Filmkritika

A Faun labirintusa

Szilvási Krisztián kritikája
2007. május 1. 16:46

Tévelygés. Csakhogy nem materiális labirintusban, hanem érzelmeink útvesztőjében. Mindkettőben könnyen csap meg a kiúttalanság érzése, a reménytelenség szele, annak a dilemmája, hogy eldöntsük, melyik a rossz vagy melyik a jó irány. Mikor fordulunk arra az útra, amely kivezet bennünket (vagy éppen hogy be, nézőpont kérdése) a fényre. A sötétségből. Mert ugye egy labirintus csak sötét lehet? Vagy talán ez nem is annyira biztos?

Guillermo Del Toro manapság a népszerűség csúcsán sütkérezik. A Penge 2 és a Hellboy meghozta neki a széleskörű ismertséget, hogy A Faun labirintusával aztán a kritikusi elismertség tegye teljessé a sikert. Ez a Peter Jackson kinézetű, mexikói fickó - bár próbálkozott már régebben is, pl. a könnyen feledhető Mimic, a júdásfaj-jal - látszatra nagyon lazán kezeli a dolgokat, ugyanakkor rá kellett jönnöm, hogy zseniális rendező. Egyszerűen hibátlanul csinálja azt, amire felesküdött. Példa erre A Faun labirintusa, amely, annak ellenére, hogy két homolokegyenest különböző műfajt gyúr eggyé, nem tudna senki kezében több lenni.

A határvonal pedig nagyon de nagyon keskeny, penge-vastagságú csupán. Ahhoz, hogy ezen a “borderline”-on valaki hiteles tudjon maradni, óriási tehetség szükségeltetik. A Faun pofátlanul meredeken, mégis gond nélkül vált át történelmi drámából horrorisztikus mesébe, hogy a végén, a katarzis átélésekor elhagyja mind a horrort, mind pedig a valósághű kegyetlenséget. Ezért változik az összbenyomás szájíze giccsesen szomorúvá, és mégis hihetővé. (Valami hasonló hatással volt rám a Híd Terabithia földjére is.)

Azért furcsa a Faun, mert néha az a benyomása az embernek, hogy két filmet néz, nem is egyet! Gondoljunk bele, hogy mi történne, ha fognánk egyszer a kapitány harcát a gerillák ellen, másodszor pedig a kislány hercegnővé válási próbáit, és szétválogatnánk őket két mozivászonra, mint egy kupac vegyes szotyolát és tökmagot. Kapnánk két különálló, kerek egész(!) filmet, amely a másik jelenetei nélkül is sziklaszilárdan áll a lábán. Mi hát akkor a kapocs közöttük? Mi teszi őket így együtt, egy moziban hitelessé, egymást kölcsönösen feltételezővé?

Sokat töprengtem ezen, és azt hiszem, az érzelmek és a hit táján kell keresnünk a választ. A jóknak mindig van hitük, a rosszaknak többnyire csak akaratuk. És a hit természetesen erősebb, mégha nem ezen a világon is. Hit a békében, hit a szeretetben, hit a csodában. Lehet, hogy “csöpögős”, de én ebben érzem a kapcsot. Amit ezen a világon, kívül nem találsz meg, azt megleled egy kisebb, ugyanakkor sokkal nyitottabb univerzumban, magadban (benned). Nekem erről szól a Faun - könnyen lehet azonban, hogy mindenki másnak és másnak gondolja, saját egyénisége és gondolatvilága koordinátái mentén.

Del Toro, a rideg csodavilág mestere nagyot fordult két képregény(szerű) adaptáció és fikció után, de nagyon jól tette, hogy váltott, és mutatott valami olyat is, amely maradandóbb. Többszörösen jutalmazott filmjével, A Faun labirintusával minden eddiginél messzebb merészkedett a valóságba, ahol megmutatta, hogy a varázs csak akkor nem jön velünk, ha nem is akarjuk. Ha viszont hiszünk benne, népmesei igazságosságban részesedünk. Hát nem pofonegyszerű?

Értékelés:

A Faun labirintusa

Játékidő: 112 perc

Rendezte: Guillermo del Torro

Szereplők: Ariadna Gil, Ivana Baquero, Sergi López, Maribel Verdú, Doug Jones, Álex Angulo

Forgalmazó: Best Classics

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."