A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: fopen(/var/lib/php/sessions/ci_sessionoldhdu6g45gp9n2hk5lgk2cuia56ep85): failed to open stream: No space left on device

Filename: drivers/Session_files_driver.php

Line Number: 172

Backtrace:

File: /var/www/moziplussz.hu/application/libraries/Ion_auth.php
Line: 91
Function: library

File: /var/www/moziplussz.hu/public/index.php
Line: 315
Function: require_once

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: session_start(): Failed to read session data: user (path: /var/lib/php/sessions)

Filename: Session/Session.php

Line Number: 143

Backtrace:

File: /var/www/moziplussz.hu/application/libraries/Ion_auth.php
Line: 91
Function: library

File: /var/www/moziplussz.hu/public/index.php
Line: 315
Function: require_once

Kritika: Lányok - Moziplussz.hu
Filmkritika

Lányok

Czehelszki Levente kritikája
2007. november 4. 14:16

Faur Annának, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendező szakos végzős hallgatójának első nagyjátékfilmje, a Lányok egy rég elfeledett világot, a nagyváros züllött utcáit, és az ott történtek által inspirált témát hozza vissza a magyar mozikba. Nem egy megfoghatatlan, elképzelt, az átlagnéző számára ismeretlen, érthetetlen és dekódolhatatlan művészi világot próbál bemutatni, hanem a magyar rögvalóságot, annak is a legleszakadtabb rétegét, amit, legalábbis érintőlegesen, minden állampolgár ismer.

Főhőseinek két tizenéves lányt tesz meg, Diát és Anitát, akiknek az élete, csakúgy, mint a fejük, üres. Iskolát maximum akkor látnak, amikor elmennek előtte, a szülők, már ha vannak, tesznek rájuk, egymással és minél több semmittevéssel próbálják túlélni a napokat. Valahogy persze a likviditási gondjaikon is túl kell lépniük: ha kell, prostituálódnak. Legalábbis az egyik, a másik saját bevallása szerint irtózik ettől. Ő se jobb a deákné vásznánál persze, csak annak képzeli magát. Más esetekben pedig alkalmi lopásokból tartják fenn magukat.

A másik bagázs élete sem sokkal szívderítőbb. Ők a taxisofőrök, akiken keresztül felszínesen megismerhetjük családjaikat is. A taxisok sem élnek sokkal különb életet. Nekik ugyan van rendes munkájuk, amiben elütnek a lányoktól, abban viszont nagyon is hasonlóak, hogy erkölcseik nekik sincsenek. Bármelyikük gond nélkül viszi el a tinédzsereket egy alkalmi orálra, tekintet nélkül az otthon ülő feleségre. Más stikliktől sem riadnak vissza, úgyhogy nyugodtan mondhatjuk, értékvesztett világ az övék is, épphogy csak kicsivel a lányok teljes fertője felett.


Faur Anna vizsgafilmje azt vizsgálja egy tíz évvel ezelőtti szomorú esemény apropóján, hogy mi történik akkor, ha ez a két lecsúszott világ keveredik egymással. Az egyik előbb, vagy utóbb szükségszerűen törekedni fog a másik elpusztítására, hogy átvegye annak helyét. Ez az igény a társadalmilag „lentebb lévő” csoport tagjaiban, a lányokban fog megfogalmazódni, hivatalosan azért, hogy elkössék az illető taxiját, tudat alatt valószínűleg némi egzisztenciális növekedést is remélve.

A két tinédzserben persze nem kifejezetten gyilkossági gondolatok motoszkálnak a kezdetektől fogva. Talán önámításként hat, hogy azzal nyugtatják egymást, hogy elég lesz leütniük az ártatlan taxisofőrt, akinek majd az autója megszerzésével külföldre „emigrálnak”. Menekülnek tehát önmaguk és a kilátástalan léthelyzetük elől. Persze ez az akció is csak önámítás, hiszen olyan alapvető dolgokkal nem számolnak a kalandjuk kivitelezhetőségét illetően, hogy például egyikük se tud vezetni.


A balhé persze máshogy sül el. Nem spoilerezek túl nagyot, ha leírom, hogy a rendezőt a tíz évvel ezelőtti taxisgyilkosság inspirálta. Inspirálta, tehát nem azt vitte vászonra; elképzelt egy eseményt, ami hasonlít a tragédiához. Elgondolta, mi vezethetett az esemény bekövetkeztéig, de nem dokumentarista filmet csinált: a valóságban a gyilkos eszközt leszámítva semmi sem úgy történt, mint a filmen. Más, a valóságot reprodukáló, vagy abból kiinduló filmeknél szólaltak meg a vészharangok: illendő-e ilyet csinálni? Mit érezhet ilyenkor az áldozat családja, kiváltképp, hogy a Lányokban máshogy mesélték el az eseményeket, mint a valóságban (például a filmben a taxisofőr agresszív kurvázási hajlama nagyban közrejátszott az események ilyetén fordulatához). A kérdést nem tisztünk itt eldönteni, mert az külön eszmecserét érdemelne.

A Lányok a fenti, morális kérdést figyelmen kívül hagyván is, nem minden hiba nélkül való. Például megkérdőjelezhető, nincs-e a lányok életmódjának ábrázolása eltúlozva. Életük annyira sivár, annyira értékhiányos, hogy az már néha túlzásként hat. Vagy itt van a külföldi színészek alkalmazásának kérdése is. Még ha nem is találtak megfelelő magyar színésznőket a szerepre (ezt már a Lora kapcsán is megkérdőjeleztem), akkor legalább a szinkront vághatták volna úgy, hogy passzoljon a szereplők szájmozgásához. Az egyébként elképesztő, hogy Fulvia Collonguesszel mit csináltak a sminkesek; olyan, mintha tényleg az utcáról szedték volna össze, nem egy színistúdióból. De nem csak sminkesei, színészi kvalitásai is dicséretre méltóak: az ürességet nagyon jól adja vissza megjelenésében és arcjátékában. Nem azzal van tehát baj, hogy nem játszik jól, hanem azzal, hogy sehogy sem sikerül a két lány arcát és hangját összhangba hozni.


Összességében nagyon üdítő színfoltja a Lányok a magyar filmgyártásnak, s végre talán az utcán is szétnéznek majd rendezőink téma után. A film bebizonyítja, hogy nem kell elutazni Szibériáig egy teljesen felesleges filmért (Farkas), nem kell több ’56-os patriotizáló áldráma (Csendkút, Sínjárók); egyszerűen ki kell menni az utcára, a mindennapos ember életterét megvizsgálni. Ott is hever téma bőven, reméljük a Lányok ennek a mozgalomnak lesz az újraelindítója. Faur Anna az én (nemlétező) vizsgámon jó eredménnyel ment át, s ha azt is figyelembe vesszük, hogy ez egy bemutatkozó elsőfilm, a végeredmény még imponálóbb. Várjuk a folytatást, amivel simán javíthat jelesre, a tehetsége megvan hozzá.

Értékelés:

Lányok

Játékidő: 118 perc

Rendezte: Faur Anna

Szereplők: Fulvia Collongues, Helene Francois, Zsótér Sándor, Mundruczó Kornél, Rába Roland, Fullajtár Andrea, Polgár Tamás

Forgalmazó: Hungarotop

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."
A figyelmedbe ajánljuk