Filmkritika

A nyomozó

Farkas Ádám kritikája
2008. október 5. 19:48

A februári Szemlén sajnos nem tudtam elmenni rá, de akivel csak beszéltem, mind azt mondta, hogy ez valami fantasztikus. Hiszem ha látom, gondoltam, de mióta megnéztem, az a véleményem, hogy én mostantól a mostanában futók helyett csakis olyan magyar sorozatokat szeretnék látni a tévében, amiket Gigor Attila ír és/vagy rendez. Hogy ő nem is csinál olyat? De csinálhatna, mert egy nagyjátékfilm tőle nem elég, ugyanis hosszú idő óta ő az első magyar rendező-forgatókönyvíró, aki olyan filmet hozott össze, amiben ennyire ütős történet van.

Persze, sok magyar filmben van jó történet, de én itt most olyasmiről beszélek, ami akár a nemzetközi mezőnyben is simán megállja a helyét, mert mellé még elképesztően vicces is. Réz András beszélt egyszer arról a rádióban, hogy ő például az Üvegtigrisből sorozatot csinálna, hogy minden nap lehessen egy jó fél órát röhögni Lajosékon. És a kulcsszó itt a nevetni, mert errefelé általában ezt kapjuk, szállóigévé váló káromkodásokat, elképesztő és abszurd szituációkat, mert nálunk a helyzetkomikum a divat. Ez így persze önmagában nem baj. A nyomozó viszont úgy vicces, hogy mellé kapunk egy csavaros történetet gyilkossággal, nyomozással és feszültséggel. Továbbá van eleje, közepe és vége is, ami aztán tényleg kuriózum, utoljára talán a Konyecben láttam ilyet.

Anger Zsolt a megszemélyesítője Malkáv Tibor nevű főhősünknek, aki alapvetően jólelkű, de szocializálódni teljesen képtelen – napjainak nagy részét hullák között tölti, rajtuk kívül csak a beteg édesanyjával ápol közeli kapcsolatot, aki viszont halálán van, gerincvelőrákkal fekszik a kórházban. A megoldást a bajára egy svéd klinikára való beutaló jelenthetné, ahhoz azonban pénz kell. Egy nap különös ajánlatot kap egy furcsa idegentől: meg kellene ölnie valakit, 10 millióért cserébe. Azért esik rá a választás, mert – nem túl érzelmes típus lévén - képes megtenni, ráadásul az idegennek olyan valaki kell, aki nincs semmilyen kapcsolatban az áldozattal, tehát a rendőrség soha nem jutna el hozzá. Malkáv a feladatot végrehajtja, ám később kiderül: több köze van az áldozathoz, mint azt valaha is gondolta volna. Ezért aztán az ügyet felgöngyölítendő, egyszemélyes nyomozásba kezd…

Mi pedig remekül szórakozunk. A sztori lebilincsel, mellette pedig ott van Malkáv, aki olyan fapofával csinál mindent, amilyenre a krimi történetében eddig még példa nem volt. Az egész arra van ugyanis kihegyezve, hogy történjék bármi, őt semmi nem tudja meglepni vagy felkavarni, legalábbis olyan hétköznapi dolgok, mint halál, gyilkosság, árulás, vagy szerelem egészen biztosan nem. Hogy szerelmi szál is van? Van, nem is akármilyen: a Rezes Judit által eljátszott Edit próbálkozik ugyanis Malkáv elcsábításával, aki rendületlenül viszi is őt moziba, horrorra és magyar történelmi akció-kalandra egyaránt. Az egész kapcsolatuk bájos a maga ügyetlenségével és Edit karaktere is nagyon jól eltalált – semmi mesterkéltség nincs benne, egyszerű és kedves, az egyszerűségét pedig már csak a türelme múlja felül, amivel Malkávot igyekszik „megszelídíteni”. Kettejük párbeszédei egyébként a legszórakoztatóbbak az egész filmben. A női-férfi örökös egymás mellett elbeszélés (Edit boldogságot szeretne, Malkávot súlyos gondok nyomasztják) a humorforrás, ami két ilyen karakter előadásában rendszeresen spontán röhögést és akaratlan tapsolást vált ki a nézőtéren. 

Gigor rengeteg olyan apróságot is beletett a filmbe, amivel nagyon feldobja a már így is majdnem tökéletes alkotást. Megmutatja a hullaházba bekerülők utolsó pillanatait, ami a kontrasztteremtés nagyon jó eszköze: láthatjuk hogyan lesz egy történettel, élettel rendelkező személy pár óra leforgása alatt munkadarab Malkáv munkahelyén. A svéd orvoscsoport köszöntője, az áldozat levele mind-mind közelebb hozzák, érzelemmel töltik fel a történetet, betekintést nyújtanak ennek a furcsa embernek a lelkivilágába. Mert hiába van híján szinte minden látható emberi érzelemnek, lelke neki is van, és ezért lesz több, mint egy Szállító vagy a Tökéletes katona, és ezért is nagyszerű ez a film (a fentiekhez hasonlókkal ellentétben).

Próbáltam én hibát is keresni benne, hiszen ez a dolgom, de sajnos nem találtam. Az ugyan tény, hogy a film eleje kevésbé pörgős mint a második fele, de hát istenem, Columbo hadnagy kalandjai is akkor kezdenek érdekessé válni, mikor szimatot fog, a krimi az már csak ilyen. Mindenkinek erősen ajánlom tehát, hogy ha még nem látta, váltson rá jegyet. Hacsak nem akarja szántszándékkal kihagyni az elmúlt évek legjobb magyar filmjét.

Értékelés:

A nyomozó

Játékidő: 107 perc

Rendezte: Gigor Attila

Szereplők: Anger Zsolt, Rezes Judit, Terhes Sándor, Tóth Ildikó, Kerekes Éva, Zágoni Zsolt, Blaskó Péter, Kassai Ilona

Forgalmazó: Budapest Film

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."