Amikor megállt a Föld
Először 1951-ben állt meg a Föld. Robert Wise eredeti filmje a korszak kevés jó sci-fijének egyike – ugyan a korszellemnek megfelelően óriásrobottól kedzve ufón át a komcsi paranoiáig minden valamirevaló tudományos-fantasztikus sablont felsorakoztatott, ezt mégis meglehetősen intelligensen tette. Az 1945 után épphogy stabilizálódott világrend hidegháborús megosztottságát brilliánsan adta vissza, pacifista mondanivalóját pedig szerencsére nem tolakodón tálalta.
Most, 2008-ban is megállt a Föld. Ez a leállás azonban már közelebb van a totális agyhalálhoz, ami következtében sajnos új versenyzőt avathatunk a fölösleges remake-ek panteonjában. A bűnös ezúttal Scott Derrickson személyében keresendő, aki állítása szerint 1993 óta akarja újra vászonra adaptálni az eredeti Wise-művet. Ennek ellenére olybá tűnik, tizenöt év nem volt elég neki, hogy szert tegyen az azóta zöld utat kapott projektjéhez egy forgatókönyvre.

Derrickson víziója az emberiségről ugyanolyan kiábrándult, mint 1951-es elődjéé volt. Amint alkalom adódhatna párbeszédre egy felsőbb kultúrával, az ember egyből fegyvert ránt és lő – így sérül meg egy túlbuzgó katonától az éppen hogy földet ért ufó utasa. Eztán mindkét verzióban jön Gort, az űrlény védelmére kelő óriásrobot, akinek az 1951-es verzióban még lépkedéskor be-behajlott a hivatalosan fémként bemutatott térdhajlata, de a 2008-asban sem járunk jobban, ahol borzasztóan kezdetleges számítógépes effekttel égeti magát. A sérült ufót az emberiség végül kórházba kíséri, de ott korlátozni kívánja, aki pedig emiatt megszökik, és elvegyül közöttünk.
Alapvető különbség a két korszak, egyben a két film társadalmi reflektálása – míg az eredeti változat a Washington–Moszkva bipólusú világrend felbomlása mellett érvelt, az új inkább környezetvédelmi, klímaváltozási megfontolásokat próbál betömni az éppen kukoricát ropogtató pofinkba. Alapvetően jószándékú darab tehát mindkettő – ám a kortárs példány olyan szájbarágósan és érdektelenül jeleníti meg az önpusztításunkból eredő környezeti fenyegetettséget, amint azt az év másik „zöld” borzadálymozija, Az esemény is tette.

Hollywood szereti emelni a téteket, és most sincs ez másképp – ötvenhét éve az idegennek esze ágában sem volt pusztítani, pusztán üzenetet volt hivatott közvetíteni, egy utolsó, hatalmas figyelmeztetést. A darab konfliktusa az volt, hogy Klaatu, az űrlény csak a planéta vezetőivel tartotta érdemesnek a párbeszédet, akik azonban a hidegháború ködében nem voltak hajlandóak összeülni, mert kicsinyes sérelmeiket előbbre tartották az emberiség jövőjénél. Az idei filmben már az armageddon kapujában vagyunk, s figyelmen kívül hagytuk az épp aktuális probléma, a klímaváltozás felhívásait, ezért Klaatu rögtön TömPuszFeggyel érkezik, amit rászabadít az emberiségre.
Derrickson filmje azonban végig téttelen marad, az első pillanattól kezdve nem lehet kérdéses, hogy vajon mi lesz planétánk sorsa a „directed by” felirat feltűnése előtt. Onnantól pedig, amikor nyilvánvalóvá válik, hogy az akciót (ami egyébként az eredetiben is elenyésző volt) egyfajta moralitásjátékká cseréli, s hogy egyetlen tétje az lesz, meg tudja-e győzni szexi anyuka (Jennifer Connelly) jófej ufót (Keanu Reeves) a világvége elnapolásáról, döglesztő unalomba fullad. A néző pedig csalódik – akkor is, ha egy klasszikus sci-fi újraértelmezésére vágyik, és akkor is, ha azt hiszi, maradt a filmben akár egyetleneggyel több látványelem, mint amit az előzetesben ellőttek. Ahhoz pedig legalábbis szemellenzős greenpeacesnek kell lenni, hogy kicsit is élvezhessük.

Amikor megállt a Föld
Játékidő: 100 perc
Rendezte: Scott Derrickson
Szereplők: Keanu Reeves, Jennifer Connelly, Jaden Smith, Kathy Bates, Jon Hamm, John Cleese, James Hong, Brandon T. Jackson
Forgalmazó: InterCom
Tovább a film adatlapjáraKommentek
Legyél te az első, aki hozzászól!
Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!