Hamarosan a mozikban!
Filmadatlap

Jött egy busz...

Nem láttuk.
Nincs értékelés.
Magyarországi premier: 2003. szeptember 25.

Török Ferenc: Cipők

A darab három ismeretlen véletlen találkozásnak laza, tragikus története. Egy unatkozó cipőbolti eladólány, egy kitört sarkú cipője helyett újat választó középkorú nő és egy ablakmosó ipari alpinista egy napjának néhány pillanat Budapesten. Az ismeretlenek hétköznapi találkozásait bemutató rövid történet tragédiával végződik: a férfi lezuhan egy szálloda ablakának tisztítása közben, amikor a magasban fel akarja hívni magára egy takarítónő figyelmét. Az igazi főszereplők azonban az utakat kísérő cipők: mind a szereplők lábain, mind pedig a cipőbolt polcain mintha végig sejtenék a tragikus véget. Az utolsó képen is ők láthatóak, amint felszállnak a középkorú nőt ismeretlen célja felé repítő buszra.


Pálfi Gyögy: A Táltosember (Sa man)

A film Daidalosz és Ikaros ősi történetének parafrázisa, amely merít Spiderman/Superman modern mítoszából is. Daidalosz budapesti öregemberként várja a pillanatot, hogy feltámaszthassa halott fiát, és útnak indíthassa az őt egykor elpusztító Nap elleni bosszúra. Egy valaki állíthatja meg: a világ rendje felett őrködő Táltosember, aki civilben középkorú magyar családapa. Daidalosz a teljes holdfogyatkozás éjszakáján zajló harchoz szolgáit, a buszokat használja segítőnek; köztük azt az éjszakai járatot is, amelyen a főhősünk lánya tér haza udvarlójával egy házibuliból. Izgalomra persze nincs ok: az akciófilm hagyományos szabályai szerint a világ megmenekül.


Schilling Árpád: No Comment

A helyenként álomszerű történet egy külvárosi buszmegállóban játszódik egy esős nyári éjszakán. A főhős, akiről keveset tudunk, de érezzük, hogy elvágyódik innét, fiatal srác, aki, miután nem tud felszállni a tömött buszra, amire hosszan várt, végignézi a feljutását akadályozó fiatal pár szeretkezését, majd megmenti a közben epilepsziás rohamot kapó fiú életét. Főhősünk vágyaiban közben egy csodálatos tengerparton jár az alig néhány perce megismert lánnyal, az idill azonban hirtelen rettenetbe fordul, mivel a vízből egy busz emelkedik ki. A visszazökkent valóságban ugyancsak megjelenik a jármű, amire a srác ismét nem fér fel. A távolodó busz képei bajlós véget sugallnak, a záró kockákon egy lihegő ismeretlen valami közeledik a megálló felé.


Bodó Viktor: Negyedóra

A film egy főszereplője Gyula, a budapesti Guttenberg téren lakó fiatalember, aki ideje javát azzal tölti, hogy ismeretelen okból tudományos pontossággal figyeli és dokumentálja közvetlen lakókörnyezete szokásait. Gyula fotóin, rajzain, ábráin, kameráján keresztül a tizenöt perc alatt számos banális, de mégis érdekfeszítő történetet sejthetünk meg. Gyula a részletek megszállottja: pontosan feljegyzi például, hogy egyik megfigyeltje hogyan pöcköli napról napra messzebbre a minden nap pontban ugyanakkor elszívott cigarettáját. Pusztán megfigyel, nem avatkozik be, szemén keresztül azonban a néző képes lesz a párhuzamosan futó hétköznapi történetek összefüggéseit is látni. Számos “hőst” ismerünk meg, akiknek összefonódó sorsa bonyolult hálóvá áll össze: a nyugtatókon élő, kislányát mindössze hajnali negyedórákra látó Miklóst, a szerencsétlen, a maffiával ki tudja mi okból összeütköző piti betörőt, a gimnáziumi szerelmével harminc év után találkozó nénit, vagy a későn ébredő Richárdot, aki pont eléri azt a buszt, amit a verőlegények elől menekülő betörő már nem. Bodó története saját hétköznapi, de mégis rendkívüli életünkről szól.


Mundruczó Kornél: A 78É Szent Johannája

Az ötödik darab opera-szkeccsfilm, a közismert Szent Johanna-történet modern parafrázisa. A szereplők színészek, akik áldozatokat játszanak a katasztrófa-védelmi szervek gyakorlatain. A film kezdetén éppen egy 78É jelű busz szenved balesetet. A jelenetek felvillantják a tömegkatasztrófákat modellező “bérhalottak” és “bérsérültek” kisstíllű, de mégis emberi és jól ismert problémáit, miközben egy másik síkon beszélnek színész és rendező, alkotó és alkotás viszonyáról is. A színészek közül mindenki pénzért dolgozik, a törékeny, vézna kis Johanna az egyetlen köztük, aki megszállottságból teszi, amiért - gúnyosan - szentnek nevezik. A libretto a megkeseredett, kiúttalan hétköznapiságot formálja énekelhető szövegbeszéddé, végig jelezve, hogy többről van szó mint amennyit éppen látunk. Az utolsó kép magyarázatot ad, de újabb, megválaszolatlan kérdéseket is nyit: Johanna kilép a helyszínül szolgáló kórházból, az ajtó a semmibe nyílik, az épület a mennyországban van.

Rendezte:
Bodó Viktor, Mundruczó Kornél,

Forgatókönyv:
Bodó Viktor, Mundruczó Kornél, Pálfi György, Schilling Árpád, Tasnádi István, Török Ferenc, Vinnai A

Operatőr:
Herbai Máté, Nagy András, Erdé

Szereplők:
Csányi Sándor, Csuja Imre, Egri Kati, Jordán Adél, Gazsó György, Hajduk Károly, Pelsőczy Réka, Trokán Péter, Tóth Orsi

Műfaj:
játékfilm

Ország:
Magyarország

Gyártó:
Nextreme Film Kft

Hazai moziforgalmazó:
Budapest Film

Legfrissebb filmadatlapjaink
Heti mozipremierek