyok belelátni a Borzongásba egy figyelemfelhívó kampányt a klónozás és az embereken végzendő kísérletek ellen, de számomra akkor is gyermekdednek tűnik a dolog. Sajnálom.

egyvalakiben) nem csalódtam a Borzongás kapcsán, ő pedig Franka Potente. Jelen esetben távol álljon tőlem a malícia, komolyan írom, amit gondolok! Természetesen (finoman szólva) nem kapott erős karaktert, de szerintem amit lehetett, azt ki is hozta kétdimenziós szerepéből. Ugyanis tényleg úgy játszik, ahogyan egy hihető horrorfilmben kell (ő nüansznyit sem tehet a hiteltelenségről). Nem sikítozik feleslegesen, nem pánikol színpadiasan, többnyire nem cselekszik agyatlanul. Úgy alakítja karakterét, ahogyan kell: kétkedve, próbálván feldolgozni a történteket. Kétszer borul csak ki a film folyamán, amelyből szerintem mindkettő hihető (egyszer a fekete csatornamunkás oldalán, amiből gyorsan magához is tér; másodszor pedig a gyilkos közvetlen közelében, sokkos állapotba kerülvén). Különben is, ha valakit, hát őt biztosan nem fogom pocskondiázni a Borzongás kapcsán (mivel azért, bevallom, valamelyest elfogult vagyok vele kapcsolatban…), hacsak nem szerepválasztása miatt. Ugyanis ő már régen túl van azon a szinten, hogy ostoba, visítozó libaként hulljon el egy olyan botrányosan buta, öncélúan mészárlós horrorfilmben, mint a Borzongás. (S mint említettem, ő nem is mutatja ezeket a karakterjegyeket.) Egyszóval sok jót nem tudok mondani Christopher Smith filmjéről, csak talán az utolsó kockákat, amikor Kate “hajléktalanként” ülve a peronon a kamerába néz, ezt üzenvén: “Ugye, hogy abszurd? Nem kell engem komolyan venni!” Hát nem is lehet!

Értékelés:

Hajsza a metróban

Játékidő: 85 perc

Rendezte: Christopher Smith

Szereplők: Franka Potente, Vas Blackwood, Ken Campbell, Jeremy Sheffield, Paul Rattray, Kelly Scott

Forgalmazó: Intersonic

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."