Filmkritika

Merülés a félelembe

siz kritikája
2003. december 29. 11:17

A Merülés a félelembe nálam rögtön pluszponttal indít - ugyanis egy tengeralattjáróban játszódik. Engem lenyűgöznek ezek az emberi kéz által összetákolt fém-monstrumok, s akárha végigsimítanék egy jéghideg vastömbön, kellemes borzongással töltenek el.

Az utóbbi évek filmes vonulatainak egyik áramlata a hajós-tengeralattjárós horror. David Twohy (Pitch Black - 22 évente a sötétség) is ezt az irányt célozza meg, azzal a pozitív kivétellel, hogy a Merülés a félelembe esetében nem a sztori a horror alárendeltje, hanem fordítva, a rémisztgetés a történeté. Valós problémán alapul a kiindulópont, hiszen a második világháborúban nemegyszer előfordult, hogy saját hajót, vagy kórházhajót süllyesztettek el a tengeralattjárók. És a vízen-vízben úszó koporsóban nem lehetett elfutni a lelkiismeret marcangolása elől.

Nagyon jól indít a film (a tapasztalt néző rögtön az U-571-re asszociál), az érdeklődést pedig megkétszerezi, amikor kiderül, hogy a hajón a legénységen és a megmentetteken kívül van valami “más” is. Persze nem fizikai értelemben, és ez nyugtalanítóbb, mintha egy Alien fészkelte volna be magát az egyik kabinba. Ugyanis mindig az a legijesztőbb, ami láthatatlan, megfoghatatlan. Tehát egyik részről van egy nagyszerű történet (a tisztek titkolni akarják tévedésüket, s azt, hogy ez a kapitány életébe került), másrészről pedig valami, ami a legénység életére tör. A baj csak az, hogy a film képtelen eldönteni, melyiknek szentelje a főszerepet. Puszta, értelem nélküli horrornak túl sok a mondanivaló, valós drámának túl sok a homályos irracionalitás. Ezáltal a film úgy himbálódzik hol balra, hol jobbra, akár a Tigriscápa (a tengeralattjáró neve) a rá hulló mélységi bombák tűzerejében.

Maga a rémisztgetés persze hatásos - hogy is ne lenne az, ilyen klausztrofóbiás kulisszák között? A folytonos szűk tér, az éles világos-sötét kontraszt, és a rengeteg közeli felvétel ugyanazt műveli a nézővel, mint az oxigénhiány a legénységgel: izzadást, tág pupillákat, kapkodó lélegzetet. A leginkább pulzusgyorsító effektek a hangok - a készítők jó érzékkel ismerték fel, ha teret adnak a természetes hanghatásoknak (fémek csikorgása, bálnák vonyító hangja, koppanások, léptek), az az egekig löki az adrenalin szintet. A néző csak “kapkodja a fülét”, s riadtan kérdezi magát: “Mi volt ez? Láttam ott valamit a sarokban?”

Annak ellenére, hogy a történet tényleg dicsérni való, a karakterek nem kaptak hangsúlyos kidolgozást. Sajnos eléggé kétdimenziósak, nem válnak el élesen egymástól a jellemvonások. Nincsenek meg még azok az általában pokolba kívánt sablon-figurák sem, mint az akadályozó, az öreg róka, a hangadó és így tovább. Egyedül a babonás, szakállas katona visz némi színt az ugyanolyan karakterek halmazába. Ezek a szerepek nem is igényelnek ismertebb színészeket.

A Merülés a félelembe a vázolt hibák ellenére jó és izgalmas film. A cselekmény fő fordulata számomra meglepetés volt, általa sikeresen összeállt a történet mozgatórugója. Épp ezért jót borzongtam, bár igazán ki sem derült, minek a bosszúja vagy átka volt az, ami végül, néhány kötelező kivételtől eltekintve kiirtotta a legénységet.

Amiért igazán kár: a sablonszerű befejezés. De legalább nem akar többnek látszani a film (még az ötletes sztori ellenére sem), mint ami valójában.

Értékelés:

Merülés a félelembe

Játékidő: 105 perc

Rendezte: David Twohy

Szereplők: Bruce Greenwood, Olivia Williams, Scott Foley, Nick Chinlund, Chuck Ellsworth, Crispin Layfield, Holt McCallany

Forgalmazó: UIP-Duna

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."