Filmkritika

Magyar vándor

tufee kritikája
2004. február 9. 00:35

Amikor egy cég megkereste a reklámfilmes Herendi Gábort, hogy készítsen neki egy termékét népszerűsítő mozgóképet, ő elvállalta, a cég meg roppantul meg volt elégedve. Amikor Herendit megkereste Márton Gyula, hogy összedobjanak egy forgatókönyvet Valami Amerikáról az emberek csőstül áramoltak a mozikba és a magyar közönségfilmek feltámadását ünnepelték. Amikor a tv2 megkereste Herendit, hogy csináljanak együtt Valami jót, jött nekünk egy csésze Tea, amit Szeret és nem szerettünk egyaránt. Amikor mi nézők megtudtuk, hogy Herendi újabb játékfilmre gyúr, egyszerre dobbant fel szívünk. Amikor a nyolcadik bés Pistike moziba ment barátaival, hogy úgy általánosan kirúgjanak a hámból, természetesen a Magyar Vándorra ültek be, majd méltatták annak “gigantikus” humorát és lexikális magyar történelem tudását. És amikor én ültem be, ki akartam jönni…

Kedves hölgyek, urak! Mélyen tisztelt publikum! Ezt töményebben és velősebben már nem lehet összefoglalni. Bármilyen jól fut a magyar filmgyártás szekere, a Magyar Vándor alól kifutott a ló, a néző már az elején elveszti a fonalat, a végére meg szétcincálja idegeit a pofátlanul megszervezett szponzortámadás.

Persze “minden jó, ha vége jó” alapon vonhatnánk némi pozitív konklúziót is a műből, de akkor maximum annyit kapnánk, hogy “Jé, itt van Jumurdzsák”! A Magyar Vándor valahol elkezdődik, aztán véget sem ér. Ráadásul már az első tíz percben nem tudjuk miről szól! És ha ez mind igaz, akkor itt csakis valami forgatókönyvírói bravúrról lehet szó! Oda neki az Oscart!!! De ha mégsem? Ha itt nincs semmiféle magas röptű szárnyalás? Egetverő átverés? Csavarós fonalvezetés? Mégis hogyan lehetséges ez? Egyszerűen. A Herendi csapat összeült, kitalálták, hogy Amerika után legyen a dolog magyar vonatkozású, legyen szintén vicces, legyenek benne (fél)meztelen nők, és énekeljenek a szereplők minden tizenötödik percben. Nos, magyarnak magyar, de a vezérek túlságosan angolok (Monty Python, aki még nem értesült a hasonlatról); viccesnek egyáltalán nem vicces, sőt erőltetett, gyerekes és olcsó; a nők végül is jók, de mindenhol ugyanaz a nyolcfős stáb mozog; az éneklés alapján pedig lehetetlen behatárolni a mozi műfaját. Ja, persze! Hiszen ez nem is mozi. Egy hatalmas reklámfilm! Tele cameókkal, meg Boci csokival és rengeteg jobb sorsra érdemes színésszel, színésznővel.

Hiába vártuk a megváltást, az új Amerikát! Herendi úr saját csapdájába esett, és gyorsan szeretett volna valami kicsiből nagyot húzni. Én elhiszem, hogy tele volt becsvággyal, kreativitással. A megvalósítással (értem azt vágás, operatőr, picit talán a zene alatt) nem volt semmi gond. De a forgatókönyv! Az valami KATASZTRÓFA! És a legnagyobb katasztrófa, hogy a filmet még a színészek sem mentik meg, mint más hasonszőrű katasztrófáknál. Nincs kiemelkedés, a Magyar Vándor százas nagyságrendű színész(óriást)t mozgat. Nincsen jellemfejlődés, kitűzött cél, az egész csak szalad valahova. Talán a néző kegyeit keresi.

De ha az igényes nézőnek van büszkesége, akkor azt már a moziból kifélemenet sem éri utol.

Értékelés:

Magyar vándor

Játékidő: 110 perc

Rendezte: Herendi Gábor

Szereplők: Gesztesi Károly, Greifenstein János, Gyuriska János, Hajdu István, Seress Zoltán, Szabó Gyözö, Szervét Tibor, Bárdy György, Bánsági Ildikó, Básti Juli, Bodrogi Gyula, Für Anikó, Gálvölgyi János, Gáspár Sándor, Hajós András, Helyei László, Hirtling István, Józsa Imre, Korda György, Kováts Adél, Liptai Claudia, Lukács Sándor, Mucsi Zoltán, Nagy-Kálózy Eszter, Nagy Natália, Oroszlán Szonja, Pindroch Csaba, Reviczky Gábor, Scherer Péter, Zenthe Ferenc

Forgalmazó: Budapest Film

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."