Filmkritika

Lara Croft: Tomb Raider

Hubay József kritikája
2001. augusztus 2. 04:21

Prince of Persia, Streetroad és a 3dWolfenstein. Csupa személyiségfejlesztő játék. Közben jött az Ablakok nevű operációs rendszer használhatóbb verziója, így az egész világ pasziánszozott és aknát keresett hetekig. Majd berobbant az új korszak a Doom-mal és azóta is évről évre halomra lőhetünk mindenkit, aki mozog. Innen kezdve pedig naponta jelentek meg a játékok, nem folytatom a felsorolást, mert elvesztettem a fonalat. Ezen a fonalon jött a nagy ötlet: fogjunk egy jócsajt, nagy dudákkal, hosszú hajjal (de nem szőkét) és legyen ő (legyünk mi ők) a harcos hős, akinek szerkójába bújva meg lehet menteni a világot. Erősen bejött világszerte a játékbuzi felhasználók férfitáborában, máig az egyik legsikeresebb játék, már öt különböző részben. Én ekkorra, idő híján, sajna már kikerültem ebből a brancsból, akik hetekig képesek napi több órát tölteni a pályákkal, ezért az őrületet csak hírből ismerem, meg a jobbra-balra látható Lara Croft poszterekről. Így aztán nincs is saját élményem, hogy összehasonlítsam a játékokat ezzel a filmmel, Sztyopper kollégámmal szemben, aki elmondta, hogy biza ez az alaposan átgondolt forgatókönyv egyik játékrészt sem követi. Kőkemény új sztorit ötöltek ki hozzá, bizonyos elleneket és jeleneteket emeltek csak ki a játékból. Lara szimplán átzúzott a monitorról a vászonra és új hepajba lépett. A bonyolult cselekmény (amit most sem ismertetek) bármelyik Indiana Jones filmé lehetne, miszerint meg kell szerezni az adott kütyüt, különben ultragáz lészen. Az előzetesben tök jópofa vala, amint Lara egy kötélről 16szoros szaltóval földre ugor, szépen beleáll, és rugóz, tökre, amint azt a játékban animálva elképzeltem (Sztyopper is megerősítette, hogy ja). Ez sejtetni engedte, hogy a technikai lehetőségek figyelembevételével viccesen átmentik a jellegzetességeit a játéknak, mint például Lara mozgását. Máris kiábrándulhatnak a rajongók: ilyesmi nem van. Ez a bizonyos rugózás (és az azt követő poén a trailerben) egyébként ki is lett vágva a filmből. Sikerült azt a bődületes hibát elkövetnie Simon West rendezőnek, hogy megpróbált Larából hús-vér csajt varázsolni, méghozzá, ugye egy angol ladyt, aki mellékesen azzal szórakozik, hogy kedvenc háziölőrobotját lövi halomra a hallban (a masina korrekt átemelés, mondjuk a Vörös bolygó-ból). Angelina Jolie külsőre kiköpött Lara Croft, ezzel semmi gond, bár a push-up melltartójában időnként aszinkronban csúszkálnak az elemek. Viszont kellett neki jellem is, mert mégsem egy Terminátor a hölgy, hanem egy érző lelkű csajóca. Tehát: nagyszívű, becsületes, őszinte, mélyen rejtett érzelmekkel és nagy kötődéssel exapjához (mily szerencsés véletlen, hogy Jolie apja is színész - Jon Voight -, hát nem ő játssza?) Ez ám az változatos jellemrajz. Harmadik generációs mobillal flangál, de annyira már nem dörzsölt, hogy amikor egy aukció széksoraiban ücsörög és kétmillió font fölött tart a licit, akkor ne integetéssel köszöntsön valakit. Első keréken motorozik, mint Hunt ügynök, amikor a kard okafogyottá válik, akkor lő, mint Indiana Jones, méghozzá olyan intenzíven, mint Charles Bronson, pályája vége felé, amikor már nem volt ereje egy jó bunyóhoz. Továbbá bármikor, bármilyen körülmények között (pölö Szibériában) sikerül olyan rucit rántania magára, ami bár határozottan nem praktikus, de legalább előnyeit egy háromdimenziós mozi leghátsó sorokban ülő nézőinek orrába is beleütné. Csak éppen semmi zöld trikó, ahogy az a játék alapján kötelező volna.

Ötödik elem-ből!) hathatósan kifundált őrzővédő építmények karmai közül. Ha mégis lesz az Indiana Jones trilógiának folytatása, akkor Játékhegy úr felkötözheti a gatyamadzagot. Viszont a TR egy látványosan üres és nem eleget dédelgetett akciófilm, nagykanállal nélkülözi a bájt, a sajátosságot és az eredetiséget. Ráadásul a filmben szereplő főbalhé, az összes bolygó és a Nap hajszálpontos együttállása az életben nem lesz, de ha lenne, akkor is csak nappal láthatnánk, és csak az egyik felét, szóval planetáris nagy baromság.

Lara nyolcadik hete nyomul a tengerentúlon, már javában nyereséges, de még csak most jönnek a merchandising cuccok hosszú, tömött sorokban. Kőkirály soundtrack CD, TR telefon, TR webböngésző, TR-es mobilcsomagok, winamp skinek, TR karóra, meg elektromos Larafüle. A “Tomb Raider” kifejezésre a kereső 415.000 találatot mutat az Interneten, de ha valaki ezt nem akarná végigbogarászni, akkor csak simán www.tombraider.hu, ott figyel minden, hogy nézni is tereh.

Egyébként az imént végigjátszottam nagy lelkesen a 10 kérdéses SMSjátékot, és a jutalom nagyonverytitkoskóddal felhívtam a kapott számot, ahol egy kappanhagú automatanő közölte, hogy nem nyertem az égvilágon semmit. Pedig lehetett volna póló, sapka, hátizsák, napszemüveg, vagy sőtpláne telefon, játék CDvel, meg minden. Majd holnap jól megpróbálom megen. Meg én.

Értékelés:

Lara Croft: Tomb Raider

Játékidő: 100 perc

Rendezte: Simon West

Szereplők: Angelina Jolie, Iain Glen, Daniel Craig, Jon Voight, Noah Taylor, Chris Barrie

Forgalmazó: UIP Dunafilm

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."