Sin City
és van a Sin City. Régen kezdtem mondandómat ekkora közhellyel, de régen kezdtem kritikát úgy is, hogy jogosan vigyoroghatok a többi szánalmas, hasonszőrűnek vélt hibridfilm pofájába. Itt most nem lesz kegyelem, meg síró-rívó fiatalkorút nem ütünk agyon tabuja, mert ez a világ nem erről szól! Ez a világ annyira kifordult a valóból, hogy sokkal nagyobb hitelt teremt, mint a küszködő realitás. Csak hiszed, hogy a törvényeket te alkotod, s csak szeretnéd, hogy az tartson rendet, akinél a fegyver van. Mert itt mindenkinél van fegyver! Itt mindenki egyformán gonosz, mindenki egyformán jó, mindenkinek egyformán igaza van, és mindenki egyformán hazudik. Sin City-ben nincs kétpólus, Sin City-ben csak A Pólus van, ami önmagától önmagába lüktet, egyformán szív be mindenkit, és egyformán okád ki magából mindent. Ha jót akarsz, nem nézel többé képregényfilmet, mert a Sin City után nincs már ilyen. Mint ahogy a városból sem jut ki soha a történet, mert rajta kívül nincsen semmi. Észrevetted? Gratulálok! De ettől még ugyanúgy végzed te is, golyóval az ágyékodban, ólommal az agyadban. És a végső haláltusában, a kegyelemért rimánkodó fetrengésben hiába nyitod szádat üvöltve ébredésért! Nincs ébredés! Csak Sin City van! Fekete-fehérben! És te fröccsensz vérvörös pacaként a vászon hűvösére.
Robert Rodriguez nem coltot, nem magnumot, de még csak nem is sörétes puskát sütött el. Ő embertelen kaliberrel dörrentett a képregényfilmek világába. A Sin City-vel olyan stilisztikai Bibliát vágott le az asztalra, hogy jóérzésű (és önkritikus) comic-hős fülét-farkát behúzva takarodik ki a vészkijáraton. A Sin City nem egyszerűen egy jól és hatásosan megcsinált képregényfilm, a Sin City maga A KÉPREGÉNY. Mozgó képregény, ahol egy-egy rajz szemünk villámgyors pislogása. Nem a fantázia elevenedik meg, hanem egy olyan világ, amely nem követel magyarázatot. A Sin City sutba vág minden tudományos szociológiai fejtegetést, a jók-rosszak harcáról szőtt idealisztikus tézist, a fekete-fehér dialektikájáról képzelt megnyugtató rendet. Rodriguez filmjében csak egy oldal van, az viszont annyira átszőve és kontrasztokkal árnyékolva, hogy sem a honnantól hová, sem a mikortól meddig, sem a kezdet, sem a vég nem érdekes. Úgy változatlan, standard egész, hogy rugalmassága szétrepeszti a dramaturgiát. Miért van az, hogy nem kérünk számon érzelmi differenciálódást a szereplőkön? Miért van az, hogy a motivációk személyiségeik ismerete nélkül sem furcsák? Miért van az, hogy verbális interakcióik gyerekes csináltsága sem borzaszt? Elárulom. Mert a Sin City-ben nincs jogosultsága a kérdéseknek. Nem állíthatók fel értelmezések, hiszen minden feketén-fehéren világos (és sötét); amit nem látunk, az nincs is. Minden a végletekig emberi és minden totálisan elvont. Nem vagyunk képesek lapozni a vásznon, értelmünk passzívan sodródik; állítom, a film nézése közben katatóniás állapotba kerülünk. Testünk ugyan dobog és lélegzik, de nem mi vagyunk saját magunk. És én ezt még tovább akarom!
Egyébként a Sin City-ről nem lehet kritikát írni! A fene vigye az egészet, annyira sportszerűtlen Rodriguez filmje, hogy a legszívesebben fejszével esnék neki! Ott zseniális igazán a Sin City, hogy egyszerre tartja távol magától a nézőt és szippantja be józansága legutolsó grammjáig. Nincs azonosulás a szereplőkkel, mert nincsen főhős. Mindenki ugyanazon az oldalon áll, még ha látszólag nem is. Ezért tart távol. Vizualitásával, felrajzolt dimenzióival és lépéskényszerével azonban az igájába von a film. Nem éljük át, amit a figurák igen; a néző a világot érzi, amely annyira külső nekünk, hogy csakis belőlünk jöhet. A dramaturgiának nem fegyvere a váratlanság, végig sablont követ, de ez a kiszámíthatóság élteti az állandóságot, és végső soron a néző lebilincselését. Sodrást a filmnek a szüntelen narráció ad, egy pillanatig nincs csend, ez teremti a cselekményt. A karakterek önmagukba nyílnak vissza, forognak, mintha paralel univerzumokból állna a világ. Ezért nem lehet sem csúcspont, sem katarzis; élményt nem az érzelmek sokszínűsége, hanem az emócióktól megfosztott, pőre történés okoz. A figurák nem választanak utat, mert csak egy út van, azon kell haladniuk, s ezzel ők is totálisan tisztában vannak. Nincs meglepetés: nem ijednek meg, ha meg kell ijedni; nem félnek, ha félni kell; nem búsulnak, ha szomorkodni kell. Egy esélyük van, de azt 100%-osan meg is ragadják, ez az esély pedig létük létjogosultsága. Érdemes megnézni, hogy nincsen levegőben lógó karakter, passzív szereplő egyszerűen nem statisztál a filmben, mert az teljességgel ellentmondana Sin City egyetlen alapszabályának. Mindenki csekély(!) hatáskörének megfelelően cselekszik - mondom: CSELEKSZIK, ezért lesz szinonimája az egyértelműségnek a szabadság, és ezért lesz olyan szimpatikus a nézőnek ez a világ.
Rodriguez dupla kerettel operál (ilyet én még nem láttam), nem elég egyszer satuba szorítania a történetet, ő kettős biztonságra törekszik. Miféle biztonságra? Hát arra, hogy tér és idő jogosan felcserélhető legyen, sőt, könnyed ujjmozdulattal átléphetővé váljon. Észbontó ez a világ! Amikor Marv történetét követi nyomon a film, a lepusztult bárban például ott ül Jackie Boy és ott pincérkedik Shellie; amikor pedig Marv és Kevin hullája már kőkeményre hűlt és Jackie Boy is átköltözött a feltételezhető pokolba, Hartigan sztorija fut, ám ugyanabban a bárban ott ücsörög egymás mellett Marv és Jackie Boy, békésen iszogatva. Elképesztő húzás! A Sin City olyan drog, amelyért nem kell könyörögni (sem neked, hogy adjon, sem neki, hogy vidd), sőt, a film folyamán annyira a hatása alá kerül a néző, hogy önként, egyenesen a vénáit tépi fel neki, minél előbb és minél nagyobb dózisban érintkezhessenek. Ez a vizuális és zsigeri ösztönből fakadó vágy a fekete-fehér világ után már-már a perverzió szintjét súrolja, mégsem erkölcstelen. Aki mégis így látja, az nagyon nem érti a lényeget! Sajnos tényleg semmi kivetnivalót nem találok a Sin City-ben, pedig Isten a tanúm rá, finoman szólva sem kultiválom a(z efféle) képregényeket (én Bobón és Góliáton nőttem fel…). Rodriguez filmje egyébiránt abban a legbecsületesebb, hogy nem próbál erkölcsi-értelmi mondanivalóval szolgálni, nem kísérletezik mélyebb jelentés sugallásával a valóságosnál, és nem kívánja hangsúlyozni mindenhatóságát. Csak az van, és csak addig van, amíg a vásznon látszik, ennél a fajta mértékletességnél pedig kívánni sem lehet többet. Főleg, hogy emiatt egyenlő a Sin City teljesen a hitelességgel. Szóval kedves Pókember, Denevérember ésatöbbiek! Le lehet szállni szépen a földre, a valóság fekete-fehérben pompázik!

Sin City
Játékidő: 124 perc
Rendezte: Robert Rodriguez, Frank Miller
Szereplők: Bruce Willis, Mickey Rourke, Nick Stahl, Clive Owen, Rosario Dawson, Elijah Wood, Carla Gugino, Brittany Murphy, Jaime King, Jessica Alba, Josh Hartnett, Alexis Bledel, Michael Clarke Duncan, Rutger Hauer, Frank Miller
Forgalmazó: SPI International
Tovább a film adatlapjáraKommentek
Legyél te az első, aki hozzászól!
Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!