Filmkritika

Farkasok birodalma

Hubay József kritikája
2005. július 8. 02:50

a franciáknál a farkas a totemállat? A Farkasok szövetsége anno exhas nem is olyan rég, ha jól emlékszem még, feszült és meglepően jól szóló akcióként indult, aztán politikázós ármány és szerelembe torkollt, ügyes átfonással, és még érdekes is volt (csak azért az ótvar makettmufurcért volt nagy kár). Most és itt is a farkasok a lényeg, legalábbis a cím alapján, de nincs egyetlen toportyán sem, viszont annál inkább rongyos tuareg szerkóban grasszáló szellemharcosok…

Főszerepben Jean Reno, a profi. Tekintve, hogy az ötvenhetediket tapossa, kíváncsi voltam, előadja-e még egyszer azokat a furmányokat, amiket éppen 10 éve a kicsi Mathilda kedvéért, mikoris legyakott egy egész kommandós osztagot egymaga. Hát nem, de nem is lenne már nagyon hiteles. Most egy szociális otthonban, vagy hol tengeti, és jobban le van zakkanva, mint Bruce Willis Az utolsó cserkészben. Jó ideig úgy fest, mintha csak valami húzónév lenne kis szereppel, mert sokáig elő sem kerül. Két szálon indít a történet, van egy sorozatgyilkosozós, kicsit Hetedikes, meg egy kivagyok én - nem ismerem meg a férjem - látomásaim vannak és különbenisezős. Úgy fest, mintha a szálak csak a végtelenben találkoznának, mint a párhuzamos egyenesek Bólyai szerint. A sorozatgyilkos rituálisan szabásmintát rajzol az áldozataira, már már a síri csendben ácsorgó bárányokat idézve, az amnéziás csaj agyát pedig egy hi-tech laboratóriumban turkásszák. Az előző szál kissé elcsépelt, nem is nagyon érdekel senkit, az utóbbit viszont nem nagyon lehet érteni, mert nincs elég információnk, de legalább ráncoljuk az agyunkat, hogy rájöjjünk, mi történik.

és a mozivászon valaha legszebben kamerázott zuhanyozós jelenete) után elkezd kuszálódni. Előkerül lassan Reno is végre, amolyan egykor volt nagytudású Hannibálként veti magát az események után, mindent és mindenkit ismer, minden ajtó kinyílik neki és minden információt megszerez, vagy ököllel, vagy “finesszel” (uncsi). A fiatal nyomozó, aki kirángatta őt a punnyadásból, csak asszisztál mellette, de azt legalább megszállottan. Amné Ziáról meg kiderül, hogy lényegében a hadsereg kísérletezik az agyával és ő igazából török gyilkológép, amolyan Linda Hamilton a Terminátor 2-ből, de csak miután megszökött, szinte mint Leeloo, röviddel a reinkarnációja után az Ötödik elemben. Nem azért emlegetek ennyi filmet folyvást, mert sekélyes filmes műveltségemet kívánom fitogtatni, hanem mert annyi a történeti és vizuális áthallás tengernyi más filmből, mint talpfa a Pécs-Miskolc vasútvonalon. Maga a szövevények csűrése-csavarása némileg Bíbor folyókos, ami sajnos akkor válik igazán vastaggá, ha utánanézünk, hogy Renon kívül az írója is a producere is közös a két eposznak. (Azért sajnos, mert így körvonalazódik, hogy mire is specializálódik ez a trió...)

Bourne-rejtély!), hogy unalmamban elkezdtem gondolkozni, mit is kellene összepakolnom a nyaraláshoz rövidesen. És a sablonparádéval sem sikerült feldobni, miszerint egymás életét keresztbe menti a fura zsarupáros, és a lényeges szó előtt valahogy mindig meghal, aki kimondaná a tutit, és valamiért mindig éppen a döntő pillanatban mennydörög és villámlik és nahát. Az még örömteli, hogy a főhősnő jobb pillanataiban hasonlít kicsit Carrie-Anne Mossra, de az már idegesítő, hogy az agymosás után “visszamossák” az emlékeit, és majdan mindkét emlékanyag előfigyel az agyából, mintha csak valami cserélhető memóriakártyákat dugogatnának bele. A “nahagyjukmárezt” típusú befejezésről nem is beszélve. Ja és ezt még megelőzi, hogy az asszisztens nyomozónk miután többször majdnem meghal és minden nyomot elveszít, sőtpláne az irodájából is kivágják, mint szódás a lovát, mit tesz nagy hirtelen?! Leül az fr.yahoo.com elé (a francia Yahoo, ugye), és pikkpakk ki- és megtalál mindent, az hardcore terrorista fényképével az élen, amint éppen zöldségkiszállítóként tevékenyked Törökországban (Párizsban játszódunk).

Nagyon belefeledkeztem a történetmesélésbe, pedig nem szokásom, nem is illenék elvileg ezen a helyen. Nem folytatom tovább, mert egyrészt nem is tudnám, annyira bekezdődik a kavarás, másrészt mert most az volt a célom vele, hogy inkább elaltassam az érdeklődést, mint felébresszem. Nyugodtan javíts ki, ha nem jól írom, de mintha Franz Liszt mondta volna kritikául egy kortárs ifjú zeneszerzőnek a következőket, miután meghallgatta: “Nagyon sok új és érdekes megoldást hallottunk az imént. Csak az a bökkenő, hogy ami új, az nem érdekes, és ami érdekes, az meg nem új.” Ennél találóbban én sem tudtam volna leírni a Farkasok birodalmának lényegét.

Értékelés:

Farkasok birodalma

Játékidő: 128 perc

Rendezte: Chris Nahon

Szereplők: Jean Reno, Laura Morante , Arly Jover, Jocelyn Quivirin, Philippe Bas, David Kammenos, Patrick Floersheim

Forgalmazó: Best Hollywood

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."