Idő
Kim Ki-duk ezúttal az emberi kapcsolatok legintimebbikét, a szerelmi viszonyt boncolgatja. És hogy a boncolgatás kifejezés egyáltalán nem túlzó, arra a film témája a bizonyíték.
A legtöbb kapcsolatban elérkezhet (nem feltétlenül, erre vigyáztam!) a kiégés, a megúnás, a belefásulás, a kifáradás. Amikor a partnert már csak az eltelt idő nyoma (nyomása?) köti hozzánk. Mindennapos dolog, mégis érdemes a mélyére ásni: hogyan lehetséges mindent a régi kerékvágásba visszazökkenteni? A dél-koreai rendező nem lenne önmaga, ha nem szélsőségben gondolkodna, egyszersmind nem adná meg a kegyelemdöfést a léleknek, a szívnek. Merthogy megadja. Méghozzá eléggé brutális módon.
A nő, Seh-hee neurotikus személyiség: a végletekig féltékeny, erőteljes dühkitörésekre hajlamos, idealista szirupba menekülő. Ezért is dönt úgy, hogy kiégni látszó kapcsolatát értelmetlen tettel kívánja helyrehozni. Egyúttal olyan morális, reális és naturalista kérdéseket felteendő, miszerint: a szerelem vajon testhez, külsőhöz kötött vagy ami szemmel látható, az lényegtelen?; vizuálisan vagy érzelmileg él bennünk a másik?; a múlt a hasonlóval felülírható-e?; a külső változása a belsőt is magával rántja-e? Amit tesz (illetve tetet magával), a férfi, Ji-woo visszaszerzésére szolgál, ám mélyebb összefüggések kitörésére ad alapot. És ezt látjuk mi.
Az Idő szándékosan tart magától távol bennünket. Azért, hogy ne csak a nő és a férfi történetét lássuk, hanem elvonatkoztatva (esetlegesen) a sajátunkat is. Kim Ki-duk megint érzi, mit akar közölni, és tudja, hogyan kell azt emocionálisan tálalnia. Brutális a történet, szánalmat keltő az emberi kapcsolatok harmóniájának felrúgásával, végkimenetele pedig kétségek közé taszító. Mert az, hogy az utolsó kockákon a felismerhetetlenségig átplasztikázott nő az utcán (szó szerint) összefut régvolt külsejű énjével, kegyetlen felismerésre ösztönözhet. Nevezetesen, hogy a változás, az elmúlás, a haladás csak az idő tréfája, talán nem is előre történik, hanem… Na igen! Ki mit gondol?
Érdekes, az Idő mennyire nélkülözi a humort. Vagy talán nem is érdekes, hanem úgy kéne fogalmaznom, hatásos? Kim Ki-duk filmje ténylegesen elménkbe-szívünkbe hatol. Megfog, megcsavar, és egy másik irányba lök. Hogy a kés alá vagy éppen attól el, az egyénenként változó kell, hogy legyen. Esetleg valójában pontosan egyfelé? Az új arc, az új (vagy módosított) élet talán éppen a felcserélhetőséget jelenti? Félek! Nem akarok tovább menni…!

Idő
Játékidő: 97 perc
Rendezte: Kim Ki-duk
Szereplők: Seong Hyeon-ah, Ha Jeong-woo, Park Ji-yeon
Forgalmazó: Budapest Film
Tovább a film adatlapjáraKommentek
Legyél te az első, aki hozzászól!
Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!