Filmkritika

Az ajánlat

Kovács Patrik kritikája
2010. március 1. 16:03

Napjainkban a western kisebb reneszánszt él meg. 2004-ben Kevin Costner tért vissza a tetszhalott műfajhoz a Fegyvertársak című, elegáns vonalvezetésű, klasszicizáló meglepetésdarabbal, és azóta többen kísérleteznek a sivatagos vadnyugat feltámasztásával. Néhány éve készült el a Ben Wade és a farmer (1957) újragondolása James Mangold (Azonosság, A nyughatatlan) rendezésében (Börtönvonat Yumába), az Appaloosa - A törvényen kívüli város Ed Harris vezényletével, és a vegyes fogadtatásban részesített ballada, a Jesse James meggyilkolása.

Némely alkotás igen hűségesen és költőien adaptálta a 21. századi néző számára a puskaropogástól, szélfútta homoksivatagoktól és olajos kocsmáktól szagló műfajt, amelyhez a ‘90-es évek derekán - szimbolikusan - még Clint Eastwood intézett szomorkás búcsúszónoklatot a Nincs bocsánattal, végleg leléptetve ezzel vadnyugati csavargóját a filmvászonról. 2005-ben John Hillcoat (A múlt fogságában, Az út) is beállt a zsánert újratatarozni szándékozó pionírok közé, és elkészítette a maga vériszamós westernszimfóniáját, Az ajánlatot - és talán saját maga sem volt tisztában vele, de ezzel egy minden porcikájában eredeti, különleges esztétikájú csillagot tűzött ki a szikár vadnyugat haloványan pislákoló égboltjára.

Mi sem egyszerűbb, mint a film története: Charlie Burns (Guy Pearce) és sihederkorú öccse, Mikey - egy különösen kegyetlen és mocskos rablógyilkosságukat bevégezvén - lakat alá kerülnek. Stanley kapitány (Ray Winstone), őrizetbe vevőjük a civilizált bánásmód híve: felajánlja Charlie-nak, hogy mindkettejüket szabadon engedi, ha a férfi felkeresi és megöli bátyját, a hegyekben garázdálkodó rablógyilkost, Arthurt (Danny Huston). Charlie elindul nyomorúságos útjára, miközben a kisváros figurái - köztük saját felesége, Martha (Emily Watson) - értesülnek a furcsa egyezségről, és haladéktalanul a fogdában raboskodó Mikey kivégzését követelik. Amikor a város főterén halálra korbácsolják a fiút, Charlie és bátyja visszatérnek, Stanley pedig élete legnagyobb dilemmájával szembesül.

A revizionista western már régen az enyészeté, a vadnyugati romantika tudatos leépítése pedig azóta nem divat, amióta Kevin Costner 1991-ben visszatért a gyökerekhez egy epikus monstre-darabbal (Farkasokkal táncoló), sőt, elkezdte taposni a klasszikus sémák ösvényét (Wyatt Earp). Az ajánlat fontos hiátust tölt be azzal, hogy hosszú évek óta az egyik első westernfilm, amely következetesen és brutális hangnemben számol le a műfaj szilárd világrendjével, teszi mindezt úgy, hogy még a helyszínt is a különösen lélekölő Ausztráliába helyezi át, amelynek mostoha klímáját már számos klasszikus film megénekelte.

Annyira persze nem radikális a film deheroizáló szellemisége, hogy a z önironikusan rekonstruktív darabokkal (Robert Altman ironikus munkái vagy Arthur Penn Missouri fejvadásza) - amelyeket Király Jenő anti-westerneknek nevez - említsük egy lapon,  de Sam Peckinpah és a groteszk italowesternek szelleme bizony ott kísért Hillcoat alkotásában. A történet persze már-már pofátlanul egyszerű, mégis ennek az egyszerűségnek köszönheti, hogy erőteljes morális kríziseket képes kicsontozni a néző előtt. Nincsenek ugyan eszement fordulatok, lövöldözésekkel és grandiózus hajszákkal megszórt határidő-etapok, amelyek adrenalinbombaként mossák alá a tudatunkat, de vannak nagyszerű lélekrajzok, kényelmetlen dilemmák, pszichopatologikus karakterek, és mindennek tetejében egy olyan kidolgozott és eleven brutalitás-esztétika üti át az aszketikus narratíva borongós szövetét, ami csak a Peckinpah-féle nemes hagyományokkal rokonítható.

Emellett a hektikus, őrületbe kergető atmoszféra is alátámasztja Az ajánlat prosperitását. A húsos orrcimpájú, bamba feketék, a rezzenéstelen kisvárosi karakterek, John Hurt vénségében is harcedzett szerencsevadásza, Arthur Burns állatias klikkje habzó vérben, olykor-olykor pedig védtelen emberek magánéletében (lsd. a zárlat) tapicskolva borítják a szemfödelet a műfaj legenda-kincsestárára. Hillcoat kegyetlenül, de csalhatatlan érzékkel puhatolja a nézői tűrésküszöböt, többek közt azért, hogy bebizonyítsa a néhány kortárs film által újra és újra felfedezett western-mitologémák teljes pusztulását. A fabula olyan kérdéseket vet fel, mint a civilizáció hívének és a kiismerhetetlen, ösztönös természeti erőknek ősrégi konfliktusa, a példás/jogos büntetés kiszabása, vagy a büntetés elengedése egy “nagyobb jó” érdekében stb. Minden egyes történésnek érezhető tétje van, a levegő pedig fokozatosan forrósodik ebben a sodró lendületű ámokfutásban.

Az ajánlat tehát minden, csak nem könnyű darab. Mindenféle szűrőzés és videoklip-stilisztika nélkül is gyönyörű képei (Emily Watson sétálgat a ház előtt, Arthur és Charlie egymás mellett ücsörögve merednek a vöröses naplementébe), frenetikus zeneisége (nemcsak a főcímzenére gondolok itt, hanem olyan jutalomjelenetekre is, mint amikor Arthur fiatal csatlósa, Samuel a Peggy Gordon-t énekli, miközben a néző párhuzamosan láthatja Mikey megkorbácsolását), és nem utolsósorban a zseniális színészi apparátus (amelyből fátyolos, árválkodó tekintetével és szuggesztivitásával magasan kiemelkedik Ray Winstone) avatják igazán élvezetes, elvtagadó, brutális, patologikus westernbravúrrá.

Értékelés:

Az ajánlat

Játékidő: 104 perc

Rendezte: John Hillcoat

Szereplők: Guy Pearce, Emily Watson, Ray Winstone, Richard Wilson, John Hurt

Forgalmazó: Odeon Video Kft.

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."