Filmkritika

Para

Farkas Ádám kritikája
2008. október 15. 07:22

Vótmáilyen! A magyar mozikban éppen tavaly. Egy furcsa párosnak hirtelen pénz kell, sok. Ez volt a nagyszerű Konyec, ott nyugdíjas bankrablókkal csábították a nézőket a moziba be, most Csuja Imrével és Scherer Péterrel, Für Anikóval, Halász Judittal próbálkoznak. Az első két név lenne a garancia arra, hogy itt másfél óráig szakadni fogunk a nevetéstől, de sajnos ez nem így lesz. Ami pedig, hogy a filmben alvilági nagymenőt játszó Szervét Tibor szavait idézzem, baj. Nagy baj.

Ugyanis ez a film harsány vígjátéknak készült, erre lett kihegyezve, ezen kívül nincs benne semmi más, ami a figyelmet megragadná, felkeltené, elterelné, vagy legalább egy bágyadt mosolyra késztetné. Na jó, utóbbi talán még megy, hiszen a színészek azért ugyanazok a jó színészek akiket ismerünk és szeretünk, ezen az alapvető kidolgozatlanság és a béna kerettörténet sem tud változtatni. Apropó kerettörténet: ez az a bizonyos “fej”, amitől a hal bűzlik, meg is mondom, miért.

Hát mert erőltetett. Odáig tehát megvan, hogy Lajos és Feri (Csuja-Scherer) egy rakás szerencsétlenség, ezt már a film elejére bevágott retrós-rendőrös előképben is megfigyelhetjük szemfülesen, mint ahogy sok minden mást is. Például azt, hogy már ez a kis bevezető is hűen mutatja azt, hogy mi a baj ezzel a filmmel: egyrészt nem vicces, sem a helyzet, sem a poénok nem azok. Eleve ki az, akinek 2008-ban még mindig poén két töketlen rendőr a pártállami időkből? Kb. az ezredforduló környékén, mondjuk a Moszkva-térnél (milyet játszott abban Kigler faterjaként Csuja Imre!) volt az, ahol még vállalható volt az ilyesmi, de most már komolyan be lehetne fejezni, de legalábbis rántotthúsos szendvicset ne zabáljanak már a szolgálati Ladában miközben sztereotipizálódnak. Másrészt itt vannak ezek az idegesítő pontatlanságok: például mit keres rajtuk a köztársaság egyenruhája, még bőven a szockóban? Mert utána kiírják bizony, hogy 23 évvel később, és máris napjainkban vagyunk (igen, nem 5 év múlva, addigra lesz új Ford Focus ST). Nem azért, mert én ilyen kukacos vagyok, de ez így idegesít, miből állt volna odafigyelni a részletekre?

Szóval 23 évvel később pénz kell az azóta már ex-rendőrré avanzsált hőseinknek, itt jön be a képbe az az ezoterikus baromság, amit a film címe is tükröz és egy durva 30 százalékot ront a végső értékelésen. Az egész azért kell, hogy hőseink véletlenül információhoz jussanak egy emberrablásról, ehhez viszont arra volt szüksége a forgatókönyvírónak, hogy megoldjon egy tipikus Guy Ritchie-példát: hogyan kerül bele egy rakás ekkora balfasz egy olyan ügybe, amihez ők túlságosan kis halak, ergo nem is szabadna tudniuk róla, nem hogy még beszállni a nagyok játékába? Hát úgy, hogy véletlenül megfigyelnek egy töküres termet kamerával, egy elhagyatott épületben. Miért tesz valaki ilyet? A forgatókönyvírónak választania kellett az alábbi lehetőségek közül: a.) mert bolond b.) mert biztonságiőr, aki otthonról dolgozik c.) szellemet akar látni egy egykori gyilkosság helyszínén. Nem nehéz kitalálni, Csurgó Csaba melyik lehetőséget jelölte meg, de az egy dolog, hogy szükséges rosszként ráfanyalodunk egy ilyen ciki megoldásra és aztán mint a rossz gyerek, szurkolunk hogy anyu észre ne vegye hogy a kedvenc bögréje már nem teljesen ép, inkább csak ragasztott, de filmet építeni köré, az már egy másik, súlyosabb téma. Főleg hogy magának a történetnek kábé csak annyi köze van hozzá, mint a fenti hasonlatnak. Mert persze jönnek a teljesen értelmetlen, a cselekményt megszakító betétek szellemidézéssel, meg Tibi (Fellinger Domonkos) poénjai az ektoplazmáról. Amik egyébként külön fájnak, mert szegény srác elég rosszul adja a bolondot. Ami pedig ezen a „szellemeskedésen” (haha) kívül van, az egy sima üldözős-bunyózós akció, körülbelül közepes színvonalon, nem túl nagy csavarokkal, de azért nézhetően. Uma Thurmannak azért jobban állt a kardozós igazságosztás, mint Csuja Imrének és Kamarás Iván sem az a kimondott verőember-típus, de fogjuk rá, szódával elmegy. És legalább jó volt viszontlátni Halász Juditot, gyerekkorom nagy hősnőjét. De ő is csak érdekesség, a filmet azért meg nem menti.

Sajnos kevés ez így, legalábbis nekem. A bénázás, az elkapkodott munka érződik az egész mozin. Ha jól tudom, 24 nap alatt forgatták, és költségvetés ide vagy oda, talán még a kezdetekkor jó lett volna kicsit jobban átgondolni, megírni kerekre, hagyni ezeket az olcsó poénokat meg az idegesítő ezotériát mint humorforrást, és adni neki egy új, jobb címet. Az nem került volna semmibe. Akkor lett volna egy felejthető, kicsit magyaros akció, jó színészekkel, péntek estére. Így viszont az ár/érték arányt tekintve nekünk kerül sokba, jobban tesszük, ha péntek estére más filmet választunk, de még akkor is, ha a pénzt sörre költjük. Abból soha nincs para.

Értékelés:

Para

Játékidő: 87 perc

Rendezte: Fazakas Péter

Szereplők: Csuja Imre, Für Anikó, Bánsági Ildikó, Scherer Péter, Fellinger Domonkos, Szervét Tibor, Kamarás Iván, Vajdai Vilmos, Pálmai Anna

Forgalmazó: Budapest Film

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."