Filmkritika

Ellenség a kapuknál

Hubay József kritikája
2001. június 9. 15:48

Titanicnak is anno dazu, hogy nem a Titanicról szólt, mert azért a dzsunkáért a kutya sem izgult volna. Viszont DiCaprio és Winslet románca kitalált történet, szemben ezzel.

Egy uráli pásztorgyerek (Jude Law) kiskorától kezdve farkasokat lődögél. Nagyapjától megtanul nemcsak lőni, de ésszel és körültekintően becserkészni a célt. A sztálingrádi fronton ugyanez a helyzet, csak itt a vad visszalő. Ettől függetlenül olyan hőst csinál belőle a háborús propaganda, hogy a németek a birodalom legokosabb lövészét, a bajor mesterlövésziskola igazgatóját, König őrnagyot (Ed Harris) küldik a nyakára. Róluk szól a film, ami értelemszerűen fel van dúsítva többek között romantikus szállal (Rachel Weisz), meg miegymással, de alapvetően igaz a mitosz (Vaszilij Zajcev - Law - puskája máig ki van állítva Volgográdban).

Ryan közlegényben) Két nagy erényük van: az egyik a fantasztikus térérzékeltetés; a makettek és a számítógépanimáció összjátéka egy az egyben Sztálingrád ostromát mutatja be nekünk, kilométeres messzeségig a romok mindenhol, saját szemünkkel láthatjuk, hogy ezek aztán tényleg sz*rrá lőttek mindent. A másik pedig a hitelesség: amint a támadó szovjet katonák zúdulnak a német lőállásokból rájuk özönlő halálba. Mikor rájönnek, hogy esélyük sincs, és visszavonulnának, a maradékot a sajátjaik lövik le, merthogy “gyáva dezertőrök” (Kész csoda, hogy ezzel a mentalitással meg tudták nyerni a háborút) De mindez csak a hab a tortán, Mert ez nem egy “olyan” háborús film. Az igazi izgalmat a két mesterlövész párbaja adja. Minden nap új állásból keresik egymást és vadul vadásznak egymásra. Vörösmarty hosszú méla lese rövidke reklámszünetnek hat mindössze emellett. És König őrnagy tökéletes ellenfél. Meglepő viselkedésével idegbajba kergeti ellenfelét, higgadt, kimért, nyugodt, hajszálpontos és van stílusa. Igazából nem is nagyon tudunk ellene szurkolni, mert nem negatív figura. Nem bigott náci, csak talpig katona, aki tiszteli az ellenfélt. Zajcev pedig fiatal és ideges, de nála van a mázli, valahogy mindig csak a kísérői hagyják ott a fogukat. Mind a kettőt lehet szeretni, lehet velük azonosulni. Zajcevet jobban megismerhetjük, hisz ő a hős, barátságát, szerelmét…, míg Königről csak annyit tudunk, ami pont nem elég ahhoz, hogy mellé álljunk.

Meglepően realisztikus és plasztikus a képi világ, a szereplők koszosak és olyan büdösek, hogy a vászonról lecsorgó és a nézőtéren terjengő szagot úgy lehet vágni, mint a langyos vajat. Ilyen környezetben az egyetlen erotikus jelenet sem úgy hat, ahogy szokott, hanem szinte viszolyogtató, de a történet szempontjából kihagyhatatlan.

James Horner zenéjét azért említem meg külön, mert bár az elvárható jellegű háborús kísérő dallamokat sikerült megkomponálnia, de bizony erősen visszaköszönnek a 8 évvel korábbi Schindler listájában hallott hegedűfutamok. Ez még hagyján, de azokat John Williams szerezte, és ezért nagy kár.

Minden szereplő kitesz magáért ezerrel, és bár furán hangzanak az angol akcentussal darált orosz szavak, de a nagyszerű Bob Hoskins Hruscsovként még arra is vette a fáradságot, hogy lehetőleg oroszosan ejtse a szavakat. (Dicséretes színészi hozzállás, de úgy is nézhetjük, hogy semmi értelme, mivel Hruscsov nem angolul beszélt, hanem oroszul. Ezzel az erővel minden orosz karakter beszélhetne angol akcentussal.)

Versengés a nőért, becsvágy, demagógia, önfeláldozás, gyermekkori frusztráció, háborús borzalmak, mindenből van egy csipetnyi, de magasan a párbaj viszi a vezérfonalat (Amerikában ezzel a címmel ment a film: Párbaj - Ellenség a kapuknál) Érdekes a nyugat szemszögéből a szovjeteket pozitív hősökként nézni, és mindenképpen érdemes is.

Értékelés:

Ellenség a kapuknál

Játékidő: 131 perc

Rendezte: Jean-Jacques Annaud

Szereplők: Jude Law, Joseph Fiennes, Rachel Weisz, Ed Harris, Bob Hoskins, Ron Perlman, Gabriel Thomson, Eva Mattes, Matthias Habich, Sophie Rois, Ivan Shvedoff, Mario Bandi, Hans Martin Stier, Clemens Schick, Mikhail Matveyev

Forgalmazó: UIP-Duna Film

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."