A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: fopen(/var/lib/php/sessions/ci_sessionar5t5jb0hcvothssvn7mkil7udvdgrv7): failed to open stream: No space left on device

Filename: drivers/Session_files_driver.php

Line Number: 172

Backtrace:

File: /var/www/moziplussz.hu/application/libraries/Ion_auth.php
Line: 91
Function: library

File: /var/www/moziplussz.hu/public/index.php
Line: 315
Function: require_once

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: session_start(): Failed to read session data: user (path: /var/lib/php/sessions)

Filename: Session/Session.php

Line Number: 143

Backtrace:

File: /var/www/moziplussz.hu/application/libraries/Ion_auth.php
Line: 91
Function: library

File: /var/www/moziplussz.hu/public/index.php
Line: 315
Function: require_once

Kritika: Invázió - Moziplussz.hu
Miért nem frissülünk? Az Moziplussz 2012. júliusában ideiglenesen leállt, az okokról részletesebben itt olvashatsz.
Filmkritika

Invázió

Szilvási Krisztián kritikája
2007. november 19. 20:41

Én csak a film végén tudtam meg, hogy az Invázió A testrablók támadása című történet/mozi mostani újragondolása. Ez nekem időközben nem esett le, azzal voltam elfoglalva, a remek felütés után milyen szimpla meneküléses-üldözéses történetté silányult a film. Sem az eredeti 1956-os A testrablók támadását nem láttam, sem pedig a ‘78-as feldolgozását, csak azt a roppant gyenge ‘93-as utánzatot, amely sima Testrablók néven futott, de ez a 2007-es Invázió valószínűleg az első filmet próbálja feldolgozni. És ebben az esetben döntően a “próbálni” igén van a hangsúly.

Most nem kezdem el azt taglalni, milyen jól áll Nicole Kidman-nek ez a semmi-szerep, mert tény. Mint ahogy tény az is, ugyanezt már kifejtettem Jodie Foster esetében A másik én című film kapcsán. Egy szó mint száz: az “anya-küzd-a-gyermekéért” típusú szerepek általában tökéletesen illenek a nőkhöz, tehát a hitelességet ezeknél a filmeknél soha nem ezzel kell bizonyítanunk, illetve cáfolnunk. Bár az Invázió esetében a hitelesség kérdése nálam fel sem merült. Végtére mire fel? Hiszen egy sci-fit látunk, amely bár az orvostudomány mai állása és a technika fejlettségi szintje alapján nagyon könnyen bekövetkezhet, mégis fikcióval van dolgunk. Nincs mit firtatni a hitelességen vagy a hiteltelenségen.

Sokkal érdekesebb kérdés, mennyire élvezetes, történetileg helytálló, fordulatos az Invázió. Vagyis mennyire jó film. Összességében szerintem egy hajszállal sem lépi túl az átlagot. Nagyon jól indul, meglepően hatásosan fokozza a feszültséget, szinte lépésről lépésre válik nyomasztóbbá a film. Aztán van egy pont, amikor mintha elfújnák a feszültséget, megszűnik a suspence. Elkezdi felölteni a film az anya gyermekmentési kálváriáját, oda a feszültség, hiányoznak a fordulatok. A menekülés-üldözés sekélyesebb és semmitmondóbb már nem is lehetne, az egyetlen meglepetés, hogy Carol barátja-szerelme, Ben is már a “másik oldalhoz” tartozik, kínosan elvárt csavar.

Az Invázió élvezeti értékét pedig nagyban rombolja a meglepő vágástechnika. (Lehet, hogy a meglepő helyett inkább idegesítőt kellett volna írnom.) Egyes helyeken azzal, hogy lerövidíti az időt, tökéletesen szét is darabolja a filmet, a szimultán megjelenített idősíkok (impulzusszerű váltakozással) pedig egyáltalán nem indokoltak. Hogy a szerintem nagyon tehetséges német rendező, Oliver Hirschbiegel ezzel mit akart pontosan elérni, nem tudom, csak sejtem. Gyanítom, hogy a sci-fi jelleget akarta erősíteni általuk, de az Invázió nagyon messze áll például a Gattaca-szerű futurisztikus attitűdtől, vagy Az ember gyermeke utópiájától. Visszakanyarodva a feszültséghez: Hirschbiegel pediglen képes arra, hogy végig fenntartsa egy film nyomasztó atmoszféráját, gondoljunk csak A kísérletre, vagy A bukásra.

Szóval az Invázióból sokkal több lehetett volna (hányszor kellett már ezt írnom…), mint egysíkú üldözéses mozi. Számtalan réteget lehetett volna még kibontani, de sajnos a film véglegesen megrekedt a popcorn-mozik szintjén. A témában mind-mind benne rejlik az emberi viselkedéssel, erkölccsel, háborúval kapcsolatos attitűdök kérdése; a választás lehetősége a kétfajta jövő között; a civilizáció felépítésének újragondolása. Ehelyett kaptunk egy minden ízében lapos kis csihi-puhit, amely cseppet sem magyarázza meg, hogy a Tom Cruise-éra óta gyönyörűvé (ki)bomlott, klasszisokkal többet tudó Nicole Kidman mit keres benne; azt meg végképp nem, mi okból jött össze mégis a film végén Carol és Ben. De hát ha happy end kell a népnek…

Értékelés:

Invázió

Játékidő: 93 perc

Rendezte: Oliver Hirschbiegel

Szereplők: Nicole Kidman, Daniel Craig, Jeremy Northam, Jeffrey Wright, Jackson Bond

Forgalmazó: InterCom

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."