Filmkritika

Az apokalipszis angyalai - Bíbor folyók 2.

tufee kritikája
2004. október 5. 17:02

Bíbor folyók szópáros nincsen a címben, rá se jönne az ember, hogy ez a film voltaképp egy végtére is sikeres francia misztikus thriller folytatása - hát ha még csak az lenne! Ugyanis a második rész állítás sem igaz, a két filmben mindössze a fő karakter személye, Niemans felügyelő a közös. Ám a hazai forgalmazó résen volt, és nem véletlen fordította meg a címet Az apokalipszis angyali - Bíbor folyók 2.-re, finoman utalva rá, hogy ugyan a Bíbor folyókon alapul a történet, de mégis más. Ezt erősíti a film első öt perce is, amely után azt hihetnénk valami stílusos X-akták klónra váltottunk jegyet, pedig nem: az első percek izgalmaira alaposan rácáfol a maradék, kiszámítható bő egy óra.

Jean Reno), akik hi-tech kütyükkel felszerelkezve pillanatok alatt megállapítják a csoda okát: “a kolostor azért nem omlá le másnap reggelre, mert valaki befalazá oda egy embert, aki nem asszony”. Nyomozóink vért vesznek az áldozatból, majd lám-lám mire képes a technika, egy puszta DNS vizsgálatból kiszűrik az áldozat nevét, címét, telefonszámát, meg a bankkártyája PIN kódját. Ilyenkor már feszengeni kezdtem helyemen, és tudtam, hogy az elkövetkező másfél óra a kiszámíthatóság jegyében fog eltelni, de mindemellett biztos voltam abban hogy a “Jean, a profi” izgalmasabb síkra tereli a sztorit. Tévedtem. Kis idő elteltével pótolták a Bíbor folyókban elhunyt Vincent Casselt, és immáron az újra duóvá bővült egyszemélyes kommandó - amellett hogy élvezhető poénokkal fúrják egymást még - azt is kideríti, hogy a hulla nem véletelenül volt abban a kolostorban, és készülődik az újabb világvége. A szimpatikus magyar fordítás szerint tényleg az utolsó!

Yamakasi artisták csuhában) módszeresen gyilkolásszák le a tizenkét apostolt Jézus utolsó vacsorájáról, holott Jézus kórházban van és a német kulturális örökségek minisztere (az ötperces szerepében francianyelvtudásáról számottevő Christopher Lee) meg akar szerezni egy kulcsot, ami nyitja Isten saját kis naplójának fedelét. Igen, így első hallásra tényleg bonyolult, de ha az olvasó kiváncsi és bemerészkedik a vetítésre, már biztosan tudni fogja, hogy legközelebb ne becsülje meg mindazt, ami Luc Besson nevével fémjelzett. Ugyanis a jobb napokat látott francia író-rendező-producer felel a thriller forgatókönyvéért, igaz mostanság nem ebben a műfajban nyomta. Talán a változatosság, talán az ihlet hiánya késztette arra, hogy felturbózzon egy eredeti történetet, ami a végére képtelen volt hihetően összeállni (az első rész is egyébként valahol itt hibázott). Hiába csorog ötpercenként vér, hiába mutogatnak levágott kézfejeket, lábfejeket, kopasz fejeket: az apokalipszis témáját Hollywood-ban már csonttá rágták (lásd Ítéletnap, Stigmata) és a szexi “tudom-a-dolgom” történészlányok se jönnek már be mindenkinek. Inkább még három résznyi Taxi, de kérlek Luc, ebből a témából ez legyen az utolsó, vagy inkább pihenj le, koncentrálj, hisz 1999 óta úgy se rendeztél semmit - és az is bukás lett (Jeanne d‘Arc - Az Orléans-i szűz).

David Fincher Hetedik című opuszáé (talán Russel Mulcahy Újjászületésére emlékeztet - még témájában is - Christopher Lambert-tel a főszerepben). Némely jeleneten kétségkívül érezni a színfalak zártságát, a díszletek jelenlétét (kolostor), némelyiket viszont pont az rontja el, hogy tág a tér, de keveset mutat (házacska a tónál). A filmzene szokványos, alkalomhoz illő. Kivetnivalót nem találtam rajta, pedig A megtorló óta nagyon kényesen figyelem az elektronikus fúvosokat. Jean Reno nem bontakozik ki jobban, mint az első részben, de pusztán a jelenléte nyugtató, hiszen számomra még mindig az egyik leghitelesebb francia színész. Az új társ, Benoit Magimel a párosok közt megszokott izgága figura - a Zongoratanárnő szexuálisan felfokozott diákja után már csak rövidre vágott hajával is elég éles a váltás. A harmadik (fő)szereplő, minden filmben kötelező, kiegészítő hölgyről, Camille Natta-ról pedig már fentebb ejtettem pár keresetlen szót.

Az apokalipszis angyalai - Bíbor folyók 2. nem az a film, ami miatt fél másodperc alatt elhagyjuk a mozitermet, de ugyanennyi időbe telik elmesélni a cselekményt, hiszen rendkívül sablonos eseményekkel, vagy korábban eldurrogtatott francia vizuális újításokkal dobálódzik. Végtére is egyszer mindent meg lehet nézni! Majdnem mindent.

Értékelés:

Az apokalipszis angyalai - Bíbor folyók 2.

Játékidő: 100 perc

Rendezte: Olivier Dahan

Szereplők: Jean Reno, Benoit Magimel, Christopher Lee, Camille Natta, Johnny Hallyday, Gabrielle Lazure, Augustin Legrand, Serge Riaboukine, André Penvern, Jo Prestia, Cyril Raffaelli

Forgalmazó: SPI International

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."