Filmkritika

Rengeteg

Szilva kritikája
2003. december 28. 17:54

Hihetetlen, hogy egy 29 éves fiú fejéből ilyen novellaötletek pattannak ki. Csodálatraméltó, ahogy láncra fűzi őket és a 7 novella egységet alkotva szociálisan értékes keresztmetszetet ad. Rólunk. Huszonévesekről. Novellafestészet a filmvásznon Fliegauf Benedek naturális és minimalista eszközeivel és a hatás maximális. Rengeteg. Elveszhetsz benne. 7 történet, ami mégis egy. Emberi történetek. Dialógusokba zárt névtelen sorsszeletek. Az amatőr színészek nem csak anyagi okokból kerültek a szokatlanul hiteles szerepekbe. Azért, mert mindannyian szerepet játszunk, nap mint nap. Te is lehetnél ott fent a vásznon. Ezért ijesztő. Emberi arcokat látsz a filmben, s bármennyire is hétköznapiak, a vászonra feszített szavaik mégis feszengésre késztetnek mindenkit a székben. A hátizsák misztériuma, a kutya, a benzines kanna, a láthatatlan humán egyed.

A Rengeteg keretbe zárt történet, melynek nyitó jelenete a film végén a szereplők ismeretében már teljesen új jelentést kap. Provokatív nyelvezetű film, mégis mindannyiunknak érthető és ismerős. Témái akár átlagosnak is nevezhetőek. Házastársi vita a kislány gyermek pubertáskorba lépéséről. Férfiak sztorizása az emberevő harcsáról a Duna partján egy naiv lánynak. Két srác beszélgetése az alkalmi vételes autóról. Vagy inkább valami/valaki másról? Néhány párkapcsolat útvesztője. Tehetetlenség. Avagy hogyan beszélünk el egymás mellett. Hogyan nem figyelünk egymásra. Tényleg számít, hogy hová megyünk és honnan jöttünk? Vagy csak a pillanatnyi érzelem számít? A hangulat? Az igazság? Amit rázúdíthatsz arra, aki veled szemben áll. Vajon fáradtságunk feljogosít arra a fásultságra, amivel életünk, környezetünk eseményeire reagálunk? Vajon képesek vagyunk a megértésre és toleranciára? Vagy az is csak egy a megjátszott szerepek közül, s belül értetlenkedve rázzuk tovább fejünket, hogy ez nem lehet igaz. Nem velem történik. Velem szemben itt ez az arc biztosan őrült. Élettapasztalat, bölcsesség, emberismeret rejtőzik a dialógusok mélyén, alkotójuk cinizmussal, csöppnyi humorral és rengeteg(!) megértéssel fordul elveszett nemzedékünk sorsa felé. Mintha valóban értené, mit jelent este fáradtan hazamenni a döglesztő melegben az esetenként gusztustalan tömegközlekedéssel és utána otthon egy idegent na meg egy kutyát találni a lakásunkban, akit az idióta barátnőnk engedett be. S mindennek tetejébe az ágyunkon szunyókáló idegen ébresztés után még informál minket arról, a benzines kanna, nos az kérem nem marad. Azzal önti le magát kint a Dunánál, aztán előveszi a gyufát… A hiteles karaktereknek, Lovasi Zoltán remek operatőri munkájának köszönhetően hamar feloldódunk a dialógusokban. Elfelejtjük a néha amatőr, esetleg dokumentarista eszközöket felidéző hangokat, fényeket.

A Rengeteg igazi dogma film, 1,5 millió forintos keretből készült társadalomközeli élmény. Díjeső fogadta mindenhol - Gene Moskowitz díj, legjobb produceri díj, legjobb elsőfilmes rendezés -, ahová betette kockáit a film, s remélhetőleg az Oscar-ért folyó versenyben is megállja a helyét, hiszen idén ezt a filmet jelölte a bizottság a jövő évi Los Angelesi megmérettetésre. Kíváncsian várom Bence - ahogy a kollégák hívják a kisfiús arcú rendezőt - következő játékfilmjét, a Dealert, ami az ígéretek (és a sajtótájékoztató) szerint a filmszemlére már biztosan kész lesz. A tehetséges rendezőfiú 80 millió Ft-os költségvetésből gazdálkodhat. Újabb rendszeren kívüli alkotás, drogellenes kampány egy kábítószerterjesztő élettörténetével. Hajrá Bence!

Értékelés:

Rengeteg

Játékidő: 91 perc

Rendezte: Fliegauf Benedek

Szereplők: Csonka Barbara, Vörös Katalin, Thurzó Barbara, Kenyeres Bálint, Braun Rita, Szakács Lajos, Dr. Vitanovics Dusán, Sós Ilka, Lipcsei Edit, Dióssy Gábor, Cziffer László

Forgalmazó: Mokép

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."