Filmkritika

Dalok a konyhából

Lovas Nándor kritikája
2004. január 3. 14:50

A Dalok a konyhából helyszíne az 1950-es évek Norvégiája. Egy svéd cég felmérést végez, amelyben az egyedülálló férfiak konyhai szokásait vizsgálják. Folke Nielson, ennek a cégnek a munkatársa, egy lakókocsival elindul, hogy megfigyelje házigazdáját a norvég Isakot. A vizsgálat során beköltözik a férfi konyhájába, egy magas széken ül a nap legnagyobb részében, és lejegyez mindent, ami történik.  A gond az, hogy az agglegény Isak időközben megbánta, hogy jelentkezett kutatási alanynak, ezért mindent elkövet, hogy ellehetetlenítse Folke munkáját. Lyukat fúr emeleti hálószobájának padlójába, és onnan figyeli a svéd biztost. A megfigyelőből így megfigyelt lesz.

A groteszk humorú vígjáték központjában Folke és Isak kapcsolata áll. A film első felében kevés a dialógus, a két főszereplő gyanakodva, bizalmatlanul kezeli egymást. A fordulat akkor következik be, amikor Folke a kutatás szabályait megszegi, és beszélgetni kezd Isakkal. Ezzel kezdetét veszi egy megindító folyamat, amelynek során hőseink egyre közelebb kerülnek egymáshoz, rájönnek, hogy kölcsönösen szükségük van egymásra. Joachim Calmeyer és Thomas Norström hiteles és meggyőző alakítása megszeretteti a nézővel ezt a két magányos figurát, kiknek története minden korban aktuális és elgondolkodtató. A Dalok a konyhából egy rendkívül jól átgondolt, összeszedett munka. Tulajdonképpen egy kedélyes keretbe ágyazott tanmese a barátságról, az emberi kapcsolatokról, ami akár úgy is kezdődhetne, hogy: “Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy magányos norvég”.  Bent Hamer rendező végig kezében tartja a történetet, és bár a tragikus végkifejlet nem szükségszerű, mégis elmélyíti a film mondanivalóját.

Értékelés:

Dalok a konyhából

Játékidő: 92 perc

Rendezte: Bent Hamer

Szereplők: Joachim Calmeyer, Tomas Norström, Reine Brynolfsson, Bjorn Floberg

Forgalmazó: Mokép

Tovább a film adatlapjára

Kommentek

Legyél te az első, aki hozzászól!

Ha hozzá szeretnél szólni ehhez a cikkhez, akkor először be kell jelentkezned!

Legfrissebb kritikáink
  • Tintin kalandjai

    Erdélyi Tamás szerint: "Összegezve a Tintin kalandjai remek szórakozást nyújt a 10 év alatti korosztálynak, a felnőtteknek pedig akad egy tucat kikacsintás (pl. Hergé cameoja) és a rendkívül impresszív látvány - utóbbi azonban az egyetlen oka annak, hogy később Spielberg klasszikusai között emlegessük."
  • Drive - Gázt!

    Kovács Patrik szerint: "A Drive ugyan távolról sem korszakalkotó mestermű, de érzékbizsergető stiláris kuriózumként, "hangulatfilmként" mégis joggal pályázik a néző szimpátiájára."
  • A hódkóros

    Czehelszki Levente szerint: "Kijelenthető, hogy Jodie Foster új rendezésével bizonyos értelemben csúnya luftot lőtt. Gibson továbbra sem A-listás színész, de legalább már jó úton van afelé, hogy cselekedeteiről újra a Filmvilágban, ne pedig a Blikkben értekezzenek."
  • Cowboyok és űrlények

    Erdélyi Tamás szerint: "A stáblistára tekintve rögtön kiderül, hogy a majdnem húszfős produceri stáb és a történetért felelős nyolctagú(!) csapat garantált módja annak, hogyan szakítsunk százfelé egy inkább egyszer, de alaposan körbejárt koncepciót."
  • Rossz tanár

    Szilvási Krisztián szerint: "A Rossz tanár tényleg gyenge, úgy pedagógiailag, mint dramaturgiailag. Cameron Diaz halovány-steril unalmas komika, s bár 2 mellékszereplő azért viszi a sztorit, összességében táblán csikorgó, köhögést porzó kréta-fércművel van dolgunk."