Filmkritika

Rossz nevelés

Petó kritikája
2004. augusztus 3. 06:40

Ez a piros, zöld és sárga a való életben ritkán fordul elő, annál gyakrabban a festészetben. (Nem nagyon van szebb, mint Van Gogh sárgája például.)  Ez a túlszínezettség, ami egyáltalán nem negatív értelemben értendő, tehát nem giccsről van itt szó, a kézzel fogható kellékeken kívül Almodóvar szereplőinek érzelmeire is jellemző. Ha olyan érzelemtől irányítottak volnánk, ha minden indulatunkat olyan hévvel élnénk át, mint ahogy Almodóvar filmjeinek szereplői, nagyon hamar tönkremennénk mi is. Talán éppen ez a féktelenség és őszinteség teszi Almodóvart az egyik legfelkapottabb kortárs rendezővé, a spanyol filmet pedig divatossá.

Ha beülünk egy spanyol filmre orrbavág minket a testiség és a szexualitás pofátlan nyíltsága. Egy pornófilmben nem tudnak ilyen tökéletesen megkomponálni egy jelenetet, aminek középpontjában az emberi test áll, pedig Almodóvar még csak nem is mutat meg minden egyes részletet.

A Rossz nevelés részben önéletrajzi alkotás, a rendező vallásos neveltetését dolgozza fel a film noir műfaji elemeivel keverve. Almodóvar a film hivatalos honlapján hangsúlyozza, hogy a Rossz nevelés nem az egyház ellenében készült, mégis a film szemtelenül nyíltan beszél az egyházon belüli homoszexualitásról és szexuális erőszakról.  Nem véletlen, hogy a trailer vetítését egy francia mozihálózat meg is tagadta az egyház tiltakozása miatt. A film a noir zsáner számos sajátosságát magában foglalja. A titok, a rejtély, és a balsors a noir olyan kulcsszavai, amelyekkel az alkotás is jellemezhető. A noir másik fontos ismertetőjele a végzet asszonyának (femme fatale) jelenléte. A végzet asszonya teljes mértékben tisztában van csábító erejével; neki a szex nem az öröm forrása, hanem mások romba döntésének eszköze. Itt azonban a femme fatale-ból homme fatale lesz, a végzet asszonya egy fiatal fiú, Juan (Gael García Bernal, akit az Anyádat is c. mexikói filmből ismerhetünk). Mint, ahogy azt már más Almodóvar filmekben is megszokhattuk, mindenki vagy transzvesztita vagy meleg, esetleg mindkettő egyszerre. 

A Rossz nevelés dramaturgiája rendkívül bonyolult, időszerkezete kicsit kusza, a huszadik századon belül több idősíkban ugrál ide-oda. Ha időrendben haladunk a cselekmény a 60-as években kezdődik, ahol két fiú megismeri egymást egy bentlakásos katolikus iskolában, szoros kapcsolatba kerülnek egymással és Manolo atyával. A három főszereplő a 70-es évek végén és 1980-ban újra találkoznak. Sokáig nehéz követni ezt a filmet, mivel a cselekmény rendkívül fordulatos. Az sem mindig világos, hogy kinek a szemszögéből látjuk az eseményeket. A vége felé azonban minden érthetővé válik és kiderül, hogy ki kicsoda és ki kinek a kije. Ez a bonyolultság, a meglepetések, a síkok közötti ugrálás, a film a filmben effektus mind a néző kijózanítására szolgálnak: Vedd észre, hogy moziban ülsz! A rendező olyan képi eszközöket, lassításokat is rakott a filmbe, amelyek teljesen idegennek hatnak a filmvásznon, megtörik a történet fonalát. Ezek egyrészt érzelmi hangsúlyt adnak egyes jeleneteknek, másrészt pedig elidegenítő hatásuknak köszönhetően elmossák a mese és a valóság közötti határokat.

Most már tudom, hogy Almodóvar egy perverz, akinek szép lelke van.

Értékelés:

Rossz nevelés

Játékidő: 105 perc

Rendezte: Pedro Almodóvar

Szereplők: Fele Martínez, Gael García Bernal, Daniel Giménez Cacho, Lluís Homar, Javier Cámara

Forgalmazó: Budapest Film

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."
A figyelmedbe ajánljuk