Filmkritika

Amikor megállt a Föld

Czehelszki Levente kritikája
2008. december 23. 21:43

Először 1951-ben állt meg a Föld. Robert Wise eredeti filmje a korszak kevés jó sci-fijének egyike – ugyan a korszellemnek megfelelően óriásrobottól kedzve ufón át a komcsi paranoiáig minden valamirevaló tudományos-fantasztikus sablont felsorakoztatott, ezt mégis meglehetősen intelligensen tette. Az 1945 után épphogy stabilizálódott világrend hidegháborús megosztottságát brilliánsan adta vissza, pacifista mondanivalóját pedig szerencsére nem tolakodón tálalta.

Most, 2008-ban is megállt a Föld. Ez a leállás azonban már közelebb van a totális agyhalálhoz, ami következtében sajnos új versenyzőt avathatunk a fölösleges remake-ek panteonjában. A bűnös ezúttal Scott Derrickson személyében keresendő, aki állítása szerint 1993 óta akarja újra vászonra adaptálni az eredeti Wise-művet. Ennek ellenére olybá tűnik, tizenöt év nem volt elég neki, hogy szert tegyen az azóta zöld utat kapott projektjéhez egy forgatókönyvre.

Derrickson víziója az emberiségről ugyanolyan kiábrándult, mint 1951-es elődjéé volt. Amint alkalom adódhatna párbeszédre egy felsőbb kultúrával, az ember egyből fegyvert ránt és lő – így sérül meg egy túlbuzgó katonától az éppen hogy földet ért ufó utasa. Eztán mindkét verzióban jön Gort, az űrlény védelmére kelő óriásrobot, akinek az 1951-es verzióban még lépkedéskor be-behajlott a hivatalosan fémként bemutatott térdhajlata, de a 2008-asban sem járunk jobban, ahol borzasztóan kezdetleges számítógépes effekttel égeti magát. A sérült ufót az emberiség végül kórházba kíséri, de ott korlátozni kívánja, aki pedig emiatt megszökik, és elvegyül közöttünk.

Alapvető különbség a két korszak, egyben a két film társadalmi reflektálása – míg az eredeti változat a Washington–Moszkva bipólusú világrend felbomlása mellett érvelt, az új inkább környezetvédelmi, klímaváltozási megfontolásokat próbál betömni az éppen kukoricát ropogtató pofinkba. Alapvetően jószándékú darab tehát mindkettő – ám a kortárs példány olyan szájbarágósan és érdektelenül jeleníti meg az önpusztításunkból eredő környezeti fenyegetettséget, amint azt az év másik „zöld” borzadálymozija, Az esemény is tette.

Hollywood szereti emelni a téteket, és most sincs ez másképp – ötvenhét éve az idegennek esze ágában sem volt pusztítani, pusztán üzenetet volt hivatott közvetíteni, egy utolsó, hatalmas figyelmeztetést. A darab konfliktusa az volt, hogy Klaatu, az űrlény csak a planéta vezetőivel tartotta érdemesnek a párbeszédet, akik azonban a hidegháború ködében nem voltak hajlandóak összeülni, mert kicsinyes sérelmeiket előbbre tartották az emberiség jövőjénél. Az idei filmben már az armageddon kapujában vagyunk, s figyelmen kívül hagytuk az épp aktuális probléma, a klímaváltozás felhívásait, ezért Klaatu rögtön TömPuszFeggyel érkezik, amit rászabadít az emberiségre.

Derrickson filmje azonban végig téttelen marad, az első pillanattól kezdve nem lehet kérdéses, hogy vajon mi lesz planétánk sorsa a „directed by” felirat feltűnése előtt. Onnantól pedig, amikor nyilvánvalóvá válik, hogy az akciót (ami egyébként az eredetiben is elenyésző volt) egyfajta moralitásjátékká cseréli, s hogy egyetlen tétje az lesz, meg tudja-e győzni szexi anyuka (Jennifer Connelly) jófej ufót (Keanu Reeves) a világvége elnapolásáról, döglesztő unalomba fullad. A néző pedig csalódik – akkor is, ha egy klasszikus sci-fi újraértelmezésére vágyik, és akkor is, ha azt hiszi, maradt a filmben akár egyetleneggyel több látványelem, mint amit az előzetesben ellőttek. Ahhoz pedig legalábbis szemellenzős greenpeacesnek kell lenni, hogy kicsit is élvezhessük.

Értékelés:

Amikor megállt a Föld

Játékidő: 100 perc

Rendezte: Scott Derrickson

Szereplők: Keanu Reeves, Jennifer Connelly, Jaden Smith, Kathy Bates, Jon Hamm, John Cleese, James Hong, Brandon T. Jackson

Forgalmazó: InterCom

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."